GoClever 5010 – navigare cu stil pe ecran de 5”

20.07.2009
GoClever 5010 – navigare cu stil pe ecran de 5”

După o diagonală de 3.5” şi 4.3”, producătorii de sisteme de navigaţie s-au oprit la 4.7”. GoClever a decis să ofere mai mult, iar modelul 5010 dispune de un ecran de touchscreen 5” cu aceeaşi rezoluţie de 480×272 de pixeli. Deoarece este un model de top, el aduce o serie de dotări în plus faţă de 3535 şi 4335 pe care le-am testat în trecut. Alături de modulul Bluetooth şi modulatorul FM, pe care le-am întâlnit şi la alţi producători, GoClever ne-a pregătit o surpriză. Nu o vom deconspira însă de acum, ci ne vom uita pentru început la partea de exterioară a aparatului.

GoClever 5010 dispune de un ecran generos de 5

Construcţie şi dotări

GoClever 5010 are un aspect ceva mai cizelat decât cel al modelelor mai mici. Carcasa este tot din plastic, însă chenarul ecranului are aspect metalic. Zonele laterale au fost curăţate de conectori şi butoane. Suportul ne-a adus atât o surpriză plăcută, cât şi o mică dezamăgire. Începem cu aceasta din urmă. Poziţia şi orientarea sistemului de navigaţie se poate face doar după două axe, aşa cum am mai văzut la Navon N470. Nu este întotdeauna uşor să potriveşti aparatul perfect orizontal. Partea pozitivă este dată de suportul activ al lui GoClever 5010. Atunci când doreşti să fixezi aparatul în suport nu mai trebuie să te îngrijeşti de alimentare deoarece alimentatorul este conectat la suport. Pe spatele lui 5010 se găsesc mai mulţi pini, iar suportul ar putea oferi mai mulţi conectori, însă probabil că alte facilităţi au fost păstrate pentru modele viitoare.

GoClever 5010 pe suportul activ

Singurul buton al lui GoClever 5010 este cel de pornire care se află pe latura superioară, iar conectorii şi slotul pentru carduri SD se găsesc pe cea inferioară. Alături de mufa de alimentare mai găsim un port miniUSB, o ieşire audio jack 3,5 mm şi o mufă pentru antena TMC. Două orificii indică prezenţa unui microfon, el fiind necesar pentru funcţia de handsfree oferită de modulul Bluetooth. Sistemul de navigaţie poate interacţiona şi cu sistemul audio al autovehiculului prin intermediul modulatorului FM. Vom vedea mai târziu combinaţiile posibile cu ajutorul acestor două facilităţi.

Hărţile şi sistemul de navigaţie

Nu avem prea multe de spus aici deoarece nu am face decât să repetăm paragrafe din testele modelelor GoClever 4335 şi GoClever 3535. Aplicaţia Mireo viaGPS 3.0 Black Edition este livrată cu hărţile Tele Atlas ale ţărilor europene. Singura diferenţă vizibilă pe interfaţa aplicaţiei în modul de zi este înlocuirea benzii continue ce indică ruta cu o succesiune de săgeţi. Aceasta nu va produce confuzie în rândul utilizatorilor. Vitezometrul digital cu care se evidenţiază aplicaţia faţă de concurenţă este acum şi mai mare, graţie diagonalei de 5” a ecranului. Problema legată de setarea iluminării ecranului, semnalată şi la modelele GoClever testate anterior nu a fost rezolvată. Schimbarea nivelului de iluminare al ecranului, necesară atunci când se face trecerea între modul de zi şi cel de noapte, se face doar prin ieşirea din aplicaţia Mireo şi accesarea meniului de setări al aparatului.

Conectorii de pe latura inferioară

Modulul Bluetooth şi modulatorul FM

Cum am spus şi cu altă ocazie, un modul Bluetooth cu funcţie handsfree este cât se poate de util în timpul condusului deoarece va spori controlul asupra telefonului mobil fără a distrage atenţia de la drum. Ca şi în cazul lui Mio Moov 580 este oferit un meniu pentru pairing-ul cu telefonul şi alte facilităţi legate de apelare. Din păcate ele sunt disponibile după ieşirea din aplicaţia de navigaţie, fiind necesare patru click-uri pentru a ajunge la ele. După ce telefonul a fost conectat, trebuie repornită aplicaţia Mireo. Nu putem spune că toate aceste acţiuni consumă foarte mult timp, însă nu sunt nici foarte la îndemână. Pictogramele folosite în meniul modulul Bluetooth nu sunt uşor de descifrat de la prima utilizare.

Ştiam că GoClever 5010 dispune de un modulator FM, însă nu aş fi ştiut de unde se activează dacă nu aş fi descoperit întâmplător setările sale. În meniul principal al aparatului, la setările legate de volum se poate selecta activarea modulatorului şi frecvenţa pe care va funcţiona. Spre radioul maşinii se pot transmite direcţiile de navigaţie, conversaţiile de pe telefonul mobil şi muzica de pe cardul SD. Nu în ultimul rând, PND-ul de la GoClever poate transmite coloana sonoră a filmelor spre difuzoarele maşinii. Deşi are o diagonală mai mare decât a multor modele concurente, ea nu este îndeajuns pentru a oferi o experienţă cinematografică decentă. Unghiurile de vizibilitate laterale ale ecranului sunt bune şi cei care doresc pot să se delecteze în maşină cu un „cinema” de 5".

Butonul de pornire

Funcţiile multimedia

Din meniul Media se pot reda cu ajutorul lui GoClever 5010 fişiere audio şi video. De asemenea se pot vizualiza imagini şi se pot citi ebook-uri. Aceste funcţii însă nu fac parte din punctele tari ale aparatului. Fişierele audio sunt redate bine şi ieşirea audio este excelentă pentru o pereche de căşti, însă player-ul audio este simplu. El nu dispune decât de funcţiile Repeat şi Shuffle, egalizatorul lipsind. Viewer-ul de imagini suportă funcţia zoom şi redimensionează bine pozele pentru ecranul de 5” al lui GoClever 5010.

Player-ul video, poate cea mai importantă componentă multimedia ţinând cont de dimensiunile aparatului, are mici probleme cu redarea filmelor comprimate. Am testat mai multe clipuri video comprimate cu DivX şi Xvid, iar rezultatul a fost acceptabil. Player-ul video pierde cadre, filmul fiind la limita vizionării în cazul unor fişiere cu bitrate mai mare. Producătorul a vrut să se asigure că utilizatorii nu vor fi tentaţi să folosească capacităţile multimedia în timpul condusului. Nici măcar fişierele audio nu pot fi redate în timp ce rulează aplicaţia de navigaţie.

GoClever 5010 - pinii care fac legătura cu suportul activ

Camera video opţională

Camera opţionalăAm lăsat la final surpriza de care vă spuneam în primul paragraf. Sistemului de navigaţie GoClever 5010 i se poate ataşa o cameră video, asemănătoare cu un webcam. Ea se fixează aproape de lunetă şi transmite imagini pe ecranului aparatului atunci când maşina merge în marşarier. Din păcate nu am avut posibilitatea să testăm această facilitate deoarece camera nu face parte din pachet, ci trebuie achiziţionată separat. În orice caz, GoClever 5010 este o raritate pe piaţă cu o asemenea facilitate.

Suportul nu este extraordinar, însă este solid

Concluzie

În final, putem spune că am fost mulţumiţi de performanţele lui GoClever 5010. Ecranul generos, modulul Bluetooth, modulatorul FM şi suportul pentru fişiere multimedia punctează bine pe lista de dotări. Camera video scoate însă în evidenţă acest model pe o piaţă din ce în ce mai aglomerată. Din păcate, nu putem spune că toate funcţiile sunt implementate excelent şi că nu există limitări. Totuşi trebuie ţinut cont că GoClever 5010 este oferit cu hartă full Europe la un preţ ce variază în jurul a 800 de lei. Camera video nu este inclusă în pachet şi s-ar putea să trebuiască s-o căutaţi ceva mai mult, însă opţiunea există.

GoClever 5010 cu hartă full Europe şi fără cameră - aproximativ 800 lei

Plusuri şi minusuri:

+ ecran mare de 5”
+ modul Bluetooth şi modulator FM
+ cameră video pentru marşarier opţională
+ preţ atractiv
+ suport cu alimentare
utilizarea mai multor funcţii necesită părăsirea aplicaţiei de navigaţie
meniurile ar mai putea fi cizelate
camera opţională s-ar putea să fie greu de găsit