Cum amenajezi un spațiu de lucru ergonomic acasă

27.04.2022
Cum amenajezi un spațiu de lucru ergonomic acasă
Sursa de imagine: Pressmaster / Shutterstock.com

Alegerea echipamentului potrivit pentru biroul de acasă reduce riscul apariției problemelor de sănătate. Și cum în ultima perioada tot mai multe persoane au fost nevoite să lucreze de acasă, am pregătit pentru dumneavoastră un ghid despre cum puteți alege echipamentele care respectă cele mai recente recomandări privind ergonomia la locul de muncă .

Ergonomia în zona de lucru

De ce este important să avem un spațiu de lucru ergonomic? Alegând spațiul potrivit, dar și prin configurarea sa cu echipamente ergonomice, aveți grijă de sănătatea dumneavoastră. O zi întreagă ghemuit pe un scaun nepotrivit, o masă prea înaltă, o tastatură mică și un monitor poziționat greșit pot cauza probleme la nivelul spatelui, al coloanei cervicale, dureri la nivelul  mâinilor, încheieturilor, umerilor sau probleme de vedere.

Înălțimea corectă a monitorului

Atunci când lucrați la calculator, ecranul monitorului ar trebui să fie poziționat la nivelul ochilor pentru a evita solicitarea inutilă a ochilor și a coloanei cervicale. Puteți obține acest lucru fie prin achiziționarea unui suport pentru monitor(de preferință cu înălțime reglabilă), fie cu ajutorul unui monitor cu înălțime reglabilă sau a unui suport de masă tip braț pentru monitor.

Ținând cont de faptul că se recomandă montarea monitorul la o anumită înălțime, iar laptopurile nu permit acest lucru, prin urmare nu sunt potrivite pentru munca pe termen lung. Dacă optați pentru un laptop, un mouse suficient de mare, o tastatură externă și un monitor vă vor spori confortul de lucru.

Distanța corectă față de monitor(aproximativ o lungime de braț) este, de asemenea, importantă. Dacă doriți să vă măriți confortul de lucru, puteți alege un monitor cu ecran mat cu strat antireflex. Acesta reduce reflexiile de lumină mai bine decât cele lucioase și vă permite să lucrați într-o cameră luminoasă.

Tehnologia Flicker-free, la rândul său, elimină pâlpâirea monitoarelor LCD pentru a preveni oboseala și deteriorarea vederii. Tehnologia cu lumină albastră redusă(filtru de lumină albastră) cu care sunt echipate unele monitoare vă protejează de lumina albastră care afectează ritmul circadian. Alternativ, puteți cumpăra ochelari cu filtru sau pur și simplu reduceți luminozitatea – acest lucru este valabil mai ales seara, deoarece lumina albastră blochează creșterea nivelului de melatonină, hormonul somnului.

Scaun pentru birou

Atunci când vă amenajați un birou acasă, nu trebuie să neglijați nici alegerea scaunului, deoarece statul pe un scaun nepotrivit pentru o perioadă lungă de timp vă afectează sănătatea generală, de la probleme cu coloana vertebrală până la probleme circulatorii.

Scaun ergonomic pentru PC

Experții recomandă achiziționarea unui scaun de birou ergonomic care să asigure o poziție cât mai corectă. Care sunt avantajele față de un scaun de birou obișnuit? Scaunul de birou ergonomic elimină durerile de spate și de gât și, de asemenea, ajută la prevenirea acestora. În plus, acesta asigură și mobilitatea naturală a bazinului. Scaunele ergonomice permit șederea într-o poziție sănătoasă în timp ce lucrați și sunt o alternativă mai confortabilă față de scaunele de birou tradiționale.

Cu toate acestea, este esențial să schimbați din când in când poziția corpului, deoarece organismul nostru nu este construit pentru a sta într-o singură poziție pentru o perioadă lungă de timp.

Sursa de imagine: New Africa / Shutterstock.com

Înălțimea mesei de lucru

În ceea ce privește biroul, înălțimea este cel mai important criteriu de selecție. Se recomandă o înălțime de 74 cm, dar, deoarece fiecare persoană are dimensiuni diferite, cea mai bună soluție este să alegeți înălțimea biroului în funcție de poziția de ședere. Atunci când stați la birou, antebrațele și brațele trebuie să fie la un unghi de 90 de grade.

De ce alte aspecte să țineți cont atunci când alegeți biroul pentru acasă? Veți putea lucra mai bine pe un birou cu blat mat, deoarece suprafețele lucioase creează reflexii neplăcute. De asemenea, asigurați-vă că suprafața de lucru este suficient de mare pentru a putea ține tot ce aveți nevoie.

Ergonomia muncii în picioare

O variantă interesantă și relativ nouă este masa cu înălțime reglabilă, unde puteți seta înălțimea care vi se potrivește prin simpla apăsare a unui buton sau mișcând o maneta. Probabil că nimeni nu ar putea lucra tot timpul în picioare, dar întreruperea ocazională a unei sesiuni de o zi întreagă cu 30 de minute de stat în picioare ar fi benefică pentru coloana vertebrală, mușchi și sistemul circulator.

Mouse ergonomic

Dacă vă place mouse-ul clasic, alegeți modelele mai mari. Degetele nu ar trebui să fie ghemuite atunci când vă așezați degetele pe mouse. Pentru a preveni problemele de tunel carpian, achiziționați un mouse vertical care oferă suport pentru încheietura mâinii. Atunci când lucrați cu acest mouse, mâna se află într-un unghi natural și acest lucru reduce tensiunea musculară la nivelul încheieturii mâinii.

Mouse pad ergonomic

Mouse pad-urile ergonomice au un suport cu gel care ajută încheietura mâinii și previne apariția problemelor de tunel carpian . Acest pad protejează, de asemenea, încheietura mâinii de frigul de pe masă, care poate duce la boli inflamatorii. În plus, unele mouse pad-uri au proprietăți termoizolante care elimină frigul.

Tastatura ergonomică

Și în materie de tastaturi puteți opta pentru un model ergonomic. Tastatura ergonomică poate fi împărțită în două părți distincte și datorită acestei soluții puteți muta părțile individuale astfel încât să se potrivească cât mai mult posibil poziției naturale a degetelor, încheieturilor și antebrațelor dumneavoastră. De asemenea, tastatura poate fi echipată cu un suport extins pentru încheietura mâinii, un bloc de litere curbat ergonomic sau o funcție pentru programarea anumitor sarcini.