Facebook încearcă să combată fenomenul fake news prin limitarea funcţiilor de pe „pagini”

Autor: Cătălin Niţu 19.07.2017
Facebook încearcă să combată fenomenul fake news prin limitarea funcţiilor de pe „pagini”

După alegerile din Statele Unite de anul trecut, Facebook a devenit ţinta criticilor care acuză compania de indiferenţă faţă de ştiri false. În cele câteva luni care au urmat, reţeaua de socializare a primit mai multe unelte care pot ajuta utilizatorii să marcheze ştirile false, însă acestea pot rezolva doar o parte a problemei. Cea mai nouă soluţie pentru limitarea răspândirii de ştiri neverificate sau de clickbait este limitarea unor capabilităţi disponibile administratorilor paginilor.

Conform Facebook, în curând paginile oficiale nu vor mai putea edita conţinutul link-urilor. Această capabilitate a fost lansată cu ceva vreme în urmă şi a oferit posibillitatea de a modifica titlul, textul şi chiar fotografia de previzualizare a fiecărui link în parte. În timp ce scopul iniţial al acestei funcţii era pentru a ajuta publisherii să atingă mai mulţi utilizatori, putând oferi conţinut adaptat la preferinţele lor, abuzul acestora a dus la fake news şi clickbait, titlurile originale de pe site şi conţinutul fiind complet diferite.

Facebook va începe să dezactiveze această funcţie pentru majoritatea paginilor, oferind însă această capabilitate pentru câteva publicaţii considerate „de încredere”. Paginile care vor păstra accesul la funcţia de editare a link-urilor vor primi un nou tab în secţiunea Publishing Tools numit Link Ownership. Acesta va iniţia un proces de revendicare al domeniului pe care activează site-ul, astfel fiind confirmată identitatea paginii. După acest proces, pagina va putea edita exclusiv link-uri venite de pe domeniul confirmat, nu şi link-uri din alte surse. Data limită pentru revendicarea domeniilor este 12 septembrie 2017.

Desigur, aceste situaţii nu vor putea fi evitate complet. În continuare site-urile vor putea să modifice informaţiile originale de pe site odată ce link-ul a fost publicat pe Facebook într-un anumit fel, întrucât preview-ul de pe Facebook este generat doar prima dată când link-ul este publicat pe reţeaua de socializare, iar reîmprospătarea informaţiilor trebuie activată manual pentru fiecare link în parte, fie prin introducerea lui în unealta online dedicată, fie prin funcţia „refresh share attachment” disponibilă pentru administratorii paginilor.