Meta propune un abonament mai ieftin pentru a scăpa de reclamele de pe Facebook sau Instagram. Reacția autorităților europene

20.03.2024
Meta propune un abonament mai ieftin pentru a scăpa de reclamele de pe Facebook sau Instagram. Reacția autorităților europene
Foto: Meta

Meta, compania din spatele rețelelor de socializare precum Facebook sau Instagram, a propus diminuarea taxei pentru abonamentul ce elimină reclamele din produsele sale pentru locuitorii Uniunii Europene. De altfel, acest tip de abonamente reprezintă singura cale prin care utilizatorii Facebook sau Instagram din Europa pot scăpa de operațiunile de profilare și tracking pe care compania le aplică tuturor clienților săi.

Propunerea a venit de la Tim Lamb, unul dintre avocații Meta, care a detaliat strategia companiei de a se adapta noilor reglementări Digital Markets Act (DMA), recent adoptate de autoritățile Uniunii Europene. Astfel, Meta propune diminuarea prețului pentru abonamentele amintite mai devreme, de la 9,99€ pe lună pentru un cont de Facebook sau Instagram, până la numai 5,99€ lunar (și încă 4€ pentru fiecare cont suplimentar adăugat abonamentului).

Totuși, este greu de crezut că noua ofertă propusă de Meta va fi acceptată de autoritățile europene. Vocile critice afirmă că Meta forțează utilizatorii prin rațiuni economice (refuzul de a plăti) să accepte tracking-ul companiei, această abordare nefiind conformă cu legislația General Data Protection Regulation (GDPR), care menționează că utilizatorul trebuie să-și dea liber acordul pentru a fi profilat, și nu sub amenințarea unei eventuale plăți.

De asemenea, rețelele de socializare Facebook și Instagram au fost clasificate drept “gatekeepers” de către legislația Digital Markets Act, acum în vigoare. Aceste reguli limitează sever modul în care acești “gatekeepers” pot folosi datele personale ale utilizatorilor în scopuri comerciale și promoționale, necesitând acceptul explicit al userilor pentru astfel de scenarii.

Comisia Europeană cercetează chiar acum dacă modelul propus de Meta (plata pentru a scăpa de tracking și profilare) se supune normelor DMA, lucru confirmat chiar de către un purtător de cuvânt al CE.

În schimb, procesul de analiză a conformității abordării Meta cu legislația GDPR este condus de Data Protection Commission din Irlanda, rezultatele urmând să fie comunicate către autoritățile europene superioare. Totuși, organizația non-profit Noyb – European Center for Digital Rights si-a expus opinia deja despre modelul “contra cost” propus de Meta:

Știm din toate studiile noastre că până și o taxă de 1,99€ sau mai puțin duce la o acceptare a condițiilor [de tracking și profilare propuse de Meta], de la o bază de 3-10% dintre utilizatori, care chiar doresc să primească publicitate personalizată, de către până la 99,9% dintre utilizatori, care vor apăsa pe butonul “Yes” [pentru a scăpa de plată]. Conform legislației GDPR, acordul trebuie acordat în mod liber, fără nicio altă constrângere. În realitate, nu este vorba despre suma de bani, ci despre principiul “plătește sau acceptă” luat în ansamblu. Întregul scop al procesului “plătește sau acceptă” este ca utilizatorii să fie de acord [cu profilarea], chiar dacă nu aceasta este decizia lor reală. Nu credem că doar schimbarea sumei cerute transformă aceasta abordare într-una legală.

– Max Schrems, fondatorul Noyb – European Center for Digital Rights

Sursa: TechCrunch.com

Urmărește Go4IT.ro pe Google News