Apple va bloca în browser-ul Safari urmărirea utilizatorilor prin cookie-uri, amprentare digitală sau social media

06.06.2018
Apple va bloca în browser-ul Safari urmărirea utilizatorilor prin cookie-uri, amprentare digitală sau social media

Noile versiuni de iOS, watchOS, macOS şi tvOS nu au fost singurele lucruri cu care Apple s-a lăudat pe scena WWDC 2018. În urma scandalurilor online referitoare la intimitate şi posibilitatea de a fi urmărit de către site-uri, chiar dacă nu ai un cont înscris sau nu accepţi să stochezi cookies, Apple a decis să facă această urmărire mult mai grea, sau aproape imposibilă. Astfel, începând cu noile versiuni de software, browser-ul Safari va împiedica urmărirea prin cookies şi diverse elemente ale site-urilor, dar va şi împiedica identificarea utiliatorului bazată pe hardware-ul sau software-ul folosit.

Craig Federighi, SVP of Software Engineering în cadrul Apple, a vorbit pe scena WWDC despre noua versiune de Safari, care va debuta pe macOS Mojave şi pe iOS 12. Aceasta va detecta automat elementele care pot urmări activitatea utilizatorului, precum butoane de Like, Share sau căsuţe de comentarii şi va întreba utilizatorul dacă acceptă sau nu urmărirea. De asemenea, chiar dacă site-ul nu specifică, browser-ul va întreba utilizatorul dacă acceptă cookie-uri. Aceste lucruri vor face urmărirea activităţii în scopuri comerciale mult mai grea pentru advertiseri, oferind astfel utilizatorilor control asupra acestor informaţii.

Mai mult, anumite servicii de advertising pot crea profiluri despre utilizatori folosind doar informaţiile pe care le poate extrage din browser, precum hardware-ul de pe care navighează pe internet şi software-ul instalat. iOS 12 şi macOS Mojave vor furniza mult mai puţine informaţii de acest gen către site-uri, astfel informaţiile raportate de dispozitive similare vor fi identice, făcând „amprentarea” aproape imposibilă. Practic, toate MacBook-urile şi toate iPhone-urile din aceeaşi generaţie vor fi identificate identic, indiferent de configuraţie. Pe partea software, sistemele de advertising puteau identifica mai bine un sistem folosind informaţii despre font-uri şi plug-in-uri, ceva ce nu va mai fi raportat. Tot ce vor putea vedea vor fi font-urile implicite şi setările de bază ale sistemului de operare.

Probabil că acum că Apple ia iniţiativă, alţi producători de browsere vor urma exemplul pentru a oferi o experienţă de browsing mai „intimă” pentru cei care îşi doresc un grad mai ridicat de anonimitate.

 

 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cătălin Niţu
Cătălin Niţu
Redactor-șef Go4it.ro. Lucrează în presa de tehnologie și gaming din 2008. Absolvent al Facultății de Jurnalism și pasionat de gadget-uri, PC-uri și console de gaming. citește mai mult