Cum funcţionează metoda de înşelătorie „suportul tehnic” şi câte victime face [STUDIU]

Autor: Adrian Popa 19.10.2016
Cum funcţionează metoda de înşelătorie „suportul tehnic” şi câte victime face [STUDIU]
Doi din trei utilizatori au avut experienţa unei înşelăciuni care pretindea a fi o forma oarecare de suport tehnic, în ultimele 12 luni, potrivit unui studiu global realizat de Microsoft ca parte a National Cyber Security Awareness Month.
 
Metoda „clasică” a escrocheriilor de tip suport tehnic urmează un model comun: escrocul telefonează acasă unei persoane, în special vârstnice, pretinzând că are un parteneriat cu o companie cunoscută; pretinde descoperirea existenţei unor programe malware, viruşi sau alte probleme tehnice pe un computer personal; ulterior îi vinde persoanei vârstnice servicii de suport tehnic contra unei taxe.
 
Cercetarea relevă că 1 din 5 consumatori intervievaţi au continuat interacţiunea potenţial frauduloasă după primul contact, adică au descărcat software, au vizitat un website înşelător, au dat escrocilor permisiunea de a le accesa dispozitivul de la distanţă sau le-au oferit informaţii privind cardul de credit sau alte forme de plată. Mai mult, aproape 1 din 10 persoane au pierdut bani în urma unei escrocherii de tip suport tehnic. Dintre cei care au continuat interacţiunea frauduloasă, 17% aveau peste 55 de ani, iar 34% aveau vârste cuprinse între 36 şi 54 de ani.
 
Descarcă infograficul „Înşelăciunile ce imită suportul tehnic” 
 
În mod surprinzător, 50% dintre cei care au continuat interacţiunea aparţin generaţiilor mai tinere, având între 18 şi 34 de ani. Probabilitatea de continuare a interacţiunii frauduloase este mai crescută pentru consumatorii din India (54%), China (35%) şi Statele Unite (33%).
 
Cele mai des întâlnite experienţe cu escrocheriile de tip suport tehnic au loc în urma descărcării unor programe software sau accesării unor website-uri maliţioase.
 
 
Studiul global s-a desfăşurat pe perioada verii anului 2016 şi a inclus respondenţi din Australia, Brazilia, Canada, China, Danemarca, Franţa, Germania, India, Singapore, Africa de Sud, Regatul Unit al Marii Britanii şi Statele Unite.
 
Datele studiului indică faptul că victimele cu vârste peste 65 de ani vor fi abordate cel mai probabil telefonic (44% apeluri nesolicitate, 38% pop-up-uri sau reclame online, 33% e-mailuri nesolicitate şi 26% redirecţionare către website). Prin contrast, victimele cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani au fost cel mai probabil abordate prin redirecţionarea către un website fraudulos (50%) sau printr-o reclamă de tip pop-up (59%), decât prin primirea unui apel nesolicitat (26%).
 
Cum se pot detecta escrocheriile de tip suport tehnic
 
După cum indică studiul, deşi persoanele vârstnice au început să devină mai sceptice în privinţa acestor înşelăciuni, toţi consumatorii pot beneficia de pe urma detectării acestor escrocherii. Dacă primiţi o notificare sau un apel din partea unei persoane care pretinde că reprezintă o companie cunoscută de software, iată câteva sfaturi de reţinut:
 
Nu achiziţionaţi software sau servicii de la aceasta.
 
Întrebaţi dacă există o taxă sau un abonament asociat „serviciul” respectiv. Dacă da, închideţi telefonul.
 
Nu oferiţi niciodată accesul la computerul dvs. unei terţe părţi, decât dacă se confirmă fără dubiu că este un reprezentant legitim al echipei de suport tehnic a unei companii a cărui client sunteţi deja.
 
Notaţi datele persoanei care vă contactează şi alertaţi imediat autorităţile locale.