Prima misiune spațială 100% „civilă”, realizată de Axiom Space, a ajuns pe ISS

11.04.2022
Prima misiune spațială 100% „civilă”, realizată de Axiom Space, a ajuns pe ISS

Compania spațială privată Axiom Space a trimis pentru prima dată o misiune 100% civilă către Stația Spațială Internațională: AX-1. Transportul a fost asigurat de către SpaceX, compania lui Elon Musk, cu ajutorul capsulei Dragon, cea care a fost folosită de către NASA în ultimele câteva misiuni similare, care au dus astronauți pe stație. Misiunea nu a fost însă perfectă, întâmpinând o întârziere de 45 de minute la conectarea capsulei de ISS din cauza problemelor tehnice la sistemul video.

Patru astronauți civili Axiom Space au ajuns pe Stația Spațială Internațională

Călătoria celor patru civili a durat 20 de ore de la decolare și până la intrarea în ISS. Echipajul, deși oficial format din civili, l-a avut în componență și pe Michael Lopez-Alegria, fost astronaut NASA. Alături de acesta s-au aflat oamenii de afaceri Larry Connor, Eytan Stibbe și Mark Pathy. Aceștia vor sta pe Stația Spațială Internațională opt zile și vor realiza experimente, dar vor realiza și câteva activități „private”. La întoarcere, capsula lor va include și câteva mostre ale unor experimente științifice, pe care le vor preda celor de la NASA înapoi pe Pământ.

În principal, misiunea AX-1 pare să pregătească Stația Spațială pentru alte zboruri comerciale similare. Asta pentru că Axiom Space se pregătește să atașeze primul modul privat de ISS, care va găzdui o arenă sportivă și un studio de film. Acestea vor fi construite în spațiu atașate de ISS, dar în 2028 se vor deconecta de stație, urmând să fie atașate de o nouă stație privată. De altfel, în 2030 este programată scoaterea din folosință a ISS, care urmează să fie „prăbușită” controlat pe planetă.

Studioul de film Axiom Space de pe ISS este cel unde este programată producția unui film cu Tom Cruise. Acesta nu va fi însă primul film realizat în spațiu și nici măcar primul film de pe ISS. O echipă de producție din Rusia a filmat deja o mare parte dintr-un film a cărui acțiune are loc pe stația spațială, la bordul acesteia.

sursa: Engadget