Abonament sau cartelă pre-pay, ce alegem?

Autor: George Adrian Olteanu 04.04.2011
Abonament sau cartelă pre-pay, ce alegem?

Ofertele operatorilor de telefonie sunt copleşitoare şi, cu
toate că mulţi dintre noi mergem deja pe o structură bine definită
(constând în minute în reţea şi SMS-uri incluse, eventual şi trafic
de Internet), evoluţia tehnologiilor mobile cere ca la un moment
dat să migrăm către servicii şi opţiuni noi – mai
generoase. Ce alegem însă, abonament sau cartelă
prepay
? Despre fiecare putem spune că
prezintă avantaje şi dezavantaje.

Abonamentul presupune încheierea unui contract pe care te
angajezi să-l onorezi vreme de un an sau doi. În schimbul acestei
„fidelităţi”, operatorul îţi oferă un telefon cu discount, puncte
de loialitate şi, teoretic, tarife mai avantajoase decât dacă
optezi pentru prepay.

Problema cu tarifele este astăzi una destul de delicată căci,
dacă studiaţi bine ofertele, veţi vedea că
sunt promoţii la cartele mai avantajoase decât unele
abonamente
. Iar în această situaţie, de ce ai alege să te
angajezi într-un cotract?

Cum nu toată lumea se scaldă în bani, este bine să pomenim şi de
această latură ce ţine de riscurile pe care le presupune
nerespectarea unui contract. Orice abatare aduce
neplăceri: suspendarea numărului, penalizări şi se poate ajunge
chiar la procese. Iar pe lângă cazurile comune, există şi situaţii
mai rare dar care nasc controverse mari.

Spre exemplu, dacă îţi pierzi telefonul (sau
îţi este furat) şi cineva efectuează convorbiri de pe numărul tău,
până să realizezi acest lucru şi să soliciţi blocarea cartelei, te
poţi trezi cu o factură usturătoare. Este
adevărat, când se atinge o anumită sumă (de obicei undeva în jurul
a 80 – 100 de Euro, suma limită se calculează după o formulă ce
ţine seama de valoarea facturilor tale lunare), cartela se
blochează automat. Partea proastă este că pentru a o
debloca trebuie să achiţi pe loc suma respectivă
şi nu
după emiterea facturii aşa cum ar trebui în mod normal.

În acestă situaţie, utilizatorii prepay sunt mai feriţi
de astfel de pagube
, căci majoritatea nu încarcă pe
cartelă sume mai mari de 20 – 30 de Euro. Şi nu au nici neplăcerea
de a ajunge în imposibilitatea de a efectua apeluri după blocarea
cartelei din motiv de „cosum excesiv”.

Un alt aspect care merită luat la puricat este modul în care
sunt „răsplătiţi” abonaţii pentru vechimea în reţea. 10
minute naţionale pe an nu mai conving, cred, pe nimeni
. În
schimb, reclamele de sezon la cartele prepay de 5 Euro care îţi
oferă inclusiv minute internaţionale (de ordinul zecilor, cu
posibilitatea de a le dubla), pe lângă mii de minute şi SMS-uri în
reţea, aceasta este într-adevăr o ofertă convingătoare. Şi unde mai
pui că nu eşti legat de niciun contract.

De ceva vreme, există posibilitatea de a reîncărca automat
contul prepay sau de a reîncărca o cartelă online, aşa încât acum
nu mai putem invoca faptul că dacă ai abonament este mai lejer să
efectuezi plăţile.

Avantajele abonamentului se rezumă practic la
diversitatea opţiunilor pentru care le poţi
selecta, dar aici trebuie să-ţi cunoşti exact nevoile de comunicare
pentru a nu plăti sume mari pe servicii pe care le foloseşti rar
sau, mai rău, deloc.

Pentru un utilizator „mediu”, ideal ar fi un abonament care să
permită următorul „comportament”: respectivul să poată apela pe
orice din orice reţea la orice oră fără să stea cu ochii pe ceas
(eventual să aibă câteva persoane favorite cu care să se poată
întinde la vorbă), să dea mesaje în orice reţea şi să stea pe
Internet – toate acestea fără să efectueze costuri suplimentare de
mai mult de 5 Euro.

Un astfel de abonament costă aproximativ 12 Euro, deci valoarea
facturii lunare nu ar trebui să depăşească 17 Euro, cu tot cu
convorbirile suplimentare. De cealaltă parte, o cartelă de
5 Euro aflată în campanii promoţionale
, este comparabilă
cu acest abonament pe partea de voce şi mesagerie, mai puţin la
capitolul Internet. Totuşi, pentru a beneficia de promoţie este
necesară o reîncărcare de 5 Euro. Per total, dacă mai activezi şi
aici o opţiune, ajungi la o sumă comparabilă.

Acesta este un exemplu care arată cât de apropiate sunt
astăzi ofertele de abonamente şi cele pre-pay
. O alegere
ideală este aproape imposibilă, mai ales că operatorii se întrec de
la o lună la alta în promoţii care mai de care mai atractive. Cert
este că odată ce ai ales un abonament şi nişte opţiuni, eşti legat
de ele. De opţiuni mai puţin, căci pe acestea le poţi dezactiva sau
schimba dacă e cazul după trei sau şase luni.

Voi ce votaţi? Abonament sau pre-pay?