Samsung este suspectată de optimizarea necinstită a performanţelor telefonului Galaxy S 4

Samsung este suspectată de optimizarea necinstită a performanţelor telefonului Galaxy S 4

Rezultatele testelor de performanţă nu sunt întotdeauna un indicator real al performanţei produselor testate, însă acestea oferă rezultate concrete şi repetabile care sunt singura cale pentru o comparaţie obiectivă. Din cauza acestei importanţe, acestea au fost abuzate uneori de către producătorii de hardware, care au încercat să obţină scoruri mai mari decât cele normale. După plăcile video cu drivere modificate şi router-ele cu firmware optimizat pentru teste, a venit şi rândul telefoanelor mobile.

Descoperirea a pornit iniţial de pe forumul Beyond3D, unde un utilizator a remarcat că frecvenţa maximă a procesorului grafic din cipul Exynos 5 Octa (Exynos 5410), care este implementat pe unele modele ale telefonului Samsung Galaxy S 4, primeşte un spor de viteză de circa 11 procente doar în cursul anumitor teste.  In mod normal, procesorul grafic PowerVR SGX544MP3 este tactat la o frecvenţă maximă de 480 MHz, aceasta putând fi verificată cu ajutorul unei comenzi din Android Debug Bridge. În cursul rulării anumitor teste, aceasta urcă însă la 532 MHz, oferind astfel un spor de viteză care se va reflecta şi în rezultatele testelor.

Utilizarea unei frecvenţe mai mari decât cea nominală nu este o noutate, unele procesoare şi cipuri grafice moderne având o frecvenţa Turbo mai ridicată, care poate fi atinsă atunci când necesarul de resurse este crescut iar temperaturile pastilei de siliciu o permite. Conform analizei făcute de Anandtech, cazul de faţă este însă diferit. Deşi, conform declaraţiilor producătorului, GL Benchmark 2.5.1 şi GFX Bench 2.7 folosesc acelaşi cod pentru testele 3D, doar primul dintre acestea a declanşat  creşterea de frecvenţă la 532 MHz, în timp ce al doilea a rulat la doar 480 MHz.

Controlul frecvenţei procesorului grafic este asigurat de un modul software numit TwDVFSApp.apk care este prezent în cadrul mediului TouchWiz. O analiză a codului binar a scos la iveală şirul de caractere „BenchmarkBooster”, care este suficient de explicit, şi lista cu numele unor aplicaţii celebre pentru testare precum Quadrant, Linpack, Benchmark Pi sau AnTuTu. În acelaşi timp, o parte din codul-sursă pare să conţină rutine software menite să intercepteze şi aplicaţii software care nu sunt prezente pe lista de mai sus, în toate aceste cazuri fiind declanşată trecerea la o frecvenţa superioară de tact.

Conform specificaţiilor Imagination Technologies, frecvenţa maximă a cipurilor PowerVR SGX544 şi SGX545 este cea de 532 MHz, iar acesta a şi fost folosită fără probleme în soluţia Intel Atom Z2670. Din acest punct de vedere, companiei Samsung nu i se poate reproşa nimic grav, nucleul grafic rulând în parametrii stabiliţi de producător şi neputând fi considerat ca fiind supratactat la frecvenţe periculoase pentru integritatea fizică a telefonului. Acest mod de lucru este valabil doar pentru telefoanele Galaxy S 4 bazate pe cipul Exynos 5 Octa, care sunt foarte rare în România, modelul comercializat local folosind soluţia Snapdragon 600 de la Qualcomm care încorporează un alt nucleu grafic.

Cel mai probabil, Samsung a ales frecvenţa de 480 MHz din considerente de consum şi disipaţie termică, cipul fiind oricum foarte puternic şi la acest nivel. Alegerea tactării lui la frecvenţe superioare, care nu pot fi atinse însă decât în cazul rulării anumitor aplicaţii software, este o decizie pe care Samsung va trebui să şi-o asume.

Poate că toate înregistrările din TwDVFSApp.apk sunt doar o metodă primitivă de activare a frecvenţelor maxime în cazul aplicaţiilor care nu sunt interceptate de modulul automatizat menţionat mai sus, însă faptul că performanţa maximă este atinsă doar în anumite teste va lasă cumpărătorilor impresia că Samsung a încercat să trişeze. Sau poate avem de-a face chiar cu tentativă de trişare ca la carte, aşa cum au încercat în trecut şi producătorii de plăci video. Cum va alege Samsung să rezolve această problemă de imagine, vom vedea în zilele care urmează.


Actualizare

Samsung a oferit o declaraţie oficială pentru această problemă. Conform acesteia, frecvenţa maximă de 533 MHz a procesorului grafic este folosită pentru aplicaţiile Full Screen proprii care necesită maximum de putere hardware, însă este limitată la 480 MHz pentru aplicatiile solicitante precum jocurile. Lista de teste specificată în codul sursă este folosită pentru produsele considerate sigure pentru rularea la frecvenţa maximă. Aceste explicaţii sunt în concordanţă cu ceea ce a fost descoperit şi cu presupunerile noastre, însă ideea de folosi acest mod de lucru dă naştere la anomalii precum apariţia diferenţelor de performanţă între două versiuni diferite ale unui test care folosesc de fapt acelaşi cod. Poate că cea mai bună idee ar fi eliminarea completă a acestei optimizări sau oferirea unei opţiuni pentru controlul frecvenţei maxime.