Succesul telefoanelor Android ieftine îi afectează nu doar pe producătorii tradiţionali, ci şi pe Google

Succesul telefoanelor Android ieftine îi afectează nu doar pe producătorii tradiţionali, ci şi pe Google

Datele publicate acum câteva zile de IDC şi Strategy Analytics au arătat că liderii pieţei smartphone, adică Samsung şi Apple, au continuat să piardă cotă de piaţă de-a lungul celui de-al doilea trimestru al acestui an în favoarea rivalilor din China. Conform Canalys, această direcţie a pieţei devine şi mai evidentă atunci când se analizează datele la nivelul fiecărei pieţe emergente în parte, Xiaomi şi Micromax detronând Samsung şi devenind cei mai bine vânduţi producători din China, respectiv India.

Acum un an, Samsung era liderul pieţei smartphone din China, însă tânărul rival Xiaomi a reuşit să le smulgă sud-coreenilor supremaţia pe această piaţă şi să-i înlăture de pe o poziţie pe care o ocupau de doi ani şi jumătate. Xiaomi a vândut aproape 15 milioane de smartphone-uri în cursul celui de-al doilea trimestru al acestui, bucurându-se astfel de o creştere de 240 de procente şi acaparând 14 procente din gigantica piaţă chineză. Samsung este poziţionată acum pe locul secund, compania obţinând doar 12 procente din piaţă.

Situaţia din India, o altă piaţă emergentă de mari dimensiuni, este puţin diferită. Micromax nu a reuşit să devanseze Samsung pe piaţa smartphone, însă a reuşit să le smulgă acestora supremaţia pe întreaga piaţă de telefoane mobile. Compania indiană a obţinut o cotă de piaţă de 16,6%, devansând astfel rivalii Samsung şi Nokia, care se bucură de 14,4, respectiv 10,9%. Samsung este încă liderul pieţei smartphone din India, însă această situaţie s-ar putea îndrepta în aceeaşi direcţie pe care am remarcat-o pe piaţa chineză deoarece sud-coreenii deţin o cotă de 25,3%, însă Micromax se apropie din urmă cu 19,1%.

Această orientare a pieţei către terminalele mai ieftine fabricate de producătorii din China sau India îi afectează indirect şi pe cei de la Google. Dacă producătorii mari din China îşi certifică terminalele Android pe care le lansează, producătorii de mai mică anvergură preferă să implementeze propriile magazine de aplicaţii şi extra-servicii, iar acest lucru se reflectă şi în statistici.

Conform datelor colectate de ABI Research, circa 20 de procente din terminalele Android aflate în prezent pe piaţă folosesc versiuni derivate ale platformei Android şi nu sunt certificate de Google. Pe această listă intră şi produse celebre precum cele lansate de Amazon sau Nokia, dar cea mai mare parte din ele sunt terminalele ieftine produse în China, India sau alte pieţe cu putere redusă de cumpărare. Aceste companii preferă să preia gratuit doar codul sursă Android (AOSP), însă folosesc propriile servicii şi sunt complet independente de Google, acest lucru văduvindu-i pe părinţii faimoasei platforme software de sursele tradiţionale de venituri.