Amazon (şi probabil alte companii) păstrează transcrieri ale comenzilor vocale chiar şi după ce utilizatorii cer ştergerea lor

Companiile de tehnologie încă încearcă să convingă publicul larg că asistenţii virtuali le pot uşura viaţa, însă ceea ce se întâmplă în spatele controlului vocal ar putea fi dăunător pentru intimitatea utilizatorilor. De exemplu, cele mai noi informaţii legate de modul în care Amazon Alexa funcţionează, sugerează că în ciuda faptului că îţi poţi şterge datele personale precum înregistrările comenzilor vocale de pe serverele companiei, anumite transcrieri ale acestora vor rămâne acolo permanent, fără opţiunea de a fi şterse.

Modul în care serviciul Alexa funcţionează implică ascultarea comenzilor, transcrierea lor în format text şi executarea lor. Înregistrările audio pentru comenzi rămân pe serverele Amazon până când utilizatorul decide să le şteargă, iar transcrierile ar trebui în mod normal să fie şterse odată cu fişierele audio. Totuşi, anumite transcrieri rămân, întrucât sunt folosite pentru a îmbunătăţi recunoaşterea vocală a asistentului virtual.

Îngrijorător este însă faptul că transcrierile şi înregistrările audio nu sunt anonimizate, întrucât acestea sunt marcate cu diverşi parametri pentru a putea îmbunătăţi algoritmul de recunoaştere vocală folosind date precum regiune, dialect, context, mediu, utilizatorul individual şi chiar vârsta. Astfel, dacă cineva neautorizat ar avea acces la aceste înregistrări sau transcrieri, utilizatorul ar putea fi identificat după aceste criterii.

Problema este că Amazon (şi probabil toate celelalte companii care folosesc tehnologii similare), chiar dacă permit ştergerea datelor personale, nu şterg permanent şi mesajele care pot fi folosite pentru îmbunătăţirea serviciului. Aici intră comenzi simple precum controlul unui bec inteligent, cât şi comenzi mai complexe precum dictarea unui mesaj privat către un prieten.

De asemenea, Amazon nu clarifică dacă foloseşte aceste mesaje stocate în scopuri de marketing, vânzând practic informaţiile către alte companii pentru a putea „targeta” mai bine utilizatorii.

Discuţia se învârte în jurul Amazon pentru că Senatorul de Delaware din SUA, Chris Coons, a publicat o scrisoare deschisă către Jeff Bezos, CEO-ul şi fondatorul Amazon, pentru a clarifica toate aceste nelămuriri, iar răspunsurile oficiale nu au confirmat încă faptul că datele utilizatorilor ar putea fi şterse permanent.