Conform propriului studiu, Facebook este un teren fertil pentru experimentele psihologice

Autor: Dorian Prodan 30.06.2014
Conform propriului studiu, Facebook este un teren fertil pentru experimentele psihologice

Compania Facebook nu se bucură de cel mai bun renume atunci când vine vorba de protejarea datelor utilizatorilor, însă agregarea şi procesarea intensă a informaţiilor cu caracter personal în scopuri publicitare pare o activitate inofensivă pe lângă modul discret în care celebra reţea de socializare poate afecta psihicul utilizatorilor. Conform unei lucrări controversate publicate de către companie, Facebook a desfăşurat cu succes un experiment psihologic care a implicat alterarea News Feed-urilor utilizatorilor şi urmărirea reacţiilor emoţionale ale utilizatorilor.

Conform lucrării apărute în Proceedings Of The National Academy Of Sciences, publicaţia oficială a Academie de Ştiinţe a Statelor Unite, compania Facebook a desfăşurat un experiment psihologic timp de şapte zile în luna ianuarie a anului 2012 prin care a urmărit să găsească legăturile dintre modurile de prezentare a unor informaţii şi reacţiile utilizatorilor la acestea. Desfăşurat pe un eşantion de 689.000 de utilizatori împărţit în două grupe distincte, experimentul a implicat manipularea News Feed-urilor prin eliminarea subiectelor cu conotaţii negative, respectiv pozitive, şi a urmărit modul în care această selecţie a afectat reacţiile subiecţilor.

În mod deloc neaşteptat, utilizatorii cărora li s-au prezentat articole cu conţinut emoţional predominant negativ au reacţionat cu comentarii de aceeaşi natură, iar grupul căruia i s-a servit conţinut predominant pozitiv a fost influenţat în acelaşi fel, dar în direcţia opusă. Întocmit de cercetători din cadrul Facebook şi a universităţilor Cornell şi California, studiul a arătat astfel că starea de spirit a  utilizatorilor influenţează reacţiile emoţionale ale prietenilor şi că reţelele de socializare constituie un mediu propice pentru propagarea rapidă pe scară largă a acestora. Concluzia acestuia a fost că propagarea emoţiilor nu necesită în mod neapărat interacţiunea directă verbală sau non-verbală, un mediu virtual fiind la fel de eficient pentru propagarea influenţelor inter-umane,

Conform Facebook, experimentul a urmărit să găsească o legătură între conţinutul publicat de utilizatori, reacţia celor din jur şi modul în care aceştia folosesc serviciul, iar posibila manipulare a datelor este stipulată în cadrul clauzelor şi condiţiilor de utilizare. În condiţiile în care o şeptime din populaţia planetei are un cont Facebook, etica acestui studiu este teribil de discutabilă.

Consumatorii de conţinut acuză de multă vreme mass-media de manipulare, intenţionată sau nu, însă studiul Facebook arată că serviciile de socializare online pot fi instrumente şi mai eficiente pentru influenţarea în direcţia dorită a stării de spirit a unui număr masiv de utilizatori. În mâinile cuiva fără prea multe mustrări de conştiinţă, o astfel de reţea poate deveni o armă de dezinformare şi manipulare în masă, iar acest lucru este mai grav decât orice procesare a datelor cu caracter personal făcută de giganţii Internet-ului. 

Tags: