Motorola One Action review: telefonul care filmează orizontal în poziţie verticală

12.09.2019

Seria Motorola One continuă să crească, în ciuda faptului că diferenţele între modele încep să fie din ce în ce mai mici. Modelul One Vision, primul cu ecran 21:9 a fost o surpriză plăcută, în special datorită camerei foto şi a posibilităţii de a utiliza dispozitivul relativ uşor cu o singură mână, totul într-un pachet echipat cu un Android 9.0 Pie „curat”. Noul One Action propune în schimb ceva mai „ciudat”: utilizarea cu o singură mână pentru filmări cu o nouă cameră video ultra-wide care filmează în mod „landscape” atunci când telefonul este ţinut în mod portret.

Prezentare

Din punct de vedere al design-ului, Motorola One Action este aproape identic cu One Vision pe care l-am testat în urmă cu câteva luni. Acesta vine echipat cu acelaşi ecran Full HD+ pe format 21:9 cu cameră foto integrată în colţul din stânga-sus. Decupajul este la fel de mare şi pe acest model. De multe lucruri sunt similare. La exterior telefonul arată aproape identic, însă One Action foloseşte un panou de plastic pentru partea din spate. În rest de la poziţionarea butoanelor, port-ului USB şi jack-ului de 3,5mm, dar şi a difuzorului din partea de jos, totul arată la fel.

Singura diferenţă vizibilă este camera foto de pe spate, care are acum în loc de două obiective, trei. Primele două sunt identice în funcţie cu cele de pe One Vision, o cameră wide cu senzor de 12 megapixeli (faţă de 48 pe Vision) şi un senzor de adâncime pentru realizarea de portrete. Cel de-al treilea este noul senzor cu obiectiv ultra-wide, care este însă poziţionat la un unghi de 90 de grade, pentru a putea filma ţinând telefonul cu o singură mână, într-o poziţie pe care mulţi o consideră „naturală” atunci când filmează: cu ecranul pe verticală. Rotirea senzorului asigură însă că filmarea iese orizontală, în format 16:9, bună de redat pe orice display obişnuit.

Astfel, am ajuns să ne punem semne de întrebare despre necesitatea unui nou model doar pentru o cameră video în plus. Alegerea între cele două modele, One Vision şi One Action, ţine strict de nevoia utilizatorului de o cameră ultra-wide pentru filmări în stil „GoPro”, aceasta fiind cam singura diferenţă notabilpă între cele două modele şi la capitolul funcţii. Despre asta vom vorbi însă mai târziu, când ajungem la camere.

Şi de această dată, Motorola livrează telefonul cu o husă din silicon aplicată din fabrică, un accesoriu foarte util, având în vedere că plasticul care imită sticla de pe spate poate face dispozitivul mai alunecos decât ar fi necesar. Husa aderentă, alături de ecranul îngust, asigură o prindere bună chiar şi cu o singură mână în utilizare, iar aderenţa în plus este foarte utilă în special în cazul filmărilor cu telefonul în poziţie verticală.

Specificaţii

• Display: 6,3″, IPS, FHD+ (2.520 x 1.080 pixeli), format 21:9
  • Chipset: Samsung Exynos 9609 (octa-core @ 2,2 GHz), 10nm, GPU Mali G72 MP3
  • RAM: 4 GB
  • Stocare: 128 GB
  • Camera principală: 12 MP, f/1.8 + 16 MP f/2.2 (ultra-wide) + 5 MP (senzor de adâncime)
  • Camera frontală: 12 MP, f/2.0
  • Conectivitate: 4G, Bluetooth 5.0, WiFi 5
  • Sistem de operare: Android 9.0 Pie (Android One)
  • Baterie: 3.500 mAh (Fast Charge 10 W)
  • Culori: Denim Blue, Pearl White, Aqua Teal
  • Altele: dual SIM, microSD, NFC, jack 3,5mm, senzor de amprentă, port USB Type-C
  • Accesorii în pachet: Încărcător 10W, cablu USB Type-C, husă de silicon

Întrucât One Vision a demonstrat deja că Motorola ştie să facă un telefon cu ecran 21:9, sunt puţine lucruri noi de spus despre One Action. Telefonul este bazat pe o platformă hardware Samsung, ceva extrem de neobişnuit. Procesorul Exynos mid-range îşi face treaba foarte bine în majoritatea cazurilor de utilizare şi este capabil să asigure filmări în rezoluţie 4K, atât pe camera din faţă, cât şi pe cea principală.

În testele de performanţă sintetice, scorurile nu sunt tocmai impresionante. Ne-am obişnut cu sute de mii de puncte în AnTuTu de la flagship-urile momentului, dar chiar şi aşa, în majoritatea cazurilor, configuraţia de pe One Action este de ajuns pentru a satisface majoritatea nevoilor tuturor. Cei 4 GB de memorie RAM se dovedesc a fi de ajuns pentru cei care nu au pretenţia de a rula unul sau două jocuri în fundal, alături de mai multe aplicaţii de social media în paralel. Totuşi, tranziţia de la o aplicaţie la cealaltă este în general foarte rapidă, mai ales folosind sistemul de navigaţie Google, care este activat implicit.

Pentru că avem de a face cu un software Android One „curat”, Motorola foloseşte sistemul modernizat de navigaţie de la Google, cu o bară „home” care poate fi glisată într-o parte pentru a face trecerea la o altă aplicaţie şi cu gestul de glisare în sus pentru afişarea aplicaţiilor pornite în fundal. Cei care s-au obişnuit cu acest sistem de navigaţie vor trebui însă să se dezveţe de el, întrucât va fi înlocuit foarte curând de un sistem nou, similar cu cel de pe iPhone, pe care Google îl livrează alături de Android 10. Motorola One Action va primi cu siguranţă update la această versiune şi chiar şi la Android 11, anul viitor, întrucât toate dispozitivele din programul Android One au două actualizări importante garantate.

Ecranul 21:9 nu va dezamăgi, mai ales când luăm în considerare preţul acestui telefon. Vorbim despre un panou IPS luminos, care afişează culori vii, uneori apropiate de cele ale unui OLED atunci când vine vorba despre saturaţie. Aceste culori nu sunt obligatoriu corect calibrate, însă pentru un telefon de acest gen, probabil că nici nu este necesar acest lucru. Totuşi, Motorola configurează One Action pe modul „saturat” din meniul de setări în mod implicit, deci dacă doriţi culori ceva mai „normale”, există un mod „natural”. Formatul ultra-wide recomandă acest telefon pentru vizionarea de filme, însă ne confruntăm cu o problemă destul de mare: lipsa de conţinut ultra-wide.

Camera foto principală este cumva la nivelul aşteptărilor, având în vedere preţul. Aceasta realizează cadre decente ziua şi beneficiază de posibilitatea de a realiza fotografii de tip portret folosind camera secundară, mod portret care decupează foarte bine subiectul, inclusiv pe camera foto frontală. Pentru o fotografie rapidă pe care să o publici rapid pe Facebook sau Instagram, ar trebui să îşi facă treaba. Totuşi, nu te poţi baza foarte mult pe rezultatele camerei lui One Action. Expunerea nu este întotdeauna calculată corect, iar software-ul aplică un filtru agresiv de sharpness. Pe ecranul telefonului vor arăta bine şi probabil şi pe reţelele de socializare, dar pe un display mare, aceste neajunsuri sunt evidente.

Foto zi

Foto noapte

La capitolul video, filmările sunt OK atât timp cât nu încercăm să filmăm pe timp de noapte, întrucât performanţa senzorului în lumină slabă este limitată. Chiar dacă senzorul nu beneficiază de stabilizare optică, Motorola integrează o stabilizare electronică destul de bună în majoritatea cazurilor de utilizare pentru filmării dintr-un punct fix. Stabilizarea „taie” puţin din marginile filmării, însă acest compromis merită făcut, întrucât mişcarea este cu mult redusă. Stabilizarea funcţionează inclusiv pe camera ultra-wide.

Calitatea video pe camera ultra-wide este din păcate slabă, dar poate înlocui o „clonă” chinezească de GoPro, care filmează la maximul 1080p. În acelaşi timp, o cameră de acţiune dedicată este semnificativ mai mică şi este mai uşor de montat pe un trepied decât un telefon.

Pentru că vorbeam deja despre captura foto şi video, există şi alte neajunsuri la acest capitol. În primul rând, modul nocturn pentru fotografii care se regăseşte pe Motorola One Vision este complet absent de pe One Action. Nu este clar de ce software-ul de cameră al acestui telefon nu integrează această funcţie, însă este posibil să aibă de a face cu faptul că acest model include un alt senzor foto principal.

Apoi, noua cameră ultra-wide poate fi folosită la prima vedere exclusiv pe filmare, nu şi pentru fotografiere, o limtare ciudată pe care n-am mai întâlnit-o pe alt dispozitiv. Am descoperit însă mai târziu că pot fi realizate capturi foto în timpul filmării. Desigur, fiind cadre realizate în timpul filmării, calitatea lor este discutabilă, fiind mai degrabă screenshot-uri ale clipului inregistrat.

Ba chiar şi schimbarea de pe camera standard pe cea ultra-wide pe filmare este ciudat marcată în interfaţă, pictograma iniţială pentru aceasta prezentând un munte, un simbol care în general simbolizează modul „landscape”, sau galeria foto. După primul update software, pictograma s-a transformat într-un telefon cu un peisaj afişat pe orizontală în centrul ecranului. Deşi această imagine tot nu descrie corect modul ultra-wide, măcar nu crează prea multă confuzie.

Există în continuare un motiv de nemulţumire referitor la camera ultra-wide. În timp ce atât camera principală, cât şi cea frontală filmează la rezoluţie 4K, este ciudat ca senzorul ultra-wide să fie limitat la 1080p. Ce-i drept, acesta filmează la 60 de cadre pe secundă în rezoluţia aceasta, însă este o inconsistenţă destul de mare. De asemenea, camerele nu pot fi schimbate în tipul filmării, deci odată ce porneşti filmarea în modul ultra-wide, nu mai poţi schimba pe cea principală (şi invers).

În ciuda faptului că multe dintre filmele de cinema sunt realizate în format anamorfic, apropiat de 21:9, adevărul este că majoritatea conţinutului pe care îl consumăm pe smartphone nu este formatat aşa. YouTube încă este predominant populat cu clipuri 16:9, în timp ce Netflix încă împinge formatul 16:9, în special pe filmele şi serialele sale originale. Totuşi, vizionarea de filme întregi pe telefon nu este atât de populară, mulţi preferând să vadă episoade din seriale şi clipuri scurte pe YouTube pe telefon. Clipurile pot fi „mărite” pe întreaga suprafaţă a ecranului, însă rezultatele pot varia în funcţie de aplicaţie.

În unele dintre ele, conţinutul merge din margine în margine, tăind însă conţinutul sus şi jos, în timp ce în altele acestea sunt limitate de bara de notificări din partea de sus, care este mult mai lată decât pe telefoanele obişnuite. Aceasta este de mărimea camerei foto frontale şi poate fi „încălcată” de anumite aplicaţii, dar nu de toate. Probabil că este necesară mai multă optimizare software din partea dezvoltatorilor pentru acest format, sau poate că Motorola ar trebui să integreze o funcţie care să ruleze aplicaţiile „full screen” asemeni smarpthone-urilor Samsung, care oferă opţiunea de a adapta aplicaţia la formatul ecranului.

O ultimă critică la adresa lui One Action, chiar şi faţă de One Vision, este durata de utilizare a bateriei. Cu un acumulator de 3.500 mAh, acesta nu rezistă mai mult de o zi. Acest lucru era OK în urmă cu 2-3 ani, însă telefoanele din ultima perioadă, chiar şi din gama de preţ medie, ne-au obişnuit cu măcar o zi şi jumătate de autonomie. Din fericire, Motorola oferă încărcare „rapidă” la 10W prin intermediul încărcătorului din cutie.

Motorola One Action nu este un telefon rău. De fapt este un telefon mid-range foarte bun, pe un format pe care nu multe companii aleg să îl implementeze. Ecranul 21:9 are avantajele lui, în special legate de utilizarea cu o singură mână, sau posibilitatea de a afişa două aplicaţii simultan pe verticală într-un mod mai uşor de utilizat decât pe telefoanele cu ecrane pe format mai tradiţional.

Totuşi, componenta foto/video, care pare să fie foarte importantă pentru Motorola din moment ce a lansat un nou telefon aproape identic cu cel de dinainte doar pentru a-i adăuga o cameră nouă, este dezamăgitoare. Aceasta nu are nici modul nocturn, care funcţiona chiar bine pe One Vision, şi nici nu oferă funcţii complete pe camera de acţiune ultra-wide. Singurul lucru cu adevărat interesant este filmarea ultra-wide orizontală când telefonul este în mod portret, însă nu este clar dacă acesta este un motiv destul de bun pentru destui utilizatori pentru a alege acest model peste ale mid-range-uri cu sistem similar de camere, sau chiar peste One Vision, care măcar include un mod nocturn.

Dacă One Action este în bugetul vostru şi vă surâde ideea unui smartphone 21:9 cu Android curat şi o cameră ultra-wide, sugerăm să îl luaţi în considerare. Alternativ, One Vision şi alte dispozitive mid-range din această gamă de preţ ar putea fi mai potrivite pentru voi.

Oferă performanţă decentă în gama sa de preţ
Fotografiile în mod portret decupează bine subiectul
Filmează 4K şi pe camera frontală