Prima rachetă spaţială românească lansată cu succes!

Asociaţia Română pentru Cosmonautică şi Aeronautică (ARCA) a lansat cu succes la începutul acestei luni prima rachetă spaţială românească - Helen 2.

Helen 2 este o rachetă suborbitală destinată testării propulsiei, procedurilor de zbor şi echipamentelor care vor fi folosite în următoarele misiuni, în cadrul competiţiei Google Lunar X Prize.

Amplul program pe care ARCA îl derulează are ca scop final lansarea unui vehicul spaţial pe Lună, deplasarea vehiculului pe suprafaţa acesteia şi trimiterea informaţiilor colectate acolo către Pământ. Dacă misiunea finală va reuşi, ARCA va câştiga unul dintre premiile de milioane de dolari puse la bătaie de către Google.

Galerie foto lansare Helen 2

Mai multe despre competiţie puteţi citi aici. În cele ce urmează puteţi citi despre cum a decurs lansarea rachetei Helen 2.

La data de 1 octombrie 2010, orele 07:00, nava militară NSSL 281 Constanţa, însoţită de ambarcaţiunile rapide Fulgerul şi Bombard, au executat manevra de ieşire din Dana Militară 0 şi s-au îndreptat spre zona de siguranţă LRD Helen, din largul Mării Negre.

La bordul navelor era îmbarcată echipa ARCA împreună cu racheta Helen 2 şi balonul purtător.

Începând cu ora 15:00 s-au activat echipamentele electronice ale rachetei, capsulei rachetei şi capsulei balonului. Din acel moment, Centrul de Control al Zborului de la bordul navei, precum şi Centrele de Control aparţinând ROMATSA (Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian), de la Bucureşti şi Constanţa au început să recepţioneze date de telemetrie radio şi satelit.

La ora 15:30 racheta a fost alimentată cu combustibil şi a fost coborâtă pe suprafaţa mării.

La ora 16:00 s-a început umflarea balonului purtător, iar la ora 16:40 ansamblul balon-rachetă a decolat.

Ascensiunea balonului a durat 40 minute până la altitudinea de 14000 m. Viteza maximă a balonului a fost de 120 km/h. Datele transmise la centrele de dirijare ale ARCA şi ROMATSA au confirmat traiectoria perfectă a zborului, cu o eroare de numai 800 m faţă centrul zonei de siguranţă LRD Helen.

La altitudinea de 14000m, de la bordul navei, s-a comandat pornirea motorului rachetă care a funcţionat timp de 30 sec, plasând racheta până la altitudinea de 40000 m.

A urmat reintrarea în atmosferă a elementelor de lansare. Paraşuta de frânare a capsulei rachetei nu s-a deschis.

Nava rapidă Fulgerul, urmată de NSSL 281 Constanţa s-au deplasat să recupereze capsula, dar nu au reuşit identificarea acesteia. Căutările s-au încheiat la ora 22:00, echipa ARCA considerând inutilă rămânerea în zonă, din moment ce majoritatea datelor de telemetrie au fost transmise prin radio şi satelit, iar recuperarea nu este unul din obiectivele Competiţiei Google Lunar X Prize.

La data de 2 octombrie 2010, ora 01:00, navele au reintrat în Dana Militară 0.

Obiective atinse

- Lansarea cu succes primei rachete spaţiale româneşti şi deschiderea drumului României spre cosmos.

- Realizarea primului zbor din cadrul Competiţiei Google Lunar X Prize, care vizează trimiterea unui robot pe suprafaţa Lunii de către o companie privată. ARCA devine astfel una dintre echipele favorite la câştigarea premiului de 30 milioane $

- Verificarea metodei de stabilizare gravitaţională Popescu - Diaconu prin care o rachetă având treptele inferioare şi sarcina utilă remorcate prin articulaţie elastică se poate stabiliza pe traiectorie de zbor verticală. Acest sistem, unul dintre cele mai inovative sisteme de zbor dezvoltate în ultimele decenii, va fi folosit de ARCA pe traiectoria de zbor către Lună.

- Cea mai mare altitudine atinsă de un obiect zburător proiectat şi realizat integral în România.

- Lansarea unei rachete spaţiale complet ecologice, motorul funcţionând exclusiv cu apă oxigenată.

- Prima cooperare de mare succes între o organizaţie non profit şi o instituţie militară.

- Demonstrarea capacităţii ARCA de a desfăşura şi coordona programe aerospaţiale extrem de complexe din punct de vedere tehnic şi logistic.

Reuşita lansării rachetei Helen 2 coincide cu alte două realizări istorice pentru România: prezentarea primului avion cu reacţie (Henri Coandă, Paris, octombrie 1910) şi 100 de ani de la primul zbor al lui Aurel Vlaicu cu un avion (iunie 1910).

închide
Pasionat de gadgeturi? Şi noi!
Vrei să primeşti primul cele mai noi ştiri despre gadgeturile care îţi îmbunătăţesc viaţa zilnic?
Abonează-te la newsletter-ul Go4it şi fii sigur că eşti la curent cu tot ce e nou în IT&C.
Nu uita să-ţi verifici adresa de e-mail şi să confirmi abonarea printr-un click pe link-ul din mail-ul primit .
Sunt deja abonat