Care e cel mai ieftin Volkswagen Passat pe care îl poţi cumpăra online, de pe site-urile de licitaţii. Costă mai puţin decât un Logan second-hand

Vrei o maşină ieftină şi bună, plătind mai puţin decât preţul unui Logan nou? Ofertele sunt pe toate drumurile. Numai că, intrând pe terenul „samsarilor” de maşini, ai şanse mari să te alegi cu una dintre nenumăratele „vechituri coafate pentru vânzare”, apelând la metode arhicunoscute celor din branşă. Nici achiziţionarea unui vehicul second-hand de la un posesor oarecare din România nu este o idee prea bună, acestea fiind de cele mai multe ori tot maşini second-hand achiziţionate într-o stare ceva mai bună, scoase la vânzare atunci când uzura acumulată în urma folosirii pe drumurile patriei atinge valori greu sustenabile financiar.

Nu este greu de anticipat: dacă sunt cumpărate din România, majoritatea maşinilor second-hand au fost deţinute de proprietari care la rândul lor au căutat să facă economie, cel mai adesea reducând operaţiunile de revizie şi întreţinute la absolut strictul necesar. Asta se traduce în folosirea de piese ieftine pentru reparaţii în mod normal costisitoare, achiziţionate în versiune recondiţionată sau de la dezmembrări. Benzina obţinută de unde e mai ieftin, condusul neglijent prin nenumărate gropi şi ore nesfârşite pierdute în ambuteiaje - deja avem reţeta pentru o maşină numai bună de „dat la RABLA”, doar că aceasta ajunge din varii motive înapoi la vânzare pe piaţa second-hand.

Exceptând alegerea uneia dintre ofertele de maşini noi oferite prin programul rabla, opţiunile disponibile nu sunt prea numeroase. Însă pentru temerarii care nu se sfiesc să piardă câteva zile pe drum, achiziţionarea unei maşini second-hand direct de la „sursă” poate aduce multe satisfacţii, în sensul că sunt evitaţi din start intermediarii „samsari”, iar ofertele găsite sunt autentice, în sensul că nu vom întâlni atât de uşor maşini cu kilometrajul dat înapoi, istoric de service falsificat, etc. Însă condiţia de bază rămâne: alege un parc auto dintre cele recunoscute, vânătoarea de oferte prea bune pentru a fi adevărate atrăgând şi acolo capcane.

Dacă sunt cumpărate din afară, multe dintre maşinile găsite în parcurile auto au fost maşini de flotă (adică au aparţinut unei companii, au fost conduse de mai mulţi angajaţi şi debarasate atunci când uzura a atins un nivel de la care reparaţiile încep să fie costisitoare). Foarte des întâlnită, cifra „magică” de 180000 Km rulaţi nu este întâmplătoare, acesta fiind numărul de kilometri la care multe piese costisitoare ating durata de „viaţă” calculată de producător în condiţii de exploatare mai puţin ideale: filtrul de particule, cutia de viteze automată, diverse elemente ale transmisiei, turbina, etc. Înlocuirea acestor componente în afara garanţiei asigurată de producător se face cu costuri mari, rivalizând sau chiar depăşind preţul plătit pentru întreaga maşină pe piaţa second-hand.

Dacă, totuşi, bugetul alocat nu permite cumpărarea unei maşini noi, atunci preţurile în ofertele furnizorilor de maşini second-hand din afara ţării, pentru un exemplar Volkswagen Passat, pornesc de pe la suma de 2400 euro. Spre deosebire de ofertele vânzătorilor autohtoni, maşinile prezentate în anunţurile postate de vânzători aflaţi în ţări ca Olanda, Luxemburg, Belgia, Germania, etc., depăşesc frecvent pragul de 200000 - 300000 Km, fără ca preţul cerut să coboare automat la valori derizorii.

În funcţie de anul fabricaţiei şi starea maşinii, preţurile urcă vertiginos peste pragul de 3000-5000 euro, fără ca numărul de km parcurşi să scadă sub pragul psihologic de 180000, peste care majoritatea maşinilor devin indezirabile pentru proprietarii iniţiali.

Ca şi în România, prestanţa vizuală, verbală şi nivelul de educaţie aparent al vânzătorului spune multe despre marfa vândută. Dacă alegeţi să achiziţionaţi un autoturism din afara ţării, o regulă de bază este evitarea vânzătorilor de altă naţionalitate decât cea a ţării pe care o vizitaţi, şansele de a fi întâlnit alţi samsari de maşini fiind forte mari.

Sunt de evitat vânzătorii care nu permit proba pe drumurile publice la viteze mai mari decât cele de oraş şi nu pot furniza istoricul de service complet, cu posibilitatea de verificare a reparaţiilor efectuate şi numărul de kilometri rulaţi folosind baza de date a unei autorităţi recunoscute. Evaluările în service-uri autorizate nu sunt neapărat de încredere, verificările făcute în unităţi din ţările vestice fiind deseori superficiale, atingând doar aspecte esenţiale care ţin de siguranţa în deplasare şi mai puţin vicii ascunse greu de observat la o evaluare sumară. La final, dacă oferta pare în regulă, luaţi în calcul şi costurile ascunse cu reviziile restante şi obţinerea actelor necesare pentru înmatricularea vehiculului în România.