Anumite modele de SSD-uri, programate să se defecteze după un număr fix de ore de funcţionare

Producătorul pune totul în seama unei erori strecurată la nivel de firmware şi anunţă că dispozitivele afectate pot fi salvate, împreună cu datele utilizatorilor, actualizând versiunea de firmware înainte ca problema să se manifeste.

4 ani, 206 zile şi 16 ore de funcţionare continuă -  atât au la dispoziţie posesorii anumitor modele de SSD-uri Hewlett Packard din gama Enterprise (HPE) pentru a evita defectarea catastrofală a dispozitivelor de stocare. Dacă firmware-ul cu probleme nu este actualizat înainte ca problema să se manifeste, nici hardware-ul şi nici datele stocate nu mai pot fi recuperate ulterior.

Salvând onoarea companiei, problema a fost dezvăluită într-un buletin oficial de informare adresat clienţilor HP şi nu pe forumurile de suport tehnic, lăsând timp suficient pentru a fi remediată.

Acest gen de problemă ar fi un bun motiv de bârfă dacă ar afecta doar produse livrate consumatorilor, livrarea unei actualizări de firmware împreună cu scuzele de rigoare oprind destul de repede discuţiile această temă. Însă pentru clienţii din mediul enterprise, care folosesc aceste dispozitive de stocare selectate în primul rând pe criteriul fiabilităţii, defectarea în masă după o perioadă fixă de timp este un scenariu catastrofal, ce poate duce la blocarea activităţii şi pierderi financiare considerabile.

Conform descrierii de produs, seriile HPE sunt concepute pentru „analiza volumelor mari de date, cloud computing, arhivare activă, aplicaţii de baze de date şi arhivare pe termen lung”. HPE le-a vândut ca unităţi de sine stătătoare, dar şi instalate în soluţii de stocare complete, cum sunt cele din seriile HPE ProLiant şi Synergy.

Apariţia unei defecţiuni este cu atât mai dezastruoasă în sistemele RAID de mare capacitate, folosite frecvent cu aceste dispozitive de stocare. În mod normal, sistemele RAID sunt configurate pentru a oferi redundanţă, chiar dacă una sau mai multe unităţi de stocare încetează să mai funcţioneze. Astfel că backup-urile de date pentru acestea sunt realizate mai rar pe medii de stocare externă, sau deloc.

Problema este că sistemele RAID de obicei sunt construite cu unităţi SSD achiziţionate de noi, toate având aproximativ acelaşi număr de ore de funcţionare. În acest scenariu, defectarea aproape simultană a SSD-urilor dintr-o matrice RAID anulează beneficiile redundanţei, făcând imposibilă recuperarea datelor.

SSD-urile în cauză sunt modele cu 800GB şi 1.6TB capacitate de stocare şi interfaţă SAS. Seriile cu probleme rulează versiunea de firmware HPD7, sau mai veche. Producătorul oferă instrucţiuni complete pentru verificarea timpului de funcţionare cumulat şi actualizarea firmware-ului instalat. Cert este că încă este suficient timp pentru evitarea scenariului cel mai sumbru, seriile de SSD-uri afectate împlinind patru ani de la lansare abia în luna octombrie a acestui an.