Cum arată „mașina fără roți”, dispozitivul care îți permite să conduci de la distanță mașinile de Taxi

Autor: Aurelian Mihai 14.07.2020
Cum arată „mașina fără roți”, dispozitivul care îți permite să conduci de la distanță mașinile de Taxi

Ideea din spatele flotelor de taxi autonome este ca mașinile să funcționeze în mod complet independent, navigând străzile orașelor fără prezența unui șofer transpirat și plictisit.

În realitate, chiar și cele mai avansate sisteme pentru condus autonom nu pot naviga străduțele înguste și prost amenajate din marile aglomerări urbane, astfel că o companie care administrează flote Taxi autonome are nevoie și de o soluție de rezervă.

De la experiență inedită, la tehnologie pentru servicii de Taxi fără șofer

Dacă ne luăm după autorități, fiecare autoturism prevăzut cu funcție de condus autonom ar trebui să aibă și un șofer cu permis de conducere în spatele volanului, gata să intervină atunci când sistemul computerizat este pus în dificultate de condițiile reale de trafic. Însă, exceptând situațiile unde ești la volanul propriei tale mașini și folosești modul de condus autonom doar pentru a te elibera de stresul navetei de zi cu zi spre serviciu, nevoia imperativă a unui șofer în spatele volanului anulează de facto avantajele sistemelor de condus autonom.

Deși un sunt promovate ca atare, sistemele de condus autonom sunt create și au scopul de a înlocui în cele din urmă șoferul, condusul manual devenind o un fel de hobby rezervat celor cu adevărat pasionați. Dar până atunci, companiile care ales să folosească inovațiile încă imperfecte trebuie să prevadă și pentru situațiile în care acestea dau greș.

Numit Voyage, startup-ul legat de nișa sistemelor de condus autonom a promovează ceea ce în esență este o „mașină fără roți” prevăzută cu toate sistemele de control pe care te-ai aștepta să le întâlnești la bordul unui autoturism dar ferm ancorată într-o încăpere fără ieșire la cea mai apropiată șosea.

Dispozitivul conceput să funcționeze prin conexiune wireless are scopul de a lăsa posibilitatea unui șofer experimentat să intervină oricând este nevoie, scoțând din dificultate orice vehicul prins într-o situație pe care computerul nu o poate gestiona în mod independent.

Spre exemplu, o mașină de taxi pe care ai comandat-o te duce la destinația specificată de tine, la capătul unui drum cu sens unic, îngust și aglomerat de mașini parcate haotic. În loc să rămână complet blocat sau, mai rău, să provoace un incident în trafic, computerul de bord va putea iniția o solicitare de ajutor către un operator în așteptare. Fără alte complicații, șoferul de „ocazie” al companiei de taxi se va conecta prin interfața duplicat a autoturismului, realizând de la distanță manevrele necesare pentru repunerea în exploatare a taxi-ului autonom rămas „împotmolit”.

Conexiunea la internet – viitoare explicație pentru accidentele de circulație?

La fel ca în cazul unui joc online, viteza și timpul de răspuns al conexiunii sunt esențiale pentru aplicarea în siguranță a manevrelor de condus.

La fel ca un simulator auto de ultimă generație, interfața de comandă va fi prevăzută cu feedback pentru fiecare manevră efectuată și flux video în timp real, acoperind atât câmpul de vizibilitate direct, dar și oglinzile retrovizoare.

Întrebarea evidentă pe care orice inginer o va pune despre un astfel de sistem este: „Ce se întâmplă când ceva nu merge bine?” Voyage spune că au luat mai multe precauții. Compania leagă cinci conexiuni celulare separate, fiecare cu propria cartelă SIM pe un alt operator wireless, pentru a obține o redundanță maximă și, prin urmare, fiabilitatea. Dacă una dintre cele cinci rețele eșuează, software-ul trece automat la celelalte patru. Sistemul este dublat și cu senzori LIDAR și tehnologii de frânare automată, asigurând că vehiculul poate gestiona situații periculoase chiar dacă latența conexiunii cu operatorul uman nu permite un timp de reacție foarte bun, spre exemplu, atunci când un pieton pătrunde neașteptat în calea autovehiculului. Tot din motive de siguranță, toate vehiculele controlate prin sistemul Voyage sunt limitate