Michelin și GM lansează un nou tip de anvelope auto, care nu necesită aer şi nu te lasă în pană niciodată

Autor: Aurelian Mihai 15.09.2021
Michelin și GM lansează un nou tip de anvelope auto, care nu necesită aer şi nu te lasă în pană niciodată

Proiectate de Michelin şi intenţionate pentru echiparea vehiculelor de pasageri, noile anvelope înlocuiesc camera de aer presurizată cu o structură flexibilă confecţionată din materiale compozite, capabilă să absoarbă denivelările drumurilor fără riscul de a ceda structural în eventualitatea perforării său tăierii anvelopei.

Aflat în dezvoltare de peste 16 ani, noul tip de anvelopă oferă mai mult decât siguranța călătoriilor fără risc de pană, tehnologia fiind extrem de ajustabilă în privința caracteristicilor de performanță. Astfel, specificații precum rigiditatea la accelerare și la frânare, stabilitatea în viraje și absorbția denivelărilor din asfalt pot fi controlate mult mai precis încă din fața de proiectare, optimizând precis pentru sportivitate, confort, sau orice combinație între cele două.

Michelin Uptis

Neafectate de variațiile de temperatură care influențează presiunea din pneurile convenționale, anvelopele Uptis promit caracteristici de performanță mai consistente în timp și longevitate crescută, eliminând posibilitatea uzurii accelerate cauzate de presiunea prea mică sau prea mare la care sunt umflate. În plus, nevoia pentru păstrarea unei roți de rezervă și chiar a kit-ului de pană sunt practic eliminate, greutatea și spațiul eliberat în portbagaj traducându-se în timp în economii de combustibil.

În timp ce versiunea experimentală a anvelopelor Uptis venea cu părţile laterale descoperită, lăsând vizibilă structura de susţinere bazată pe spiţe elastice, versiunea comercială a produsului nu se deosebește de anvelopele convenționale în privința aspectului exterior.

Din păcate, pentru a folosi aceste anvelope vei avea nevoie de jante compatibile, fapt ce majorează costul inițial. În plus, ar putea apărea probleme de compatibilitate cu autoturismele prevăzute din fabrică cu senzori de monitorizare a presiunii în pneuri, această funcție trebuind dezactivată pentru a scăpa de eventualele mesaje de eroare.

Confecţionate dintr-un amestec de răşini şi fibră de sticlă, anvelopele Uptis (Unique Puncture-proof Tire System) sunt proiectate pentru folosire la viteze de autostradă şi ar trebui să aibă o durată de exploatare cel puţin egală sau mai mare decât a anvelopelor obișnuite.

Potrivit inginerilor Michelin, absorbţia denivelărilor din asfalt şi amortizarea vibraţiilor este la fel de bună ca la anvelope convenţionale, structura elastică putând fi optimizată alegând între confort şi o ţinută de drum mai sportivă.

Deocamdată, este greu de spus dacă roţile Uptis sau o altă invenţie cu tehnologie similară va înlocui sistemul convenţional de anvelope cu cameră de aer. Preţul acestor dispozitive va fi probabil mai mare, însă avantajele la partea de siguranţă şi comoditatea sistemului care necesită mai puţină întreţinere ar putea înclina în cele din urmă balanţa, tehnologia Uptis intrând pe lunga listă a sistemelor de siguranţă incluse ca dotare standard pentru noile generaţii de autovehicule.