Apple primeşte o amendă record în Franţa: 1,1 miliarde de euro pentru concurenţă neloială

Autor: Cătălin Niţu 16.03.2020
Apple primeşte o amendă record în Franţa: 1,1 miliarde de euro pentru concurenţă neloială

2020 nu pare să fie anul celor de la Apple. După scăderi masive de vânzări în China din cauza epidemiei de COVID-19, pierderea a 100 de miliarde în valoare la bursă în doar câteva zile şi plata mai multor zeci şi sute de milioane pe procese pierdute cu diverse companii şi instituţii, compania a mai primit o amendă usturătoare din partea guvernului Francez. Compania trebuie să plătească 1,1 miliarde de euro pentru setarea preţurilor produselor sale în complicitate cu doi parteneri de distribuţie: Ingram Micro şi Tech Data.

Autoritatea Concurenţei (echivalentul Consiliului Concurenţei din România) a decis ca Apple, Tech Data şi Ingram Micro să plătească amenzi pentru realizarea unui cartel care stabilea preţurile pentru dispozitivele Apple vândute în Franţa precum computere, laptop-uri tablete şi orice alt produs, în afară de iPhone. Se pare că iPhone-ul nu este afectat întrucât telefoanele se vând prin operatori, care nu cumpără stocuri de la aceşti distribuitori

Amenzile pentru cele trei companii sunt foarte mari. Apple a primit cea mai mare amendă, de 1,1 miliarde de euro, în timp ce Tech Data a primit o amendă de 76,1 milioane de euro şi Ingram Micro o amendă de 62,9 miliarde de euro. Acestea sunt cele mai mari amenzi pe care Franţa le-a dat unor companii pentru încălcarea legilor concurenţei.

Se pare că Apple şi cele două magazine au ajuns la o înţelegere prin care cele două magazine distribuitoare nu concurau între ele, în timp ce alţi distribuitori erau obligaţi să ţină preţurile la acelaşi nivel. De asemenea, compania Apple a fost găsită vinovată de condiţii comerciale neloiale şi nefavorabile pentru alte magazine, care nu fac parte din reţeaua sa integrată de distribuitori prin stocuri insuficiente, tratament discriminatoriu şi condiţii instabile de a-şi remunera activitatea.

Apple nu oferea stocuri suficiente magazinelor la lansarea noilor produse, acestea în consecinţă fiind în imposibilitatea de a onora comenzile pe care le aveau, în timp ce magazinele Apple Store aveau tot timpul stocuri disponibile şi primeau stocuri noi. Astfel, magazinele partenere au pierdut clienţi. În anumite situaţii, companiile au apelat chiar la cumpărarea produselor din Apple Store pentru a-şi păstra clienţii.

Aceasta este doar o decizie în primă instanţă, deci Apple poate să facă apel. Totuşi, având în vedere amenzile pe care Uniunea Europeană şi ţările membre le-au dat în ultimii ani companiilor de tehnologie care nu respectă legislaţia locală, nu sunt foarte multe şanse pentru producătorul american să scape de această amendă.