Produsele alimentare nu vor mai avea prețuri fixe la supermarket, ci prețuri dinamice ajustate de computer

Autor: Aurelian Mihai 06.05.2021
Produsele alimentare nu vor mai avea prețuri fixe la supermarket, ci prețuri dinamice ajustate de computer
foto: shutterstock.com

Mersul la supermarket ar putea deveni și mai „periculos” pentru buzunar. Un mare lanț de magazine alimentare testează folosirea inteligenței artificiale pentru ajustarea dinamică a prețurilor afișate la raft.

Dezvoltat de un startup numit Wasteless, software-ul bazat pe inteligență artificială este adresat în primul rând magazinelor specializate în comercializarea de produse alimentare, care prin natura lor perisabilă riscă să ajungă direct la gunoi dacă nu sunt vândute la timp.

Scopul declarat este diminuarea risipei de alimente, folosind inteligența artificială pentru aplicarea de reduceri automate de preț la alimentele perisabile. Spre exemplu, legumele abia încărcate în galantare vor avea prețul maxim stabilit de magazin, urmând ca pe măsură ce acestea devin mai puțin atractive pentru cumpărători deprecierea să fie reflectată și în prețul afișat. Aceeași strategie se aplică și pentru produsele alimentare cu termen de valabilitate clar definit (ex. mezeluri, produse lactate), prețul cel mai mic apărând chiar înainte de atingerea termenului de expirare.

Dezvoltatorul Wasteless susține că sistemul său poate reduce risipa de alimente din magazinele alimentare cu cel puțin 40%.

În funcție de limitele permise de legislația în vigoare, este posibil ca noua formulă de ajustare dinamică a prețurilor să fie extinsă și la alte categorii de produse, eventual, folosind alte criterii decât data de expirare sau perisabilitatea. Spre exemplu, unele magazine ar putea „antrena” algoritmii AI să salte automat prețul produselor care se vând bine, sau în perioadele de vârf (ex. în preajma sărbătorilor).

Deocamdată, strict limitat la ajustarea în jos a prețurilor alimentelor pe cale să expire, software-ul va intra într-o etapă de testare cu lanțul de supermarket uri Metro. Folosit inițial doar în magazinele Metro Makro din Polonia, software-ul ar putea fi preluat în cele din urmă și de alte lanțuri de magazine.