Olympus şi cursa megapixelilor – de ce 12 MP sunt de-ajuns

12.03.2009
Olympus şi cursa megapixelilor - de ce 12 MP sunt de-ajuns
Olympus se opreşte la 12 MP

Imi aduc aminte de prima cameră foto digitală cu care m-am jucat. Era anul 1999 şi aveam în mână o cărămidă ce cântărea cu mult peste 500 g, capabilă să captureze imagini cu o rezoluţie maximă de 800×600. Afişarea ei pe ecranul minuscul cu diagonala de 4-5 cm din spatele aparatului era un fapt extraordinar în sine. Uitându-mă la fotografii pe monitorul CRT al calculatorului de acasă nu stăteam să mă gândesc la detalii precum zgomot de imagine sau aberaţii cromatice. Era o tehnologie cu mult superioară fotografiei pe film şi fusesem fermecat de ea.

Kodak DC-120

Mai târziu, când am făcut cunoştinţă cu un HP dotat cu un senzor de 3.2 MP mi s-a părut că am de-a face cu o rezoluţie mult prea mare. Pe ecranul calculatorului cu rezoluţia de 1024×768 trebuia să fac scroll pentru a vedea întreaga imagine la zoom 100%. Prima cameră foto pe care mi-am cumpărat-o a fost un Canon PowerShot A700 cu senzor de 6 MP. Ea încă mai face de ruşine la calitatea imaginii camere actuale care au un senzor la fel de mare, însă de două ori mai mulţi megapixeli. Akira Watanabe, manager al diviziei de DSLR-uri de la Olympus susţine că 12 MP sunt de-ajuns pentru majoritatea aplicaţiilor unui client obişnuit.

Camerele foto compacte Olympus au concurat cu greu în ultimii ani la capitolul calitatea imaginii, iar pe piaţa DSLR-urilor compania niponă s-a poziţionat în segmentele entry level şi mainstream. Renunţarea la cursa megapixelilor pentru familia E-System de DSLR-uri pe formatul Four Thirds ar trebui să fie pentru fanii Olympus un motiv bucurie şi nu o dezamăgire. Domnul Watanabe a spus că departamentul său nu va mai încerca să înghesuiască pixeli pe senzor, ci se va axa pe creşterea performanţelor lor. Se doreşte astfel îmbunătăţirea unor caracteristici precum plaja de constrast, reproducerea culorilor şi comportamentul la valori ISO mari.

Olympus E-410

Nu putem decât să felicităm această decizie a producătorului nipon şi să sperăm că va fi urmată şi de alte companii conaţionale. Senzorul de 12 MP poate oferi o imagine cu o rezoluţie efectivă de aproximativ 4000×3000 de pixeli. Aceasta este considerată în general de-ajuns pentru printuri A4 şi A3. Cei care doresc imagini imprimate mai mari, cum ar fi cele pentru bannere publicitare probabil că vor folosi echipamente high end şi vor lucra în studio pentru a avea mai mult control asupra fotografiei. Cum spuneam mai devreme, Olympus nu vrea să se lupte cu Canon sau Nikon în segmentul de top al DSLR-urilor şi de aceea viitorul lor model, E-620, va avea tot un senzor de 12 MP.

Olympus E-620

Un alt avantaj al rezoluţiei de 12 MP este posibilitatea de filmare video la rezoluţie 720p, deşi Olympus nu a păşit încă în acel teritoriu. Nikon D90, primul DSLR cu filmare HD, are un senzor cu aceeaşi rezoluţie. Nu ştim în ce măsură ar fi necesari chiar 21 de MP pentru filmare full HD, ca în cazul lui Canon EOS 5D Mark II. Panasonic a anunţat modelul Lumix GH1, bazat tot pe un senzor Four Thirds, dar cu 14 MP efectivi, care va putea filma la rezoluţie 1920×1080 cu compresie AVCHD.

Panasonic Lumix GH1

Mulţi MP şi zgomot de imagine

Cele spuse până acum se referă în mod special la segmentul DSLR-urilor. În zona compactelor lucrurile nu stau prea bine la ora actuală. Cu "experţii" în marketing care cer aplicarea pe aparat a unui abţibild cu un număr cât mai mare de megapixeli, utilizatorii de rând vor primi în continuare imagini cu calitate în cel mai bun caz acceptabilă. Se întrevede însă o urmă de speranţă cu viitorul model FinePix F200EXR de la Fujifilm. Senzorul său de 12 MP are are o densitate a pixelilor pe centimetru pătrat cu 40% mai mică decât majoritatea camerelor compacte de pe piaţă şi aceasta ar trebui să se vadă la calitatea imaginii.

Fujifilm F200EXR

De departe cea mai mare problemă ce rezultă în urma numărului mare de pixeli pe un senzor mic este zgomotul de imagine. Pixelii transformă lumina în impulsuri electrice şi datorită densităţii lor senzorul se încălzeşte destul de mult. Această temperatură ridicată este unul din principalii vinovaţi pentru zgomotul de imagine. El apare cel mai pregnant la valori ISO mari, când timpul de expunere este mai mic, iar semnalele electrice din senzor trebuiesc amplificate pentru ca imagininea să fie vizibilă. Un articol care acoperă ceva mai multe aspecte legate de zgomotul de imagine puteţi găsi la această adresă.

O iniţiativă care nu ştim cum va fi primită de piaţă este introducerea unor camere în acea zonă moartă dintre compacte şi DSLR-uri. Olympus şi Panasonic au păşit primii acolo cu formatul Micro Four Thirds. Reţeta propusă de ei este eliminarea oglinzii şi a pentaprismei din corpul unui DSLR, însă păstrarea principalului său atu, senzorul mare. Samsung se pare că a prins ideea din zbor şi anunţat seria de camere NX cu senzori APS-C.

Senzor foto al unui aparat DSLR

Revenind la rezoluţia de 12 MP şi la aplicaţiile unui utilizator obişnuit nu putem să nu recunoaştem că prea puţini printează pozele. Imprimantele foto comune nu oferă o calitate prea bună şi necesită hârtie fotografică pe care nu mulţi se înghesuiesc s-o cumpere. Modelele specializate pentru fotografii 10×15 cm au prins puţin la public în ultimii ani, dar chiar şi un aparat cu senzor de 6 MP oferă o rezoluţie destul de bună acea dimensiune. Un alt factor ce merită luat în seamă este spaţiul ocupat de imagini. Când directorul cu poze de pe calculatorul personal a depăşit 30 GB de spaţiu ocupat am înţeles importanţa dimensiunii imaginilor. JPEG-urile la calitate maximă obţinute la testul cu Nikon D90 au avut între 5 MB şi 6 MB.

Samsung NX

Cursa megapixelilor este încă în desfăşurare, mai mult în segmentul camerelor compacte decât în cel al DSLR-urilor. Cum însă acestea din urmă au devenit din ce în ce mai populare, presimţim că Nikon şi Canon se vor lua la întrecere să ofere printre altele mai mulţi megapixeli într-o anumită limită de preţ. Dacă ne gândim mai bine, cea mai înverşunată cursă a megapixelilor se desfăşoară în domeniul telefoanelor, cu senzori minusculi şi calitate foarte scăzută a imaginilor. Utilizatorii obişnuiţi ar trebui să se gândească mai mult la rezultat decât la numărul de MP cu care se laudă dispozitivele. Rezoluţia mai mare este bună doar pentru aplicaţii profesionale. Cei care doresc o cameră compactă sunt sfătuiţi să se informeze înainte de a se lansa în achiziţionarea dispozitivului cu cei mai mulţi megapixeli pe care-l găsesc într-un magazin.