Răzvan Bologa, NEXTLAB.TECH, despre cum roboții pot fi, pentru elevi, o alternativă la gaming sau TikTok: Le place pentru că pot construi un artefact care funcționează în lumea reală

Autor: Adrian Popa 07.08.2020
Răzvan Bologa, NEXTLAB.TECH, despre cum roboții pot fi, pentru elevi, o alternativă la gaming sau TikTok: Le place pentru că pot construi un artefact care funcționează în lumea reală

Mulți adulți se tem că roboții le vor „fura” locurile de muncă în viitorul apropiat. Copiii înțeleg, însă, foarte bine că mașinile vor fi instrumentele cu care vor lucra în viitor și sunt încântați de acest lucru, a declarat prof. univ. dr. Răzvan Bologa, managerul NEXTLAB.TECH, cel mai mare concurs de robotică din ţară.

Programarea și robotica pot fi „tratamente” eficiente la o altă problemă cu care se confruntă părinții de astăzi: dependența de jocuri video a copiilor. Managerul NEXTLAB.TECH, proiect dedicat elevilor din clasele II-IX, spune că au fost cazuri în care au fost aduși în proiect elevi deoarece erau „dependenți de gaming”.

În cadrul proiectului, elevii învață să programeze roboței bazați pe Arduino și să lucreze în Open Roberta, Mixly, Arduino IDE şi C. În concurs sunt înscriși peste 30.000 de elevi din toată ţara, o cifră care rivalizează cu olimpiadele școlare.

Răzvan Bologa – care predă la Facultatea de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, din cadrul ASE București – vrea ca în 2021 să atingă cifra de 150.000 de elevi înscriși și educați în informatică și robotică. Din păcate, pandemia a încetinit procesul, potrivit lui, deoarece „școlile au intrat într-o stare de confuzie”, iar profesorii au pierdut contactul cu elevii.

Redăm interviul integral acordat de Răzvan Bologa pentru Go4it:

Go4it: Realizează copiii că în viitor ar putea concura pentru locuri de muncă cu roboții? Cum percep elevii mașinile?

Răzvan Bologa: Copiii înțeleg foarte bine că roboții vor fi instrumentele cu care vor lucra în viitor și sunt încântați de acest lucru. Eu cred că roboții vor crea multe locuri de muncă. Nu văd o concurență între oameni și roboți pentru locuri de muncă. Problema principală este că progresul tehnologic duce la dispariția locurilor de munca clasice, industriale. Locurile de muncă nou create vor cere competențe precum programarea și digital storytelling-ul, pe care școala de azi nu le oferă. De aici și pericolul ca elevii de azi să nu poată lucra în viitor în lipsa unei reforme ample și rapide a procesului educațional de astăzi.

Go4it: Care sunt domeniile în care mașina nu va putea înlocui omul? Care sunt industriile în care roboții vor înlocui angajații oameni cel mai repede?

Răzvan Bologa: Evoluția tehnologică va produce schimbări în ceea ce privește locurile de muncă ce vor fi disponibile când copiii de azi vor fi adulți. Vorbim mai degrabă de o transformare a muncii omului decât de o înlocuire a oamenilor cu roboți. Mai exact vor dispărea locurile de muncă cu caracter industrial și vor apărea unele noi. În general, roboții vor prelua muncile repetitive, de rutină. Aș menționa aici: imagistica medicala, contabilitatea, conducerea mijloacelor de transport, prepararea hranei, manipularea mărfurilor, asistența juridică, curățenia casnică și curieratul. Oamenii vor începe să efectueze activitățile cu caracter creativ. Câteva exemple ar fi: inovație, artă, sport, decorațiuni, floricultură și educație. Vom vedea o robotizare a muncii de rutină în toate domeniile.

Go4it: Este direcționarea elevilor către robotică un „tratament” pentru dependența de jocuri video, consumul excesiv de TikTok? Ce îi atrage pe elevi la robotică și ce îi face să își păstreze interesul pentru acest domeniu?

Răzvan Bologa: Învățarea este fericită atunci când elevii construiesc o entitate publică în timpul actului de învățare. Realizarea unui mic sistem fizico-cibernetic, cum este un roboțel, reprezintă un proces motivant și captivant care îi face pe elevi să fie dornici să participe. Elevilor le place să participe la cursurile online de informatică și robotică de pe platforma de robotică NEXTLAB.TECH tocmai pentru că pot construi un artefact care funcționează în lumea reală. Noi organizăm anual și un concurs unde fiecare elev poate arăta tuturor realizările sale. Lecțiile noastre au ca principal obiectiv să pregătească elevii pentru profesiile viitorului, care vor fi bazate pe sisteme fizico-cibernetice complexe. Desigur, noi ajutăm elevii și să folosească computerele fără a se juca electronic. Am avut cazuri de elevi care au fost aduși la noi de către medici specialiști deoarece erau „dependenți de gaming”.

Go4it: Pentru care dintre roboții din proiect ați primit cele mai multe comenzi și ce pot face elevii cu el?

Răzvan Bologa: Cel mai căutat este robotul MIRO. Acesta este de tip line follower, fiind destinat începătorilor. Roboțeii noștri sunt bazați pe o platformă derivată din Arduino. Platforma este adaptată pentru elevi de vârstă mică. Noi oferim o suită întreagă de lecții inteligente care sunt destinate elevilor cu vârsta cuprinsă între 8 și 16 ani. Parcurgând aceste lecții, elevii învață informatică, programare, robotică precum și noțiuni de fizică, matematică, digital sotorytelling și Internet of Things.

Go4it: Ne puteți da câteva exemple de proiecte din concursul NEXTLAB.TECH care v-au impresionat?

Răzvan Bologa: Sunt multe proiecte interesante în cadrul concursului de robotică NEXTLAB.TECH. Am fost plăcut impresionat de un băiețel de 12 ani care și-a pus problema derivatei pentru a putea controla viteza instantanee a roboțelului în curbă. Desigur, elevul în cauză nu știa că ceea ce caută el se numește derivată, însă a încercat să aproximeze traiectoria. Am fost încântat să văd și faptul că mulți elevi au fost capabili să programeze eficient senzorii robotului și să stăpânească elemente destul de avansate de programare. Aș menționa și calitatea foarte bună a filmelor de unboxing pe care le-au realizat unii elevi. Am fost bucuros să văd că mulți elevi stăpânesc tehnici de montaj video profesional, ceea ce îi face capabili de digital storytelling.

Go4it: A crescut numărul participanților la concurs în timpul pandemiei?

Răzvan Bologa: Nu tocmai. Pe fondul închiderii școlilor profesorii au pierdut contactul cu elevii și înscrierile au încetinit. Noi lucrăm în strânsă legătură cu profesorii din școli. Din moment ce aceștia nu au putut să se mai întâlnească cu elevii lor, înscrierile au stagnat.

„Peste câteva decenii, în multe țări, printre care și Romania, nu vor fi suficienți tineri pentru a menține în funcțiune sistemul de pensii și pe cel de sănătate.”

Go4it: Ce planuri aveți pentru 2021 și cum au fost afectate ele de pandemie?

Răzvan Bologa: Am dori ca în 2021 să atingem cifra de 150.000 de elevi înscriși și educați în informatică și robotică. În cadrul programului Romania Tech Nation există un obiectiv de a educa un milion de elevi până în 2025 în informatică și robotică. Programul a fost inițiat cu sprijinul Băncii Comerciale Române, care este principalul nostru sponsor. Pandemia a afectat procesul prin faptul ca școlile au intrat într-o stare de confuzie și trebuie să așteptăm ca activitățile să se reia.

Go4it: O folosiți și dumneavoastră, inclusiv în acest proiect despre care discutăm. Cât de periculoasă este inteligența artificială? Elon Musk și Bill Gates spun că trebuie să avem mare grijă cum o folosim.

Răzvan Bologa: Inteligența artificială este un instrument foarte puternic. Noi o folosim ca să construim baze de cunoștințe și asistenți virtuali de învățare. Sunt instrumente care cresc semnificativ eficiența actului educațional. Avem propria noastră platformă. Față de un manual clasic sau o platformă de e-learning convențională, o bază de cunoștințe implementată cu algoritmi de AI ne permite să oferim automat învățare personalizată și testare pentru zeci de mii de elevi. Putem crește acest număr la câteva sute de mii de elevi sau chiar câteva milioane, cu costuri moderate. Evident, există și posibilitatea de a folosi inteligența artificială pentru a face rău oamenilor. Depinde doar de noi oamenii dacă folosim acest instrument deosebit de puternic pentru a face bine sau rău.

Citește și: Cât de periculoasă este Inteligenţa Artificială? De ce Bill Gates, Stephen Hawking şi Elon Musk se tem de tehnologia în care marile companii investesc masiv

Go4it: Care este șansa ca roboții înzestrați cu inteligență artificială să preia controlul? E posibil un Skynet, ca în universul „Terminator”?

Răzvan Bologa: Personal, consider că puterea de calcul a computerelor electronice nu este suficientă pentru a atinge astfel de forme de inteligenta artificială. Singularitatea este, deocamdată, o noțiune strict teoretică. Sistemele fiizico-cibernetice sunt însă o realitate practică care oferă soluții la multe probleme cu care se confruntă umanitatea. Una din problemele spinoase care se poate rezolva folosind sistemele fizico-cibernetice este gestionarea consecințelor îmbătrânirii populației. Peste câteva decenii, în multe țări, printre care și România, nu vor fi suficienți tineri pentru a menține în funcțiune sistemul de pensii și pe cel de sănătate. Pentru a menține echilibrul social, eu consider că sunt necesare creșteri majore de productivitate. Acestea pot veni doar din zona sistemelor fizico-cibernetice inteligente.