Creatorii YouTube, exploatați de Google pentru popularea noii categorii YouTube Shorts

Autor: Aurelian Mihai 05.05.2021
Creatorii YouTube, exploatați de Google pentru popularea noii categorii YouTube Shorts

În efortul de a livra în timp record o alternativă credibilă pentru platforma rivală TikTok, Google a omis să ceară consimțământul creatorilor YouTube pentru folosirea conținutului încărcat pe platformă la generarea de clipuri video YouTube Shorts.

Aparent, strategia folosită de Google este aceea că orice clip YouTube poate avea o versiune echivalentă pe YouTube Shorts, auto-generată si publicată atât timp cât autorul nu-și exprimă în mod expres dezacordul. Și poate că strategia chiar ar fi funcționat, dacă Google ar fi implementat această setare per-canal și nu per-clip YouTube.

Tot mai mulți dintre creatorii YouTube reclamă faptul că platforma de video sharing bifează automat distribuirea conținutului pe YouTube Shorts, clona TikTok, fără a cere acordul acestora. Complicând și mai mult lucrurile, Google a implementat caseta de permisiuni direct în meniul de editare al videoclipurilor nou încărcate spre publicare. Bifată în mod implicit, setarea „permite utilizatorilor să creeze postări Shorts folosind părți ale clipului video destinat YouTube”.

Problema este că nu există nicio opțiune la nivel de canal pentru a renunța auto-generarea de clipuri YouTube Shorts, creatorii care nu doresc să „beneficieze” de această facilitate trebuind să debifeze această setare pentru fiecare clip în parte. Complicând și mai mult lucrurile, nu toate videoclipurile sunt eligibile pentru a fi excluse din YouTube Shorts, motivația nefiind tocmai clară pentru autorii acestora.

Cel mai probabil, abuzul comis de Google se va concretiza într-un litigiu îndreptat împotriva companiei, costul unui eventual proces colectiv urmând să fie pus în balanță cu eventualul succes al platformei YouTube Shorts, împotriva rivalului TikTok.

Încă aflată la stadiul de testare beta, platforma YouTube Shorts încearcă să concureze rivalul TikTok, exploatând baza uriașă de creatori YouTube pentru crearea unei baze de conținut nou și interesant. Strategia, orientată către rezultatul final, ignoră însă cererea organică venită din partea publicului țintă, în ideea că o masă critică de utilizatori va fi obținută populând platforma cu conținut auto-genera pe baza unei platforme existente deja populare, YouTube.