Google afişează siturile trendy

26.06.2008
Google afişează siturile trendy
Google Trends analizează acum şi site-uri

Google Trends, serviciul lansat de „Laboratoarele Google” în urmă cu doi ani cu scopul de a analiza cele mai căutate cuvinte cheie pe Internet are de câteva zile o nouă funcţionalitate, pe placul curioşilor ce vor să afle mai multe despre poziţionarea unor situri pe www. Evident, noua unealtă este de mare interes pentru deţinătorii sau administratorii de situri, dar şi pentru departamentul de marketing al unei companii ce-şi promovează produsele parţial sau total în spaţiul virtual.

Noua opţiune, denumită Google Trends for Websites, fost anunţată săptămâna trecută pe blogul oficial Google  Webmaster Central şi are o funcţionalitate similară cu a unor servicii de statistică web precum Alexa.com sau Compete.com. Tocmai de aceea unii jurnalişti din presa internaţională de profil presupun că Google încearcă prin Trends for Websites să concureze serios cu siturile amintite, considerate de altfel drept punct de reper în analiza traficului pe web.

Ce face?
Google Trends for Websites te ajută să-ţi faci o idee asupra evoluţiei traficului într-un timp dat pe un sit sau pe mai multe. Practic îl foloseşti mai degrabă pentru a compara evoluţia mai multor domenii web în mod rapid: ai o căsuţă de căutare în care notezi mai multe situri despărţind denumirile cu virgule (microsoft.com, wordpress.com, etc.org). Sufixul poate fi de orice natură: .com, .net, .eu, .tv, .biz, inclusiv .ro. Dai enter şi apare un grafic ce exprimă numărul de vizitatori unici pe zi, caracteristic fiecărui site şi cum se modifică pe parcursul unei perioade – în greneral, din 2004 încoace. În pagină primeşti şi informaţii relative la situl/siturile analizate: ce alte situri au fost accesate de vizitatorii acestora, în ce ţări sunt siturile analizate mai populare  ş.a. Rezultatele sunt orientative.

Din câte vei observa, Google Trends for Websites nu oferă cifre privind numărul de  vizitatori decât dacă te înregistrezi ca utilizator Google (de exemplu, cu contul de Gmail); log-in şi pentru a descărca rezultatele oferite de unealtă în format CSV. Deschizi un fişier CSV fie cu Notepad fie îl imporţi în Excell dacă vrei informaţia aranjată corespunzător pentru o prelucrare uşoară şi rapidă. Pentru a oferi aceste informaţii, Trends for Websites combină rezultatele motorului său de căutare cu datele Google  Analytics. Poţi filtra rezultatele în funcţie de spaţiu şi timp, alegând aşadar ca referinţă o anumită regiune (ţară), respectiv un anumit an ori ultima lună a anului în curs. Pentru a testa noua ustensilă a Google Labs, clic aici. Trends for Websites se dovedeşte inabordabil pentru site-urile cu trafic redus, ori pentru domenii de genul blog.wordpress.com – cel puţin aşa am observat eu. Deasemenea pentru site-urile ce aparţin Google nu se oferă rezultate (de pildă, Youtube.com sau Blogger.com).

Google Trends for websites

Remember: Hot Trends
Dacă prin serviciul Trends, în varianta lansată acum doi ani, „Google permite analizarea a miliarde de cautari world wide pentru a înţelege la ce se gândeşte lumea" (după cum se exprima Marissa Mayervicepreşedinte Search Products and User Experience  Google), o opţiune lansată anul trecut pe vremea asta, Google Hot Trends adună într-o listă cele mai căutate 100 de cuvinte pe net, în diferite momente ale zilei. Hot Trends este momentan relevant pentru SUA. O chestie deşteaptă legată de Hot Trends: cuvintele pe care le vezi în listă nu sunt neapărat cele mai căutate de către internauţi; de fapt sunt excluse cuvintele banale, gen „meteo”, care altfel s-ar situa probabil constant în top. Hot Trends expune cuvintele cheie ce se bucură dintr-o dată de un salt de popularitate (creştere bruscă a numărului de căutări pe cuvântul respectiv). Am amintit de Hot Trends pentru simplul motiv că uitasem de această jucărie deosebit de utilă „webministratorilor”, nicidecum pentru a reinventa mersul pe jos.

Acurateţea informaţiilor oferite de serviciul Trends
Trends nu este încă de privit ca un produs finit, ci unul în stadiu alfa, hai beta. De altfel, faptul e menţionat în Help-ul Google. „We hope you find this service interesting and entertaining, but you probably wouldn’t want to write your Ph.D. dissertation based on the information provided by Trends.” Rezultatele Google Trends sunt actualizate zilnic, iar lista cu cele mai căutate cuvinte pe Google (Hot Trends) la fiecare oră.

Google Trends si Trends for Websites in exemple

Ca să adaug oareşce valoare informaţiilor expuse, vă dezvălui 10 lucruri pe care le-am aflat  de la Google Trends comparând anumite cuvinte cheie, iar de dragul testării noului tool Google Trends for Websites am pregătit doar cinci exemple de microanaliză în timp record a evoluţiei unor situri cunoscute.

Analiză bazată pe compararea unor cuvinte cheie

  1. Romania – Bulgaria: fii mândru, ţara noastră este de două ori mai populară decât a lor; dacă compari Romania cu Italy, vei observa că denumirea spaţiului nostru mioritic a fost mai tot timpul cu mult în urma Italiei ca număr de căutări pe net, cu excepţia lunii acesteia când  cele două ţări au fost aproape la egalitate, probabil din pricina momentului Euro 2008
  2. Wi-Fi – Bluetooth: utilizatorii de telefoane mobile sunt foarte pasionaţi de Bluetooth, cu siguranţă şi sunt mai mulţi decât pasionaţii de Internet wireless. Oricum ai scrie Wi-Fi, cu sau fără liniuţă, cert e că Bluetooth-ul a fost şi încă este mult mai trendy
  3. Bucharest – New York: fugi din Bucureşti căci linia ce-ţi desemnează capitala în graficul Trends for Websites e la pământ, iar minunata metropolă americană e de peste 150 de ori mai bine privită pe Internet
  4. Băsescu – Tăriceanu: preşedintele jucător îl joacă pe degete pe Tări în spaţiul virtual; în plus, dacă prim-ministrul a şezut calm la firul ierbii, din 2005 până în prezent, în graficul Google Trends, Băse a avut nişte puseuri serioase în 2004 şi 2007, însă acum începe să pieardă din interres
  5. iPhone – Nokia: ştiu, pare absurd să compari numele unui mobil made by Apple cu numele celui mai important producător de telefoane, de mii de modele până acum; dar se merită – până ce au apărut primele zvonuri despre terminalul de la Apple (sfârşitul lui 2006), iar iPhone era marcă de telefon banal cordless, al unei alte companii americane, evident că Nokia era în frunte, sus de tot în grafic; dar iată că în această vară situaţia s-a schimbat, iar actualmente Apple iPhone rules Nokia phones
  6. Blonde – Brunete: fie există de 100 de ori mai multe bancuri cu blonde, fie specimenul este de 100 de ori mai căutat pe Internet decât cel din urmă; eu prefer brunetele, sunt un ciudat
  7. Orice cuvânt vs. Sex: între TV şi sex bate sexul; mâncarea (am scris food) e de cîteva ori mai puţin importantă decît sexul; cu tot cu zecile sale de miliarde, Bill Gates e fix zero pe lângă sex; doar cuvintele cheie YouTube şi – fireşte – Google sunt cu puţin mai presus decât sexul, însă doar de puţină vreme
  8. Laptop (notebook) – PC: păi măgăoaia de computer se menţine de ani buni mai trendy, de cîteva ori, decât calculatorul portabil, dar începe să dea semne de declin, potrivit graficelor Google Trends.
  9. Elodia – Dumnezeu: cele două entităţi sunt pe picior de perfectă egalitate, deşi Dumnezeu este cunoscut încă de pe vremea lui Adam, iar Elodia abia de-un an; în această iarnă, românii s-au rugat de 30 de ori mai mult la Elodia decât la Cel de Sus – pe Internet cel puţin; tot Google Trends ne spune şi cine au fost cei mai interesaţi de subiectul obositor de îndelung mediatizat pe Zero TV (OTV), anume locuitorii din Giurgiu
  10. Ubuntu – Windows Vista: Ubuntu, sistemul ăsta mai nou bazat pe Linux, informez cu respect că e cu puţin mai popular printre internauţi decât Windows Vista; este acesta un semnal că pământenii se pregătesc să treacă de la soft pe bani la soft open-source, gratuit? 

Google Trends

Analiză bazată pe compararea unor situri

  1.  Apple.com – Microsoft.com: din sfera IT nu puteam să nu aleg siturile celor mai cunoscute companii de software şi hardware, celebre şi prin purtătorii lor de cuvânt (Steve Jobs, Bill Gates), dar şi pentru "dragostea" pe care şi-o exprimă reciproc; fanii Apple au de ce să fie stupefiaţi: utilizatorii ăia de Windows au transformat Microsoft.com într-un sit de zece ori mai vizitat decât Apple.com, plus că se laudă cu vreo 30 de milioane de vizitatori zilnic; tare tind să cred că sunt incluse şi vizitele către motorul de căutare MS Live Search
  2. Panasonic.com – Sony.com – Toshiba.com:  între aceste situri ce aparţin unor producători japonezi puternici de echipamente electronice, Sony.com e cel mai vizitat, cu 250-300 de mii vizitatori unici pe zi, iar celelalte două au parte de câte 50.000. Dar dacă ne rezumăm la Japonia, Panasonic.com depăşeşte puţin Sony.com. Analiza trebuie totuşi rafinată pentru a-ţi creea o idee despre who’s the best on the web, având în vedere că asemenea mari companii din sfera consumer electronics dispun de domenii cu diferite sufixe (de exemplu – Panasonic.net, Panasonic.co.uk ş.a.)
  3. TorrentSpy.com – Softpedia.com – Download.com: vestea bună e că un site românesc numără zilnic cam 500 de mii de vizitatori unici potrivit Google Trends for Websites. Download.com sunt de trei ori mai tari, cred că înţeleg de ce: situl are un search engine de căutat softul ce te interesează foarte eficient, la obiect. Vestea proastă e dedicată pasionaţilor de torente: graficul arată clar că de la peste un milion de vizitatori unici pe zi în 2007, TorrentSpy a ajuns la zero; da, şi-a întrerupt activitatea, şi chiar dacă nu citeşti ştirile, uite cum le poţi afla indirect, via Trends for Websites
  4. Getloaded.ro – Trilulilu.ro – 220.ro: I’m sorry pentru Romtelecom, dar site-ul lor de videosharing similar Youtube e la zero absolut într-un grafic în care Trilulilu.ro a urcat spre suta de mii de unici pe zi, iar 220.ro are către 50 de mii
  5. Protv.ro – Zoso.ro – Libertatea.ro: un blog arhicunoscut vs. situl unui post TV de top vs. varianta online a celui mai pornografic ziar din România; Libertatea are femei goale, deci e logic să fie în top cu cu peste 60.000 de vizitatori zilnic; deşi preferi televizorul nu monitorul când vine vorba de ProTV, se întâmpla ca lumea să piardă ştirile de la ora cinci, motiv pentru care ProTV.ro e vizitat de 40 – 50 de mii unici pe zi, cu un burst de peste 80.000 vizitatori unici în primăvară; dacă în aceste situri s-au investit zeci ori sute de mii de euro, iată că un om despre care nu ştiu să fie geniu ci doar destul de vechi şi activ ca să fie acum celebru pe netul autohton, cu un site pentru care plăteşte o nimica toată (probabil pentru găzduire), a ajus să aibă către 7.000 de vizitatori, cu 3-4 articole publicate zilnic pe blogul său; so.. What The Press is happening?