La fel ca Apple în scandalul bateriilor, Samsung adaugă pe Galaxy S22 setare pentru blocarea limitărilor de performanță

10.03.2022
La fel ca Apple în scandalul bateriilor, Samsung adaugă pe Galaxy S22 setare pentru blocarea limitărilor de performanță

Fără un anunț prealabil, Samsung a introdus pe telefoanele Galaxy S22 o funcție ascunsă, care limitează performanța telefoanelor sale în peste 10.000 de aplicații de Android.

Chiar înainte de lansarea Galaxy S22, apărea în presă informația cum că „prietenia” Samsung-AMD pentru dezvoltarea chipsetului Exynos 2200 nu a mers tocmai bine, produsul finit având caracteristici de performanță mult sub așteptările inițiale, handicapul față alternativa Snapdragon 8 Gen 1 fiind atât de mare încât dezvoltatorul Samsung lua în considerare inclusiv abandonarea pre-lansare a chipsetului, fapt ce ar fi implicat distrugerea a nenumărate exemplare Galaxy S22 abia fabricate și încă nescoase din ambalajul original. În mod aproape miraculos, pe surse au început să circule informații cum că lansarea Samsung decurge conform planurilor, întregul scandal care nu a devenit niciodată public fiind de fapt o exagerare.

Spre ușurarea celor de la Samsung, evenimentul de lansare a fost de asemenea fără cusur, doar raportări izolate acuzând încetiniri agresive și inexplicabile pe unele exemplare Galaxy S22 Ultra, care s-au rezolvat de la sine după câteva zile. Ar fi fost bine dacă surprizele post-lansare s-ar fi oprit aici. Doar că, în mod inevitabil, utilizatorii au sesizat că unele jocuri și aplicații rulează, în mod inexplicabil mai lent pe Galaxy S22, decât pe unele dispozitive rivale.

În scurt timp, teste independente au demonstrat faptul că Samsung limitează în mod sistematic performanțele în aproape orice aplicație uzuală, mai puțin benchmark-urile oficiale. Astfel, performanțele a nu mai puțin de 10000 dintre cele mai folosite aplicații de Android sunt de fapt limitate artificial, fără știrea fanilor Samsung care au plătit sume consistente pentru versiunea S22 preferată.

Oficial, totul este de fapt o inițiativă de „optimizare” pornită de Samsung, cu scopul de a livra utilizatorilor performanțe optimizate, în condițiile unui consum cât mai mic de baterie și probleme cu temperaturile.

Concret, utilizatori independenți ai smartphone-urilor Galaxy S22 au descoperit că serviciul numit Game Optimizing Service (GOS) este responsabil nu doar pentru îmbunătățirea performanței în jocuri, ci și pentru limitarea performanței telefonului în alte aplicații, indiferent dacă rulează sau nu jocuri. Conform utilizatorului de Twitter GaryeonHan, GOS include o listă de peste 10.000 de aplicații, în care telefoanele nu pot folosi întreaga putere de procesare.

Pe listă intră și aplicații relativ cunoscute precum YouTube Vanced, Strava, foodpanda, Microsoft Office, LinkedIn sau Zoom. Problema este că software-ul Samsung nu menționează în niciun fel limitarea performanțelor, cu atât mai puțin motivele pentru care astfel de „optimizări” sunt necesare pe telefoane din gama de top.

Realizând că „omisiunea” făcută aduce nu doar o pată de imagine greu de șters, ci și un argument ideal pentru acțiuni judecătorești finalizate prin acordarea unor despăgubiri costisitoare, Samsung pregătește, după modelul Apple, introducerea unei setări care permite ocolirea limitării introduse în mod artificial.

Rămâne însă de văzut dacă, în urma bifării setării care garantează nivelul de performanță promis de la bun început de producător, telefoanele Samsung vor avea doar o degradare minoră a autonomiei bateriei, sau și alte simptome. Spre exemplu, oprirea telefonului cu mesaj de supraîncălzire, după câteva minute petrecute în jocul preferat. Deși nu constituie o scuză pentru Samsung, problema a fost deja documentată pe telefoanele din seria Xiaomi 12, îndreptând acuzațiile către actuala generație de chipseturi high-end, care pur și simplu nu se ridică la nivelul așteptărilor.

Astfel, pentru a scăpa „pe riscul propriu” de încetinirile de performanță va trebui doar să ajustezi opțiunea Game Performance Management Mode, disponibilă la secțiunea Game Booster a meniului Settings.

Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult