Samsung, dat în judecată pentru aplicaţiile preinstalate pe dispozitivele cu Android

Autori: Aurelian Mihai, Liviu - Andrei Mihai 06.07.2015
Samsung, dat în judecată pentru aplicaţiile preinstalate pe dispozitivele cu Android

Referit în limbaj popular drept crapware, pachetul de aplicaţii suplimentare preinstalate de producători are menirea de a extinde funcţionalitatea sistemului Android, crescând astfel valoarea produsului achiziţionat. Numai că folosind acest pretext, unii producători strecoară şi aplicaţii care doar copiază (mai bine sau mai prost) funcţionalitatea aplicaţiilor deja livrate de Google, având doar rolul de a genera o sursă suplimentară de profit pentru producătorul respectiv.

În cazul Samsung, problema nu este atât numărul mare de aplicaţii extra, cât modul în care producătorul alege să forţeze acceptarea acestora negând utilizatorilor posibilitatea de a le dezinstala pe cele găsite nefolositoare. Într-o încercare de a descuraja aceste practici, autoritatea Shanghai Consumer Rights Protection Commission a declanşat acţiuni în instanţă împotriva Samsung şi a producătorului chinez Oppo.

În urma analizelor făcute pe 20 dispozitive smartphone, comisia a descoperit că multe dintre aplicaţiile preinstalate nu pot fi îndepărtate şi încarcă nejustificat conexiunea de date a telefonului. Dintre dispozitivele Samsung, cel mai împovărat de crapware este modelul Galaxy Note 3, cu 44 aplicaţii instalate (versiunea oficială Android KitKat este livrată de Google cu 31 aplicaţii). Premiant este însă modelul Find 7a al producătorului Oppo, împovărat cu un bagaj de 71 aplicaţii.

Samsung, dat în judecată pentru aplicaţiile preinstalate pe dispozitivele cu Android

Cele două companii sunt acuzate că nu au informat cumpărătorii despre aplicaţiile instalate, încălcând astfel drepturile consumatorilor. Comisia urmăreşte obţinerea unui verdict care să oblige etichetarea aplicaţiilor incluse pe ambalajul dispozitivelor, respectiv includerea de instrucţiuni pentru înlăturarea completă a acestora de către utilizatori. În răspuns la solicitările primite, Samsung şi Oppo au la dispoziţie 15 zile pentru formularea unui răspuns.

˝Litigiul este cea mai recentă încercare a noastră pentru a proteja drepturile consumatorilor, după ce alte măsuri au eşuat˝, declară Tao Ailian, secretar general ar comisiei. ˝Sperăm că măsurile luate vor forţa şi alte companii din acest sector să pună capăt practicii nerezonabile, dar foarte comună, de a preinstala aplicaţii fără a spune consumatorilor˝.