Studiu: cum decurge procesul de alegere şi cumpărare a unui smartphone sau tabletă în România

Autori: Aurelian Mihai, Liviu - Andrei Mihai 22.08.2014
Studiu: cum decurge procesul de alegere şi cumpărare a unui smartphone sau tabletă în România

Potrivit studiului GfK Purchase Journey, desfăşurat în Marea Britanie, Rusia, Belgia şi România, procesul de cumpărare pentru smartphone-uri şi tablete diferă destul de mult de la o ţară la alta, arătând că utilizatorii încă evită să cumpere din magazine online, nu au prea mare încredere în informaţiile despre produse obţinute pe internet şi nu prea ascultă de părerile prietenilor sau cunoscuţi înainte de a da fuga la magazin.

Deloc surprinzător, cei mai mulţi cumpărători de smartphone-uri se informează despre acestea din mediul online. Proporţia celor care fac asta diferă însă de la o ţară la alta: 95% în Rusia, 92% în Belgia, 86% în Marea Britanie şi doar 77% în România.

Studiu: cum decurge procesul de alegere si cumpărare a unui smartphone sau tabletă în România

Căutările online nu duc neapărat la cumpărarea produsului dintr-un magazin online. În schimb, comportamentul tipic este de informare online şi cumpărare offline, majoritatea cumpărătorilor considerând smartphone-ul şi tableta obiecte foarte personale care trebuie atinse şi testate înainte de luarea unei decizii.

În plus, cumpărători doresc să verifice informaţiile aflate online, sunt îngrijoraţi privind plata electronică, nu doresc să suporte costul pentru transport şi nici să aştepte livrarea comenzii plasate online. Astfel, modalitatea preferată de achiziţionare rămâne cea offline, din magazin.

La nivelul celor 4 pieţe analizate, media de timp petrecută de cumpărători căutând online informaţii este de 52 de minute, indicând faptul că aceste căutări sunt luate foarte în serios. Britanicii petrec cel mai mult timp – 70 minute, urmaţi de români cu 63 minute, în vreme ce belgienii alocă 52 de minute iar ruşii doar 24 minute. Trebuie spus că intervalul menţionat nu face referire la o singură sesiune de căutări, ci mai multe episoade întinse pe un număr mai mare de zile. Potrivit studiului GfK întregul proces de cumpărare durează de la un minim de 15 zile în România, la 17 în Rusia şi 21 zile în Belgia. În Marea Britanie cumpărătorii au nevoie de două ori mai mult timp pentru luarea unei decizii decât în celelalte pieţe – 41 de zile.

Timpul alocat pentru informare online variază mult de la o piaţă la alta. Spre exemplu, belgienii alocă numai 2.5 minute pentru fiecare site şi cercetează în medie 21 site-uri, pentru ca doar 32% dintre aceştia să cumpere la final dintr-un magazin online. În Marea Britanie media este de 7.7 minute timp petrecut pe site, la un număr de 9 site-uri vizitate şi 42.5% cumpărături finalizate online. Cea mai mare proporţie de persoane care cumpără online (55%) se află în România. Românii vizitează în medie 8 site-uri, dedicând 7.8 minute fiecăruia. Rusia are cel mai mic procent de achiziţii online, de doar 19%. Ruşii au vizitat 7 site-uri, cu o medie de 3.4 minute petrecute pe fiecare dintre ele. În general, cumpărătorii din Marea Britanie şi România au un comportament similar, iar belgienii iau în considerare mai multe site-uri pentru că sunt interesaţi să găsească cel mai bun preţ.

Site-urile producătorilor şi cele ale operatorilor constituie o sursă de informaţii cheie pentru cumpărători, la fel ca site-urile de comparare a preţurilor. Percepţia privind brandul este puternic influenţată de social media, însă opiniile altor persoane exprimate pe reţele de socializare nu au prea mare impact în procesul de cumpărare. Excepţie fac cumpărătorii de iPhone, pentru care impresiile lăsate de prieteni şi cunoscuţi joacă un rol important. În cele din urmă, studiul a arătat că reţelele de socializare sunt folosite de numai 6% dintre cumpărătorii din Rusia, 8% în România, 14% în Marea Britanie şi 22% în Belgia, influenţa acestora pentru luarea unei decizii fiind redusă.

Tags: