Nu doar „Parasite” și „Crazy Rich Asians”. Filmele asiatice cuceresc lumea, în plină pandemie

Autor: Loredana Toma 11.11.2020
Nu doar „Parasite” și „Crazy Rich Asians”. Filmele asiatice cuceresc lumea, în plină pandemie
Foto: Profimedia Images

Dacă ne amintim de premiile Oscar de anul acesta, filmul sud-coreean „Parasite” a fost răsplătit cu patru trofee, premii ce au însemnat, totodată, și o importantă recunoaștere culturală pentru statul asiatic.

Filmul este primul din istoria Oscarurilor care a câștigat chiar dacă nu este un film în limba engleză. „Parasite” reprezintă un deschizator de drumuri în industria cinematografică asiatică, iar regizorul Bong Joon Ho este dovada vie că poți câștiga toate premiile pentru care ești nominalizat – a câștigat trei premii din trei nominalizări.

Citește și: Lashana Lynch, hărțuită din cauza rolului de agent 007 din filmul „No Time to Die”

Asiaticii nu sunt mai prejos nici când vine vorba de muzică. Zilele trecute, la ceremonia MTV Europe Music Awards, grupul sud-coreean BTS a fost vedeta serii, câștigând cele mai multe premii. Și, cum în Asia se merge mult pe modelul idolilor, se așteaptă ca, în curand, mult mai mulți artiști să câștige teren în industrie.

Revenind la filme, o comedie romantică care a făcut furori, iar Hollywood-ul i-a recunoscut potențialul, este „Crazy Rich Asians”, un film cu distribuție exclusiv asiatică despre care s-a spus că poate să readucă la viață comedia romantică și că este un precedent pentru ca astfel de povești să fie spuse în continuare, pe micile și marile ecrane.
Asiaticii nu se opresc aici.

„Dial A for Aunties” – o ieșire din decorul actual

Când autoarei de origine indoneziană Jesse Q Sutanto i s-a oferit ocazia să-i fie ecranizat romanul său „Dial A for Aunties”, nici nu s-a gândit că serviciul Netflix ar fi primul interesat de difuzare. Autoarea promovează filmul ca fiind un fel de „Crazy Rich Asians” amestecat cu „Weekend at Bernie’s”.

Acțiunea se petrece în weekend, în timpul unei nunți sofisticate. Personajul principal, fotograf de nunti, își ucide din greșeală partenerul cu care avea o întâlnire pe nevăzute și, ajutată de mama și mătușile sale, va încerca să ascundă trupul victimei.

Autoarea spune că povestea a venit la momentul potrivit. „Cu toții avem nevoie să ne înviorăm din cauza carantinei. Povestea exagerată, ridiculozitatea unui decedat și a unei nunți sofisticate, reprezintă o adevărată fugă de realitate. Nunțile indoneziene sunt minunate, pot avea chiar și o medie de 2.000 de invitați, iar eroina mea trebuie să ascundă trupul victimei sale ajutată de mama și mătușile ei și, în același timp, să-și facă și jobul de fotograf la nuntă.

Filmul este regizat de Nahnatchka Khan, cunoscută și pentru „Fresh off the Boat”, un serial TV despre cum tinerii din Taiwan se adaptează vieții din US.

Autoarea crede că filmul nu ar fi fost posibil fără succesul peliculei „Crazy Rich Asians”, primul blockbuster din SUA cu distribuție exclusiv asiatică.

Netflix și Amazon, „Hollywood-ul” din sufragerie

„În 2020, s-au adunat multe probleme într-o furtună perfectă”, explică Mike Goodridge, director artistic al Macao International Film Festival and Awards, eveniment care va avea cea de-a 5-a ediție în decembrie. China este acum, oficial, cea mai mare piață de filme din lume.

Cumva bate vântul schimbării. În trecut, eram cu toții la mila a ceea ce s-ar putea numi „imperialism cultural american”, adică așteptam cu toții următorul blockbuster de la Hollywood. Ei erau cei care făceau filme și le arătau lumii intregi.

Citește și: Recenzie „Barbarii”, unul dintre serialele momentului pe Netflix

Astăzi, canale de streaming precum Netflix și Amazon sunt pe punctul de a avea abonați în fiecare țară. De asemenea, există și o cerere de filme și show-uri TV locale. Oamenii vor să vadă povești din țara lor. Așadar, aceste companii americane investesc în crearea de conținut peste tot în Asia, inclusiv într-un hub în Singapore.

În altă ordine de idei, toată schimbarea aceasta a coincis și cu pandemia. Dată fiind situația curentă, nu s-au mai putut lansa multe filme la Hollywood, așadar oamenii se concentrează mai mult pe TV sau sunt interesați de învățarea unei limbi străine, lucru pe care până acum nu l-au făcut prea des. Așadar, devenim mult mai interesați în subtitrări”, a mai spus Goodridge.

Dacă ne întoarcem la „Parasite”, trebuie menționat că succesul global al filmului nu a venit fără nicio introducere. Primii pași de succes în lumea filmului au fost făcuți cu două scurtmetraje care l-au făcut faimos pe directorul Bong Joon-ho în Coreea – „Incoherence (1994) și „Influenza” (2004).

„Desigur, acum orice proiect ar avea Bong Joon Ho va obține atenție din toate părțile. Stilul său i-a adus o audiență atât de mare, însă mai este un alt director de film, tot coreean, Park Chan-wook. a cărui atenție internațională este în creștere. Coreea are cea mai mare rată de prezență la cinema. Este o țară care chiar iubește filmul și modul lor de a face film și de a spune povești este unul sofisticat. Coreenii sunt încrezători în puterea lor de a produce filme care să capteze întreaga lume”, a mai precizat Goodridge.

Familia, educația și storytelling-ul reflectă personajele

În cultura asiatică, familia și modul cum relaționează individul cu familia reprezintă o manieră cheie în modul cum actorii se raportează la personajele lor. De asemenea, ca și în China și Japonia, educația, știința și tehnologia sunt foarte prețuite. Totodată, nu este atât de multă ironie ca în filmele de la Hollywood, iar emoțiile poveștilor sunt exprimate foarte direct și sunt foarte intense. Chiar și storytelling-ul are niște reguli de care se ține cont. Spre exemplu, dacă ucizi pe cineva, indiferent de scenariu, trebuie să plătești pentru asta.

Oricum, revenind la succesul filmului asiatic, „Crazy Rich Asians” a făcut furori în China, dar se pare că Hollywood-ul nu pare convins de potențialul asiatic spre o audiență mai mare.

Acestea fiind spuse, se naște întrebarea dacă Asia, unde a fost creat „Parasite”, are nevoie de faima Hollywood-ului. Numai Vietnam, spre exemplu, are o populație de 100 de milioane de oameni și jumătate au vârste sub 40 de ani. Cinematografele sunt deschise, biletele se vând bine și, pentru că nu este competiție de la Hollywood, localnicii se bucură de poveștile autohtone. Se pare că, pe modelul Bollywood-ului, asiaticii vor să răzbească întâi pe plan național, iar apoi să încerce Hollywood-ul. În schimb, câștigarea trofeelor Oscar, așa cum a făcut „Parasite”, reprezintă o țintă mai mult pentru deschidere culturală.