Kerosenul sintetizat prin extragerea de CO2 din atmosferă, combustibil alternativ pentru avioane de pasageri

Autor: Aurelian Mihai 30.12.2020
Kerosenul sintetizat prin extragerea de CO2 din atmosferă, combustibil alternativ pentru avioane de pasageri

Tot mai multe aeroporturi din SUA și Europa alimentează avioane de pasageri cu combustibil alternativ obținut din surse regenerabile, în încercarea de a atinge țintele impuse pentru reducerea emisiilor de carbon.

Folosind electricitatea obținută din surse regenerabile, o echipă de cercetători de la Universitatea din Oxford propune sintetizarea de combustibili ecologici cu emisii de carbon net-zero. Denumit eFuel, produsul înlocuitor pentru kerosenul, benzina și motorina obținute în mod normal prin rafinarea petrolului este obținut prin extragerea de CO2 direct din atmosferă, respectiv hidrogen dintr-o sursă la îndemână, cum ar fi apa. Dacă va avea succes, tehnologia care folosește o reacție chimică pe bază de fier, ar putea face posibile zboruri de pasageri cu zero emisii poluante.

Spre deosebire de arderea combustibililor fosili, CO2-ul eliberat în atmosferă prin exploatarea avioanelor alimentate cu noul tip de kerosen ecologic formează un circuit închis, început la etapa de sintetizare a combustibilului. Astfel, aportul de emisii poluante în atmosferă este net-zero, la fel ca în cazul mașinilor alimentate direct cu electricitate.

Combustibil alternativ – cum se obține

Potrivit echipei de cercetători implicați în proiect, noul tip de combustibil sintetic poate fi formulat pentru a avea caracteristicile oricărui combustibil de origine fosilă, produsul rezultat fiind gata de folosit atât cu avioane, dar mașinile existente în circulație.

Dar mai întâi, procesul de sinteză testat în condiții de laborator trebuie reprodus la scară largă, operațiunea presupunând investiții majore în instalații industriale specializate. Totodată, este nevoie și de o sursă consistentă de energie obținută din surse regenerabile, care să fie „convertită” eFuel.

Cu toate acestea, inginerii care au conceput acest proces se arată încrezători în șansele de reușită:

Schimbările climatice se accelerează și avem emisii uriașe de dioxid de carbon”, spune Tiancun Xiao , cercetător principal la Departamentul de Chimie din Oxford. „Infrastructura combustibililor cu hidrocarburi există deja. Introducerea noului proces de sinteză ar putea ajuta la ameliorarea schimbărilor climatice, folosind actuala infrastructură pentru dezvoltare durabilă. ”

Când combustibilii fosili precum petrolul sau gazele naturale ard, hidrocarburile lor sunt transformate în dioxid de carbon, iar apa și energia sunt eliberate. Acest experiment inversează procesul, transformând dioxidul de carbon înapoi în combustibil folosind o metodă numită ardere organică (OCM).

Tehnologia presupune încălzirea la 350 grade Celsius a unui compus formar din acid citric + hidrogen, un catalizator din fier, mangan și potasiu asigurând recombinarea cu dioxidul de carbon. Răcit și condensat în formă lichidă, combustibilul rezultat poate înlocui kerosenul rafinat din petrol. Ce-i drept, deocamdată experimentul a fost făcut într-un reactor din oțel inoxidabil și a produs doar câteva grame din substanță.

În laborator, dioxidul de carbon provenea dintr-un recipient. Dar extins la scară industrială, sistemul se va baza pe captarea unor mari cantități de gaze cu efect de seră, fie dintr-o fabrică, fie direct din aer, pentru a-l elimina din mediu.

Dioxidul de carbon este cel mai comun dintre gazele cu efect de seră, fiind este degajat în urma activităților industriale, de autoturisme și la arderea lemnului, inclusiv incendii de pădure și agricultură. Extragerea acestuia din atmosferă, sau măcar crearea unui circuit care evită aportul de nou CO2, ar putea contribui la reducerea încălzirii globale.

Tags: