Schimbări climatice. 14.000 de cercetători spun că ne îndreptăm spre dezastru: Pot urma „suferințe nespuse”

29.07.2021
Foto: Profimedia Images

Peste 14.000 de cercetători, din 153 de țări, avertizează că omenirea trebuie să acționeze împotriva schimbărilor climatice, altfel vom fi martori la „suferințe nespuse”.

Oamenii de știință au semnat o lucrare publicată în revista BioScience. Aceasta arată, printre multe altele, cum epuizarea resurselor planetei și pomparea de dioxid de carbon în atmosferă afectează mediul. Temperaturile cresc, ghețarii se topesc, iar pădurile tropicale, „plămânii” Terrei, se deteriorează.

Potrivit lucrării, 18 din 31 de indicatori vitali care indică sănătatea planetei au atins niveluri record sau foarte scăzute. Densitatea stratului de gheață este la cel mai redus nivel din ultimii 70 de ani, iar emisiile poluante au atins un maxim istoric, deși în 2020, la apogeul pandemiei, au scăzut puțin.

Avem bani să investim în viitorul planetei

Totuși, potrivit cercetătorilor, planeta este mai bogată ca niciodată. Banii ar trebui folosiți pentru tranziția către surse de energie regenerabile și modalități de transport ecologice, precum mașinile electrice.

Din fericire, subvențiile pentru combustibili fosili scad accelerat, chiar dacă este disponibilă în continuare, la nivel global, suma de 181 de miliarde de dolari. Aceasta este, însă, cu 42% mai mică decât suma oferită în 2019.

Mai mult, acum surse de energie regenerabile, precum cele solare și eoliene, sunt mai ieftine decât sursele de energie bazate pe cărbune.

Inundații masive în orașul Handan din China (Foto: Profimedia Images)

Lumea suferă deja din cauza dezastrelor naturale cauzate de schimbările climatice. În 2020 au fost consemnate pierderi de 268 de miliarde de dolari.

Din fericire, unele state industrializate, care poluează masiv, iau măsuri. Administrația Biden din SUA vrea ca, în 2030, 40% dintre șoferi să folosească vehicule electrice.

Totodată China, care multă vreme a ignorat această problemă, a început să ia în serios protecția mediului după ce a fost afectată de multe dezastre naturale.