Economiseşte pentru a câştiga

Autor: Andrei Gîrbea 05.07.2007
Economiseşte pentru a câştiga

Sintagma din titlu te duce imediat cu gândul la un câştig material, imediat, palpabil. Subiectul articolului de faţă este unul puţin diferit: Economiseşte energie pentru a salva planeta. De ce? Pentru că Pământul trece prin procese nemaiîntâlnite de mii de ani iar lumea aşa cum o ştim noi se schimbă în rău pe zi ce trece. Principala cauză? Poluarea.

Industria energetică este unul din pricipalii factori de poluare globală. Noi nu putem convinge guvernul chinez să nu mai producă energie folosind ca materie primă cărbunele, dar putem schimba un lucru: putem economisi energia. Compania olandeză Philips a lansat un site ce încearcă să arate lumii întregi că economisirea de energie nu ne va afecta calitatea vieţii în nici un mod negativ, dar va avea o multitudine de efecte pozitive pe termen lung.

Terra în 20 de ani

Ce putem face noi, oamenii de rând, pentru a reduce consumul propriu de energie? Prea multe. Să pornim de la banalul bec de 100W. Ce ar fi dacă l-am înlocui cu unul economic, ce consumă de 5 ori mai puţin şi poate fi folosit de 5 ori mai mult? Desigur, mulţi vor aduce în discuţie argumentul preţului, un bec economic fiind de 10 ori mai scump decât unul clasic. Totuşi, când tragem linia, se observă că tot noi ieşim în avantaj, chiar dacă investiţia iniţială va fi mai mare. Situaţia se aplică în nenumărate cazuri pe termen lung, fie că vorbim de televizorul de acasă (CRT-ul înlocuit de LCD), frigiderul (cel clasic înlocuit de unul inteligent) sau maşina de spălat (economică).

10.000 oameni

Aşadar, ce ne împiedică să economisim? Nimic. Şi cine ne împiedică să le spunem şi celorlalţi din jur de avantajele obţinute? Nimeni. Un singur om nu poate schimba multe, dar 10.000? 10.000 de oameni ce folosesc produse economice în locul celor vechi şi avide de energie electrică vor economisi conform statisticilor Philips aproape 10 milioane de dolari (diferenţele la facturi) şi totodată vor împiedica zeci de milioane de kilograme de CO2 să ajungă în atmosferă. Aceasta se traduce în zeci de hectare de pădure ecuatorială şi mii de animale salvate.

Live Earth

Campania Philips, care se speră să atingă un public de peste 2 miliarde de oameni, face parte dintr-un efort colectiv, susţinut printre alţii de gigantul Microsoft şi de seria de concerte mondiale Live Earth, la care vor participa artişti celebri precum RHCP, Madonna, Beastie Boys sau Smashing Pumpkins. Scopul acestui efort? Simplu, reducerea consumului de energie la nivel mondial prin popularizarea unei vieţi înconjurate de dispozitive economice. Şi tu poţi fi un membru al acestei campanii, prin înscrierea pe site-ul menţionat.

În final, rămâne o singură întrebare: TU ce ai făcut azi pentru a prelungi viaţa Pământului?