Un miliard dublat in 3 ani

Cifre world wide

Pentru advertising prin jocuri video se vor cheltui in 2011 doua miliarde USD in toata lumea. Acesti bani sunt impartiti in doua mari metode, in functie de modul in care mesajele publicitare ajung la client: in-game ad (plasarea de reclame in jocuri) si adver­gamingul (jocuri video create ca unelte de marketing).   Anul trecut s-au cheltuit in to­tal 692 de milioane de dolari, iar 2007 se va incheia cu ci­fra rotunda de un miliard USD, potrivit celor mai recente statistici si a estimarilor pe ur­ma­torii cinci ani publicate de eMarketer.com; ritmul de crestere anual al businessului este de aproape 23%.

Jumatate din bani se invart in SUA

Si ca sa fie clar ca world wide inseamna Statele Unite plus restul lumii, numai la nord-americani se vor cheltui jumatate din sumele amintite, dintre care un procent semnificativ revine adverga­mingului, adica jocurilor video create ca unelte de marketing. Cifrele vehiculate de eMarketer sunt mai mici decat cele ale Parks Associates (companie de cercetare IT&C) care estimeaza ca incasarile din in-game advertising in Statele Unite vor creste de la 120 de milioane de dolari in 2006 la 200 de milioane de dolari pe acest an si respectiv la 300 de milioane de dolari in 2008. Yankee Group se asteapta la 732 de milioane de dolari in 2010, tot pe segmentul in-game.

Statistici

Dintr-un sondaj desfasurat in Marea Britanie de CNET Networks UK si Internet Advertising Bureau reiese ca pe 73% din cei 3.575 de gameri intervievati nu-i deranjeaza reclamele din jocuri. Dintre participantii la sondaj 98% sunt barbati, 44% au varsta cuprinsa intre 13 si 18 ani, 32% au 19 - 24 ani si 17% au intre 25 si 34 de ani. Majoritatea sunt jucatori atat de jocuri pc, cat si de consola, iar 52% dintre ei depasesc pragul de 10 ore de gaming saptamanal.

"Daca reclama din joc e realista, contextuala si nu inoportuna, atunci exista un imens potential pentru advertiseri, mai ales ca jocurile video au ajuns sa fie tot mai preferate ca mod de petrecere a timpului liber" - conchide Jill Orr, director al CNET Networks UK. 86% dintre respondenti s-ar bucura sa vada mai multa reclama in jocuri daca pretul de vanzare al acestora ar scadea. 17% dintre ei nici nu-si dau seama de prezenta reclamelor. In 6 milioane de case din SUA exista cel putin cate-un "power gamer"; acesta se joaca cam 20 de ore pe saptamana si cheltuie 50 USD pe luna pe jocuri.

Pe langa jucatorii impatimiti mai sunt 15 milioane de gameri pasionati de jocuri banale gen Tetris - conform Park Associates. "Nu se mai pune problema ca numai copiii au ca pasiune jocurile video. Dimpotriva, exista si o multime de maturi cu o gramada de bani de cheltuit" - spune Jeff Berg, editor al Interpublic Emerging Media Lab.

Mirosul banilor la nasul Google

In 2006, Microsoft cumpara Massive, o companie specializata pe in-game advertising. Google, specialistul in cautari si reclama pe internet, n-a stat degeaba. Anul acesta a cumparat Adscape - o firma ce dezvolta o tehnologie de advertising prin care jocul video "detecteaza" comportamentul gamerului (dificultati, trecerea de un anumit nivel etc.) si in functie de asta sa primeasca ponturi sau premii din partea unui advertiser. www.news.com