Tabletele Surface Pro, un nou eşec pentru Microsoft

Autor: Aurelian Mihai 15.03.2013
Tabletele Surface Pro, un nou eşec pentru Microsoft

Deşi vin echipate cu varianta x86 a sistemului Windows 8 şi sunt capabile să ruleze aplicaţii desktop PC, tabletele Surface Pro conturează un nou eşec pentru Microsoft, compania reuşind să vândă numai 400.000 exemplare în timpul scurs de la lansarea de luna trecută. Vestea vine în completarea unui progres la fel de dezamăgitor înregistrat şi cu tableta Surface RT, care a reuşit să strângă doar puţin peste 1 milion exemplare vândute.

Tabletele Surface Pro, un nou eşec pentru Microsoft

Aşteptând vânzări mult mai bune, Microsoft a plasat spre finalul anului trecut un ordin pentru 3 milioane tablete Surface RT, pe care l-a redus apoi substanţial după ce estimările iniţiale s-au dovedit a fi nerealiste.

Pe lângă vânzări dezamăgitoare, ce totalizau la începutul anului doar 900.000 exemplare, tableta Surface RT a avut parte şi de multă publicitate negativă, rezultată de pe urma numărului foarte redus de aplicaţii disponibile şi ratele mari de defectare, cauzate de calitatea îndoielnică a învelişului folosit pentru carcasa flexibilă.

Nici tableta Surface Pro nu are parte de un progres mai bun, preţul de vânzare crescut şi criticile primite din partea publicaţiilor de specialitate tăind mare parte din entuziasmul potenţialilor cumpărători.

Potrivit lui Alex Gauna, analist la JMP Securities, Microsoft a dat greş în încercarea sa de asigura platformei Windows o poziţie solidă în noua lume dominată de dispozitivele cu ecrane touch. “Este destul de clar că pentru Microsoft lucrurile au mers prost încă de la începutul anului, iar momentan tendinţa este de înrăutăţire”. Acesta a continuat spunând că “direcţia de luat pentru o tabletă Surface care să se bucure de succesul consolei xBox nu este deloc clară în acest moment”.

Chiar dacă pentru moment Apple încă deţine peste 50% din piaţa tabletelor, iar tendinţa este de coborâre sub acest prag în a doua parte a acestui an, cota de piaţă se duce în sfera tabletelor cu Android, nicidecum Windows. Spre comparaţie, livrările pentru gama de tablete iPad a producătorului Apple au atins în perioada Q4 2012 cifra de 22.9 milioane exemplare, mult peste toţi ceilalţi competitori. La aşa cifre de vânzări, orice scădere înseamnă creşteri semnificative pentru soluţiile competitoare, în vasta lor majoritate bazate pe Android.

Potrivit unui studiu întocmit de IDC, tabletele cu Windows RT vor rămâne la o cotă de piaţă sub 3% până în anul 2017, iar tabletele cu Windows 8 (categorie unde intră şi modelul Surface Pro de la Microsoft) vor ajunge în acelaşi interval la o cotă de piaţă nu mai mare de 7.4%.