Europa ar putea avea mii de stații unde acumulatorii mașinilor electrice sunt schimbați pe loc, cu alții gata încărcați

17.05.2022
Europa ar putea avea mii de stații unde acumulatorii mașinilor electrice sunt schimbați pe loc, cu alții gata încărcați
Foto: Profimedia Images

Problema timpului de așteptare la încărcarea vehiculelor electrice ar putea fi rezolvată cu ajutorul producătorului Nio, care aduce în Europa o tehnologie care se bucură deja de mare succes în China.

Cum ar fi ca în loc să conectezi cablul de alimentare și să aștepți o oră (sau mai mult) pentru încărcarea autoturismului tău electric, să intri pe o platformă care să înlocuiască pur și simplu acumulatorul cu unul proaspăt încărcat. Ei bine, tehnologia a fost deja perfecționată în China și funcționează foarte bine, timpul de așteptare fiind redus la doar câteva minute. În plus, nu mai trebuie să-ți faci probleme cu uzura acumulatorului și nici măcar costul acestuia. Tot ce ai de făcut este să cumperi un autoturism electric compatibil cu această tehnologie, la un preț comparabil soluțiilor bazate pe motoare termice, după care doar închiriezi sursa de energie. Practic, tariful va fi calculat după două repere: energia efectiv livrată în acumulator și timpul de folosire a acestuia. Astfel, dacă folosești zilnic mașina vei plăti mai puțin, iar dacă o lași să „zacă” în parcare vei plăti pur si simplu chiria acumulatorului. În orice caz, acumulatorul rămâne ca și cost inclus într-un abonament plătibil lunar și mai trebuie suportat integral la achiziționarea autoturismului respectiv.

Deja, foarte răspândite în China, centrele de tip  Power Swap Station încep să-și facă apariția și în țările Europene, dezvoltatorul Nio reușind chiar și semnarea un parteneriat foarte important, permițând amenajarea stațiilor pentru încărcare/înlocuire acumulatori în cadrul benzinăriilor Shell, cu țintă de 1000 locații disponibile până în anul 2025.

Potrivit Nio, excluderea acumulatorului din prețul de achiziție a mașinilor sale electrice aduce o economie instant de 9700 dolari, costul fiind încorporat în prețul per KW și timpul de utilizare al acumulatorului. Astfel, deși costul „realimentării” este mai mare comparat cu încărcarea acumulatorului deținut în proprietate, prețul la care poți avea respectivul autoturism electric devine mult mai competitiv, cel din urmă argument fiind probabil decisiv pentru cei care ezită să facă saltul de la autoturisme convenționale.

Cu 90.000 mașini electrice deja vândute în China și 800 stați pentru schimburi de acumulatori, Nio pare că este pe calea cea bună. Totuși, în principala piață din Europa, Norvegia, au fost livrate până acum doar câteva sute de mașini. Mizând pe încrederea transmisă de amenajarea anticipată a stațiilor de încărcare, Nio speră la o extindere rapidă și pe piețele din Danemarca, Suedia, Germania și Olanda, regiuni unde cumpărători sunt foarte receptivi față de perspectiva achiziționării de autoturisme cu propulsie electrică.

Chiar și așa, rămânem cu un aspect ce ar putea da mari bătăi de cap mai târziu: tehnologia Nio pentru schimbarea acumulatorilor este una proprietară, business-ul funcționând după modelul stațiilor de încărcare Tesla Supercharger, neacceptând mașinile altor producători. Exceptând situația în care Nio decide să standardizeze și să deschidă formatul său de încărcare pentru alți producători EV, șansele ca inițiativa să se împotmolească sunt foarte mari. Pur și simplu, Nio, cu toată finanțarea venită din China, nu poate avea resursele financiare necesare pentru a împânzi întreaga Europă cu zeci de mii de stații pentru schimb de acumulatori, care să deservească doar autoturismele proprii. Astfel, ar fi nevoie de un plan pentru standardizarea și democratizarea acestei tehnologii, care din păcate nu este la orizont, deocamdată.

Aurelian Mihai
Aurelian Mihai
Aurelian Mihai este cel mai vechi redactor al site-ului Go4it.ro. Are 14 ani de experienţă în presa IT şi cunoștințe ample din sfera tehnologiei. Înainte de a ajunge la Go4it, Aurelian a fost redactor pentru revista XtremPC, acoperind rubrica de știri, desfășurarea de teste comparative și ... citește mai mult