Facebook îşi crează propriul „YouTube” în cadrul reţelei de socializare

Autor: Cătălin Niţu 14.10.2015

În 2015 Facebook a lucrat intens la dezvoltarea capabilităţilor de streaming video ale reţelei sale de socializare, iar toate eforturile vor culmina în lansarea unui portal dedicat pentru astfel de materiale. Se pare că lansarea nu este departe şi va începe cu o componentă nouă în cadrul aplicaţiei pentru mobile, unde utilizatorii vor putea găsi cele mai populare clipuri video vizionate de prieteni, alături de recomandări automate şi conţinut promovat.

O serie de schimbări care au intrat deja în vigoare în varianta web, precum deschiderea clipurilor video într-un player fullscreen, generarea automată de liste de redare şi posibilitatea de a păstra clipul într-un colţ al ecranului atunci când navighezi prin fluxul de ştiri vor fi disponibile în curând şi în aplicaţia pentru smartphone-uri. În partea de jos a interfeţei apare un nou buton numit Videos, care înlocuieşte scurtătura către Messenger, separând şi mai mult cele două servicii ale companiei.

În secţiunea Videos vor fi afişate exclusiv clipuri video împărţite pe categorii, în funcţie de sursa lor. Clipurile salvate anterior de către utilizatori vor se vor găsi într-o listă de redare proprie, clipurile realizate sau distribuite de prieteni vor fi puse într-un singur loc, iar videoclipurile publicate de către paginile urmărite vor fi de asemenea separate într-o categorie dedicată. În partea de sus există un carusel cu cele mai populare clipuri ale momentului, iar un gest de glisare de jos în sus face trecerea la următorul material video din fiecare listă.

Nu este clar însă dacă va exista şi posibilitatea de căutare manuală a clipurilor după cuvinte cheie sau hashtag-uri sau dacă Facebook doreşte să genereze aceste liste folosind exclusiv proprii săi algoritmi. Se pare că o atenţie sporită este orientată către îmbunătăţirea categoriei „suggested videos”, care putea deveni o sursă importantă de venit pentru companie. Aici vor apărea cu siguranţă cel mai des clipuri „sponsorizate”. Spre diferenţă de YouTube, Facebook încă nu a pornit serviciul de monetizare al reclamelor pentru clipuri video, din care creatorii de conţinut ar putea să monetizeze materialele publicate pe reţeaua de socializare.

Pentru început, Facebook va livra noile capabilităţi video către dispozitivele cu iOS. Este vorba despre un număr limitat de utilizatori care vor primi foarte curând acces la secţiunea Videos. În săptămânile care urmează, majoritatea iPhone-urilor vor putea folosi noile funcţii, iar în lunile următoare, acestea vor ajunge şi pe Android.