Autorii unei campanii de propagandă online au falsificat până și fețele jurnaliștilor folosind AI

Autor: Aurelian Mihai 08.07.2020
Autorii unei campanii de propagandă online au falsificat până și fețele jurnaliștilor folosind AI

Apărând pe canale media din Statele Unite și Orientul Mijlociu, o serie de articole publicate cu ajutorul unei rețele fictive de jurnaliști, analiști și consultanți politici, reprezintă rodul uneia dintre cele mai sofisticate campanii de propagandă online de până acum, desfășurată cu scopul de a manipula cititorii cu opinii editoriale favorabile anumitor state din Golf.

Acționând cu scopul de a inspira credibilitate în rândul cititorilor, autorii au folosit nu mai puțin de 19 identități complet inventate, ilustrate cu fețe generate de AI folosind site-uri gratuite precum ThisPersonDoesNotExist.com și false CV-uri publicate pe Linkedin cu scopul de a contura identitățile unor jurnaliști europeni acreditați.

Propagandă online cu falși jurnaliști

Mixate folosind trăsături de fizionomie extrase aleatoriu din arhivele sistemelor de recunoaștere facială, fețele generate de AI sunt ideale pentru activități clandestine, unde nu vrei ca identitățile prezentate să poată fi legate de o persoană anume, potrivind trăsăturile faciale cu vreo poză găsită pe rețelele de socializare sau extrasă de pe camere de supraveghere.

În cazul de față, identitățile falsificate erau folosite mai ales în rolul de jurnaliști free-lanceri europeni și consultați politici, opiniile lor apărând în principal pe două site-uri arabe – The Arab Eye și Persia Now.

Deși nu este clar exact cine s-a aflat în spatele rețelei, cert este că opiniile publicate respectă anumite standarde jurnalistice, argumentând în mod convingător pe teme cu greutate, cum ar fi înăsprirea sancțiunilor împotriva Iranului. Autorii criticau anumite state din Golf, precum Emiratele Arabe Unite, însă lansau critici împotriva Qatar-ului (în prezent, subiectul unui embargou diplomatic și politic din partea UAE) și alte state din Orientul Mijlociu folosind argumente cum ar fi susținerea terorismului în regiune.

Unele din opiniile publicate de falsa rețea de jurnaliști au apărut și pe canale media din Statele Unite, precum Washington Examiner și American Thinker, ziare din Orientul Mijlociu ca Al Arabiya și The Jerusalem Post, cât și o publicație în limba engleză din regiunea Hong-Kong – South China Morning Post.

Inclusiv Twitter a suspendat 15 conturi atribuite falșilor jurnaliști, dar având în vedere ușurința cu care astfel de identități pot fi contrafăcute în mediul online, nu ar fi exclus ca și alte operațiuni similare să funcționeze nedetectate.