Sindromul „cine nu e de acord cu mine e prost”

Autor: Liviu - Andrei Mihai 16.01.2008
Sindromul „cine nu e de acord cu mine e prost”

Ai observat că pe Internet oamenii se comportă altfel decât în societate? Că odată conectaţi se cred în siguranţă, ascunşi în spatele tastaturii şi dintr-o dată devin ieşit din comun de curajoşi şi agresivi? Că forumurile şi blogurile sunt pline de lei paralei care în viaţa de zi cu zi îşi suprimă adevăratele trăiri şi trec drept nişte indivizi timizi şi cuminţi? Care este adevărata lor personalitate? Cea din societate unde bunul simţ încă nu le-a dispărut complet sau cea de pe internet unde fac ravagii?

Cel mai nou exemplu de intoleranţă online este lansarea noului MacBook Air care a scindat Internetul în pro şi contra MacBook respectiv pro şi contra Steve Jobs. Lupte acerbe şi orbeşti de cele mai multe ori s-au dat şi pe forumul go4it.ro. Dar acesta nu este singurul exemplu. Pe orice site unde există un modul de discuţii şi o sămânţă de scandal, indiferent că este vorba de Apple, Microsoft, Google sau Norica Nicolai, discuţiile degenerează şi fiecare are impresia că deţine adevărul absolut iar cei care nu văd lucrurile aşa ca el sunt… proşti, oligofreni sau retardaţi.

Nu glumesc. Sindromul "cine nu e de acord cu mine e prost" se regăseşte peste tot pe Internet, nu doar pe meleagurile mioritico-digitale. Noi suntem chinezii Europei, doar copiem ce vedem la alţii. Oamenii nu mai ţin cont de argumente, logică, puncte diferite de vedere sau eterna luptă dintre subiectivism şi mirajul obiectivităţii. Obiectivitate? Ce e aia? Cum pot să fiu obiectiv, când e vorba de părerea MEA? Poate nu poţi, poate nici nu trebuie. Dar poţi să fii raţional, să te călăuzeşti după logică şi să accepţi şi punctele de vedere care sunt contrare a ceea ce crezi tu.

De ce s-a ajuns la acest sindrom? Pentru ca nu se mai ţine cont de argumente. "Dacă mie îmi place laptopul ăla strălucitor, cine eşti tu să mă contrazici şi să spui că e prost şi scump? Fan Microsoft ce eşti, te plătesc Bill Gates şi Voiculescu să critici! Hahalero!".

Obiectivitatea este un miraj. E aproape imposibil să fii obiectiv, în orice evaluare ai face intervine factorul subiectiv, cel care face diferenţa. Când evaluezi un telefon, un program sau un pantof, dincolo de caracteristicile tehnice, o parte din impresia finală este dată de subiectivism: imi place sau nu designul, mi-ar fi plăcut ca un buton să fie mai mare sau mai rotund, nu-mi plac pantofii cu vârf ascuţit. Nu zice nimeni să nu ai propria ta părere şi mai ales să ţi-o susţii. Dar învaţă să accepţi şi părerile altora, fără să ai impresia că sunt oligofreni dacă nu sunt de acord cu tine si le plac pantofii cu vârf ascuţit.

Acest material nu se doreşte a fi un fel de odă a păcii şi a iubirii între toate speciile care zburdă în libertate pe Internet. Vrea doar să atragă atenţia că Internetul nu este locul refulărilor în care putem să ne permitem orice nu avem curaj să facem în societate şi mai ales că oamenii care nu sunt de acord cu noi, nu sunt neapărat proşti.