Încă o țară intră în clubul select al producătorilor de avioane greu de detectat pe radar

20.07.2022
Încă o țară intră în clubul select al producătorilor de avioane greu de detectat pe radar
Foto: Profimedia Images

În acest moment avioane cu amprentă radar redusă (stealth) sunt produse în doar trei țări: SUA, Rusia și China. În curând în clubul select va intra și o putere militară aflată în ascensiune, Coreea de Sud. După ce a anunțat că va achiziționa un portavion, statul asiatic a testat cu succes primul prototip al avionului KF-21 „Boramae” („Șoim” în limba coreeană).

Dezvoltat de KAI (Korea Aerospace Industries), avionul a realizat zborul, care a durat 33 de minute, pe aeroportul Sacheon, aflat la 300 de kilometri sud de capitala Seul.

În acest moment există doar cinci modele de avioane invizibile aflate în serviciu activ în lume: F-35 (SUA), F-22 (SUA), B-2 Spirit (SUA), J-20 (China) și Su-57 (Rusia). Americanii mai dețin avioane de atac la sol stealth F-117, dar acestea au ieșit din serviciu și sunt păstrate în conservare.

Proiectul Boramae nu este 100% finanțat de Coreea de Sud. Un sfert din fonduri sunt suportate de Indonezia.

Seulul vrea să introducă în serviciu activ 40 de unități până în 2028 și 120 până în 2032. În acest moment, statul operează 32 de avioane invizibile F-35 Lighting II.

Indonezia ar urma să primească 50 de avioane KF-21.

Mai greu de detectat decât un F-16, dar nu la nivelul unui F-35

Noul avion, mai ieftin și mai puțin performant decât F-35, va înlocui bătrânele aeronave F-4E Phantom și 5E/F Tiger II din serviciul Coreei de Sud.

Deși seamănă mult cu avioane de generația a cincea, precum F-22, Boramae este un avion de generația 4.5. Acesta nu oferă același grad ridicat de „invizibilitate” (niciun avion nu este complet invizibil pe radar), deoarece transportă armamentul în exterior, nu într-un compartiment intern. În versiunile viitoare avionul ar putea deveni unul cu adevărat stealth.

În total vor fi construite șase prototipuri de KF-21, inclusiv unul cu două locuri. Testele ar urma să se încheie în 2026. Aproximativ 65% din componentele folosite în acest proiect sunt produse în Coreea de Sud.

Sursa: The Aviationist

Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro, Go4games.ro și Apropotv.ro. Are 15 ani de experienţă în presa centrală şi a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro ... citește mai mult