Apple a plătit o „amendă” de 950 milioane dolari către Samsung

Autor: Aurelian Mihai 14.07.2020
Apple a plătit o „amendă” de 950 milioane dolari către Samsung

Pandemia COVID-19 golește buzunarele unora și le burdușește pe ale celor care știu să includă un scenariu profitabil chiar și într-o situație neprevăzută. Pentru al doilea an consecutiv, Apple achită sume uriașe către Samsung, cu titlul de penalizări pentru nerespectarea obligațiilor contractuale.

Am putea spune că pandemia COVID-19 poate intra cu ușurință la capitolul ”situații de forță majoră” care permit denunțarea anumitor obligații contractuale. Practica este des întâlnită, de exemplu, atunci când îți rezervi o vacanță la hotel, iar un dezastru natural imposibil de anticipat și prevăzut (ex. cutremur devastator) împiedică onorarea rezervării plasate. Nu și în contractul semnat între Samsung și Apple.

Samsung a avut un an profitabil, datorită Apple

Urmând prăbușirii vânzărilor în piața smartphone, Apple a rămas cu multe telefoane pe stoc și în imposibilitatea de a mai întruni volumul de producție estimat anterior, încât mare parte din comenzile de ecrane OLED contractate de la furnizorul Samsung nu au mai fost onorate. Sud-coreenii au prevăzut însă și un astfel de scenariu, prevăzând sume consistente de plătit cu titlul de penalizare, în eventualitatea în care Apple nu acoperă capacitatea de producție rezervată la fabricile Samsung Display.

Deși suma plătită către Samsung nu este publică, valoare acesteia a putut fi aflată prin canale alterative,. Estimată la aproximativ 950 milioane dolari, suma plătită de Apple a reușit să transformă un bilanț operațional negativ într-unul pozitiv pentru Samsung. Remarcabil este că, potrivit aceleiași surse, Apple ar fi plătit o penalizare similară și anul trecut, tot pentru că vânzările iPhone nu s-au ridicat la volumul prognozat.

Însă de data aceasta, producția în fabricile partenere Apple a fost efectiv blocată timp de mai multe săptămâni, scăderea comenzilor de ecrane OLED eclipsând chiar și cele mai pesimiste așteptări.

Însă veștile proaste nu se opresc aici, resurgența cazurilor de infectare COVID-19 amenințând să țină închise magazinele retail din multe zone ale lumii. Simultan, recesiunea economică globală mușcă serios din veniturile consumatorilor, excese precum achiziționarea noului iPhone 12 dispărând de pe lista de priorități a multora dintre fanii Apple.

Chiar dacă Apple reușește să evite plata altor penalități pentru comenzi de componente neonorate, este puțin probabil ca veniturile companiei să reintre pe creștere în viitorul apropiat.