Revoluție în aviație: Primul test de succes al unui motor de avion pe hidrogen

02.12.2022
Revoluție în aviație: Primul test de succes al unui motor de avion pe hidrogen

Rolls-Royce și easyJet au testat cu succes primul turbopropulsor alimentat cu hidrogen.

Adoptarea acestor motoare ar putea reduce semnificativ emisiile de dioxid de carbon ale industriei aviatice, care reprezintă aproximativ 2,1% din emisiile totale produse de activitățile umane la nivel global.

Este greu să produci avioane eco, deoarece modelele electrice sunt greu de dezvoltat și au autonomie redusă. De aceea, hidrogenul este considerat combustibilul viitorului în acest domeniu.

Turbopropulsorul pe hidrogen a fost testat la nivel terestru, potrivit unui comunicat al Rolls-Royce. Atunci când acest gaz este ars în atmosferă sunt eliberați vapori de apă, în loc de dioxid de carbon. Însă, deocamdată, producerea combustibilului la scară largă este o activitate poluantă. Noi tehnologii, precum panourile solare producătoare de hidrogen, ar putea fi o soluție la această problemă.

Citește și: Primul cargobot propulsat parțial de vele a încheiat primul său voiaj cu succes

Cele două companii au convertit un motor de avion Rolls-Royce AE 2100-A în turbopropulsor pe hidrogen. Testele au fost efectuate în Marea Britanie, iar combustibilul a fost produs de European Marine Energy Centre în Orkney Islands. Deoarece a fost obținut folosind energie provenită de la turbine eoliene și valuri, acesta este considerat hidrogen verde.

Hidrogenul nu va rezolva peste noapte problemele industriei aviatice

Din păcate, însă, momentan cantitatea de hidrogen verde disponibilă este redusă, deoarece costurile de producție sunt foarte mari. Din fericire, administrația Biden a început să investească masiv în producția acestui combustibil.

hidrogen
Lockheed Martin C-130J Hercules, un avion militar care folosește versiunea pe kerosen a motorului convertit de Rolls-Royce și easyJet. (Foto: Wikimedia)

Majoritatea stocurilor de hidrogen disponibile astăzi au fost produse prin arderea de gaz natural, o activitate care poluează masiv aerul.

Pentru a putea folosi hidrogen, avioanele vor trebui să încorporeze rezervoare mai mari, potrivit Air Transport Association. De exemplu, un Boeing 747 ar avea nevoie de 1 milion de litri de hidrogen pentru a acoperi aceeași distanță pe care ar parcurge-o cu 250.000 de litri de kerosen.

De aceea, inițial hidrogenul verde va fi folosit pentru zboruri scurte. Avioane pe hidrogen cu o autonomie de până la 3.000 de km vor apărea abia în 2035, potrivit unui studiu comandat de UE.

Pentru easyJet situația nu este complicată, deoarece acoperă în mare parte rute scurte. Pentru Rolls-Royce, care produce motoare pentru 400 de clienți, noul motor este un pas uriaș înainte.

Foto: Flickr / Rolls-Royce plc

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro, Go4games.ro și Apropotv.ro. Are 15 ani de experienţă în presa centrală şi a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro ... citește mai mult