NVIDIA a lansat versiunea pe 64 de biţi a cipului Tegra K1

Autor: Dorian Prodan 13.08.2014
NVIDIA a lansat versiunea pe 64 de biţi a cipului Tegra K1

La începutul acestui an, NVIDIA a anunţat noua generaţie de procesoare Tegra şi a promis că modelul cu o arhitectură pe 64 de biţi va debuta în cel de-al doilea semestru al anului. După această îndelungată aşteptate, NVIDIA a prezentat noul său cip Tegra K1 64 bit, iar specificaţiile acestuia sunt foarte promiţătoare.

Spre deosebire de generaţiile anterioare Tegra, cele două produse diferite din familia K1 nu mai folosesc vechiul nucleu grafic GeForce ULP, ci preiau arhitectura logică a cipurilor grafice folosite pentru plăcile video destinate PC-urilor. Folosind o singură unitate de procesare Next Generation Streaming Multiprocessor (SMX), noul cip Tegra K1 oferă 192 de nuclee CUDA şi promite performante teoretice apropiate de soluţiile grafice GeForce GT 630 sau GT 635. Evident, noul nucleu grafic preia toate avantajele soluţiilor Kepler, cum ar fi eficienta energetică superioară şi suportul GPGPU, dar şi compatibilitatea cu platformele software DirectX 11, OpenGL 4.4 şi OpenGL ES 3.0.

Dacă vechiul cip K1 a folosit cunoscuta arhitectură 4-PLUS-1 şi nuclee ARM Cortex-A15 pe 32 de biţi, noul model prezentat foloseşte nucleele Denver pe 64 de biţi care au fost dezvoltate intern. Disponibilă doar în versiune dual-core deoarece nucleele au dimensiuni prea mari pentru o integrare quad-core, noul Tegra K1 foloseşte câteva artificii de design foarte interesante.

Nucleul Denver de la NVIDIA a abandonat execuţia out-of-order în favoarea celei in-order, acesta beneficiind însă de un paralelism îmbunătăţit prin mărirea numărului căilor de execuţie de la 3 (în cazul ARM Cortex-A15) la 7 În plus, Denver beneficiază de mărirea memoriei cache L1 pentru date şi instrucţiuni de la 32KB (în cazul ARM Cortex-A15) la 64KB, respectiv 128 KB, de utilizarea unei memorii cache L2 comune cu o capacitate de 2 MB şi de prin utilizarea unei interesante soluţii software pentru optimizare.

Denumită Dynamic Code Optimization, această tehnologie compilează rutinele software în cod-maşină şi le stochează într-o zonă-tampon de 128 MB alocată în memoria RAM. NVIDIA afirmă că această optimizare software a setului de instrucţiuni ARM va oferi beneficii substanţiale de viteză, în cazul tabletelor sau telefoanelor Android putând apărea chiar situaţii în care toate aplicaţiile active folosesc doar codul optimizat stocat în memoria RAM. În cazul instrucţiunilor ARM care nu pot fi optimizate din cauza utilizării lor rare, Denver poate ocoli integral procesarea Dynamic Code Optimization şi poate funcţiona la fel ca oricare alt cip ARM.

NVIDIA susţine că această arhitectură atipică funcţionează perfect atât în cazul aplicaţiilor neoptimizate cât şi în cazul celor care pot beneficia de avantajul multiprocesării, producătorii de aplicaţii netrebuind să facă nici o optimizare suplimentară a codului scris. Pe lângă sporul de performanţă, Dynamic Code Optimization promite şi o eficienţă energetică superioară.

Noul Tegra K1 va fi tactat la o frecvenţă de 2,5 GHz, fiind din acest punct de vedere ceva mai rapid decât vechiul model tactat la 2,3 GHz. Acesta va fi disponibil undeva către sfârşitul acestui an, NVIDIA lucrând în acest moment şi la optimizarea 64 bit pentru Android L.

Tags: