Partea din Google care ar putea fi separată de companie de către autoritățile antitrust

Autor: Adrian Popa 12.10.2020
Partea din Google care ar putea fi separată de companie de către autoritățile antitrust
Foto: Profimedia Images

Departamentul Justiției (DoJ) din SUA se pregătește să deschidă un proces împotriva Google, companie pe care o acuză de poziție monopolistă pe piața de publicitate online.

Procurorii DoJ iau în calcul mai multe opțiuni pentru a reduce dominația gigantului. Printre variante se numără separarea diviziei Chrome într-o firmă separată sau chiar vânzarea browserului, care este cel mai popular din lume.

Totodată, compania ar putea fi forțată să vândă o parte din afacerile pe care le are pe piața de publicitate online, potrivit unor surse citate de Politico.

Citește și: Concurența acuză Google că nu a eliminat „avantajul ilegal” pe care îl are unealta sa de comparare a prețurilor

Maşina de publicitate a Google este complexă. Compania şi-a consolidat poziţia de broker de publicitate prin achiziţia de firme din domeniu, cel mai cunoscut exemplu fiind DoubleClick, care a intrat în proprietatea Google în 2008. Autorităţile antitrust au aprobat atunci tranzacţia în valoare de 3,1 miliarde de dolari, dar au avertizat că vor lua măsuri dacă Google va acţiona în mod anticompetitiv.

Google este în poziția „el centrează, el dă cu capul”

Mai multe companii din industrie au acuzat Google că abuzează de poziţia dominantă prin intermediul unor produse interconectate. Compania operează uneltele pentru vânzarea şi cumpărarea de publicitate, dar şi piaţa pe care sunt vândute reclamele.

Miza este foarte mare. Piața de publicitate digitală are o valoare de 162,3 miliarde de dolari.

Citește și: Giganții tech americani, acuzați de monopol. Companiile ar putea fi sparte în firme mai mici

În ceea ce privește Chrome, competitorii de pe piața de publicitate acuză compania că folosește datele colectate de browser, fără a pune aceste informații și la dispoziția rivalilor. Mai mult, compania a anunțat că va elimina din aplicație cookie-urile terțe, care sunt folosite de furnizorii de publicitate pentru a măsura eficiența campaniilor și pentru a culege informații despre utilizatori. Potrivit propriilor estimări ale Google, site-urile de știri ar pierde, în urma unei astfel de măsuri, până la 62% din venituri.

Pe lângă Google, DoJ mai anchetează, pentru abuz de poziție dominantă, giganții Amazon, Facebook și Apple.