ASUS ROG Swift PG348Q review: ultra-wide pentru gameri entuziaşti

20.06.2018
Configurare, setări şi experienţa de utilizare

Configurare, setări

ASUS a păstrat şi pe ROG Swift PG348Q structura meniului de pe monitoarele sale de gaming, aşa că navigarea prin acestea este rapidă şi intuitivă pentru oricine a mai folosit un model anterior. Joystick-ul din partea de sus controlează navigarea, în timp ce butonul din centrul acestuia este utilizat pentru confirmare. Deşi există un buton dedicat pentru funcţia de anulare, apăsarea în stânga a joystick-ului îndeplineşte aceeaşi acţiune.

Acest model de monitor este prezentat peste tot cu afişare la frecvenţă de 100 Hz, însă în realitate acesta este doar un monitor cu panou de 75Hz care beneficiază de posibilitatea de overclocking. Acesta este şi primul item din meniul de setări, oferind posibilitatea de a seta frecvenţa manual oriunde între 75 şi 100 Hz. Desigur, pentru gaming este recomandată utilizarea monitorului la valoarea maximă pentru a putea vedea toate cele 100 de cadre pe secundă. Spre diferenţă de alte modele care permit overclocking de acest gen, PG348Q nu afişează artefacte.

Meniul GameVisual permite schimbarea profilurilor de culoare, ASUS realizând câteva pentru diverse cazuri de utilizare. Avem Scenery, Racing, Cinema, RTS/RPG şi FPS Mode, alături de un profil sRGB. Acesta din urmă va afişa cele mai naturale culori, întrucât panoul este compatibil cu acest standardul de culori sRGB, în timp ce fiecare profil în parte are diverse setări de culoare pentru a oferi un avantaj în anumite tipuri de jocuri, cât şi confort în vizionarea de filme. Putem confirma însă că modul „Cinema” este foarte îndepărtat de ceea ce înseamnă profil pentru filme, întrucât vine cu o tentă de culoare albastră şi cu o luminozitate foarte scăzută.

Avem de a face şi cu capabilitate „BlueLight Filter”, care scade nivelul luminii albastre din backlight pentru a scădea oboseala asupra ochilor, cât şi setări manuale pentru profilurile de culoare. Pe modul sRGB, aceste valori nu pot fi schimbate (luminozitate, contrast, saturaţie şi temperatura de culoare).

Meniul Image vine cu o singură setare: OD (overdrive). După cum bine ştim din testarea unor modele anterioare de la ASUS şi de la alţi producători, această funcţie asigură un timp de răspuns mai mic şi elimină o parte din efectul de blur în mişcare, cât şi urmele de tip „ghosting” care pot apărea în spatele obiectelor de pe ecran. Acest efect poate fi observat chiar şi în Windows, la mişcarea cursorului pe un fundal deschis, însă în special în jocuri acesta poate să creeze umbre nedorite. Recomandăm utilizarea valorii „Normal” din meniul OD, întrucât valoarea „Extreme” pare să amplifice efectul de ghosting, chiar dacă în teorie oferă cel mai bun timp răspuns.

În meniul System Setup găsim optiunile referitoare la poziţia şi modul de afişare al meniului, cât şi posibilitatea de a seta luminozitatea funcţiei Light in Motion (LED-ul cu logo-ul ROG de sub display). Tot aici poate fi setat volumul boxelor interne.

Pentru testare am folosit în mare parte monitorul pe profilul sRGB, întrucât ar fi păcat să ne obosim ochii cu culori nenaturale pe un panou IPS destul de bine calibrat. De asemenea, în jocuri am folosit overclocking-ul la 100 Hz şi setarea OD pe nivel Normal. Monitorul beneficiază şi de tehnologia G-SYNC, aşa că am ţinut-o activă pentru a beneficia de input lag mai mic şi de imagini clare neîntrerupte.

Butonul de „gaming” de pe spatele monitorului dezvăluie trei funcţii GamePlus, pe care le-am mai întâlnit pe alte monitoare ASUS. Este vorba despre o ţintă care poate fi afişată permanent pe ecran, un cronometru şi un indicator pentru framerate, independent de software.

În ciuda faptului că este listat ca un monitor cu panou pe 10 biţi, ROG Switft PG348 are în realitate un panou pe 8 biţi cu FRC (Frame Rate Control), care compensează pentru diferenţa de culori. În utilizare normală, doar un ochi antrenat ar putea să vadă diferenţa, iar oricum întreaga paletă de culori este afişată doar în jocurile cu suport pentru culori pe 10 biţi va fi activată paleta de culori extinsă. Singura metodă de a activa culorile pe 10 biţi în Windows pe plăci video NVIDIA în acest moment este fie utilizarea unui monitor sau televizor cu HDR, fie utilizarea unei plăci video din gama NVIDIA Quadro. În teorie însă, acest monitor va fi recunoscut drept compatibil cu panou pe 10 biţi în aplicaţiile compatibile.

PG348Q nu va putea fi folosit pentru editarea de fotografii sau clipuri video la un nivel mai înalt decât cel de amator, întrucât culorile sale nu sunt 100% naturale, iar ASUS nu livrează monitorul cu certificare de calibrare. Probabil că o calibrare „ad-hoc” ar putea duce la rezultate mai bune,dar în meniu nici nu găsim prea multe opţiuni pentru a modifica setările de culoare pe acest monitor în afara profilelor de gaming, aşa că gamingul rămâne activitatea principală recomandată pentru acesta.

În gaming, un monitor ultra-wide 1440p oferă o experienţă cel puţin interesantă, însă există un argument şi pentru redarea de conţinut multimedia. Filmele în format anamorfic sunt afişate în continuare cu bare negre sus şi jos, însă acoperă mai mult din ecran, în timp ce diverse servicii de streaming precum YouTube încep să ofere conţinut 21:9 şi să îl afişeze pe întregul ecran. Desigur, clipurile 16:9 sau anamorfice cu encoding pe 16:9 cu bare negre incluse vor fi afişate pe centrul ecranului. Netflix, HBO Go şi multe alte servicii de acest gen nu oferă compatibilitate cu astfel de ecrane. Există câteva extensii de Chrome care adaptează conţinutul video la 21:9, însă face acest lucru prin zoom sau crop, care taie imaginea şi o afişează la o calitate mai slabă.

Important de ştiut despre monitoarele ultra-wide de gaming este că nu sunt modele orientate către eSports, deci dacă vreţi cel mai mic timp de răspuns şi cel mai mare refresh rate, acesta nu este o soluţie pentru voi. De asemenea, nu sunt cele mai potrivite pentru redarea de filme şi seriale pentru că majoritatea conţinutului este afişat cu bare negre.  Aceste monitoare sunt însă foarte bune pentru multitasking, înlocuind nevoia de a avea două monitoare pe birou, cât şi pentru gaming la nivel „entuziast” atât în multiplayer, cât şi în single player.

Trebuie menţionat faptul că difuzoarele monitorulului nu sunt tocmai recomandate pentru utilizare. Acestea au un volum scăzut şi duc o lipsă completă de başi, deci muzica şi filmele pe boxele monitorului ies complet din discuţie, să nu mai vorbim despre gaming, unde sunt complet inutile. Un alt aspect oarecum negativ pe care l-am observat este iluminarea neuniformă în partea de sus, în punctele de curbură. Zonele „afectate” sunt puţin mai luminoase decât restul panoului, însă acest lucru este evident doar atunci când este afişat conţinut cu nuanţe foarte întunecate. De asemenea, apariţia efectului pare să fie o consecinţă a curburii, ceva ce am întâlnit şi la alte panouri în trecut.

Panou IPS de calitate
Refresh rate de 100 Hz
Meniu simplu de navigat şi configurat