Epson EH-TW9300W – proiector HDR pentru cinema-ul de acasă [REVIEW]

29.06.2017
Epson EH-TW9300W - proiector HDR pentru cinema-ul de acasă [REVIEW]
Experienţa în utilizare, Concluzie

Experienţa în utilizare

După ataşarea cablului video şi cel de alimentare, proiectorul mai necesită doar apăsarea butonului Power pe telecomandă. Acordăm aproximativ 30 secunde pentru activarea sursei de lumină după care trecem la alegerea sursei de semnal video. Pentru a beneficia de suportul HDR sau 3D putem alege între cele două intrări HDMI 2.2, însă repertoriul de conectori include şi un port VGA pentru folosirea cu dispozitive de generaţie mai veche. Alternativ, putem reda conţinut direct de pe ecranului unui smartphone folosind cablul MHL, sau în modul Wireless HD (WiHD).

Mare şi cu un număr impresionant de butoane, telecomanda are toate şansele să-i intimideze pe cei mai atehnici, însă organizarea bine aleasă şi funcţia de iluminare ajută la scurtarea timpului de acomodare.

Cu Epson EH-TW9300W focalizarea şi încadrarea imaginii pe suprafaţa de proiecţie sunt operaţiuni simple, duse la bun sfârşit în câteva minute ajustând reglajele motorizate controlate direct cu telecomanda. De mare ajutor pentru obţinerea unui rezultat favorabil este şi obiectivul cu zoom optic 2.1x, care ne permite să compensăm cu uşurinţă pentru limitările spaţiului de instalare, mărind sau micşorând diagonala imaginii fără să mutăm videoproiectorul din locaţia actuală.

Fără culori suprasaturate sau contrast ridicat la valori absurde, Epson EH-TW9300W este un videoproiector care poate fi utilizat imediat, imaginea redată la setările implicite fiind apropiată celei întâlnite într-o sală de cinema. Este de ajuns selectarea modului Cinema pentru vizionarea de filme, Standard sau Dynamic pentru prezentări, respectiv Dynamic pentru fotbal şi competiţii sportive. Eventual, dacă lumina ambiantă din încăpere este redusă putem activa şi modul ECO pentru lampa de proiecţie, eliminând astfel cea mai mare parte a zgomotului produs de ventilator.

Dacă totuşi dorim să aplicăm corecţii suplimentare, EH-TW9300W pune la dispoziţie nu mai puţin de 6 profiluri pentru imagine: Dynamic, Living Room, Natural, Cinema, 3D Dynamic şi 3D Cinema, ultimul fiind util pentru vizionarea filmelor 3D în condiţii de cinema, fără culori exagerate şi contrast dinamic. La capitolul opţiuni avansate avem temperatura de culoare, gamma, skin tone, reglaje individuale RGBCMY, mod ECO/Normal pentru lampa de proiecţie, respectiv  ajutare manuală pentru Iris (Off/Normal/High Speed).

Pentru procesarea suplimentară a imaginii putem apela funcţia Super-resolution cu intensitate ajustabilă, respectiv selecta un mod deinterlacing adecvat pentru tipul de conţinut urmărit. Pasionaţii de jocuri interesaţi să conecteze consola de jocuri sau PC-ul vor fi încântaţi de prezenţa unei opţiuni pentru reducerea latenţei de afişare.

Deşi atinge o luminozitate impresionantă, putând acomoda cu uşurinţă diagonale de proiecţie de până la 4 metri, sau mai mult, Epson EH-TW9300W este însă destul de zgomotos la folosirea modului HDR, care presupune folosirea sursei de lumină la intensitate maximă. Dispozitivul poate reda scene întunecoase fără a pierde detaliile subtile şi fidelitatea culorilor, ajutând la păstrarea unei atmosfere de vizionare comparabilă unei săli moderne de cinema. Pe lângă absenţa zgomotului digital specific videoproiectoarelor cu tehnologie DLP, întâlnit mai ales la scenele slab iluminate, sistemul 3LCD cu procesare pe 10 biţi dezvoltat de Epson demonstrează şi calităţi superioare pentru redarea fără efect de curcubeu a gradienţilor de culoare. Cunoscut sub denumirea de banding, defectul întâlnit deseori la monitoare pentru PC mai puţin sofisticate face ca nuanţele de culoare apropiate să fie observate ca şi benzi distincte, stricând aspectul imaginii în ansamblu.

Dacă funcţia Super-Resoluţion ne ajută să îmbunătăţim claritatea imaginii scoţând în evidenţă mai multe detalii decât am observa în mod normal, funcţia Noise Reduction ne ajută să eliminăm efectul de zgomot digital prezent la unele producţii de cinema iar procedeul Frame Interpolation îmbunătăţeşte fluiditatea imaginii simulând mai multe cadre pe secundă decât oferă sursa de semnal video.

Cum era de aşteptat, la redarea de conţinut UHD claritatea imaginii nu este la nivelul uni ecran 4K, însă ceva mai bună decât putem obţine cu surse de semnal Full HD.

Vizionare HDR

Epson EH-TW9300W poate reda conţinut HDR transmis atât prin conexiunea HDMI folosind protocolul HDCP 2.2 suportat de playere Ultra HD Blu-ray, cât şi folosind conexiunea wireless. În ce priveşte conţinutul 4K HDR, acesta este suportat până la viteza de 24 FPS prin cablul HDMI, faţă de 60 FPS în modul standard 4K. Acest aspect nu va incomoda vizionarea de filme, însă conectarea unei console de jocuri pentru o experienţă de gaming 4K HDR impune comutarea în modul 1080p, cât este rezoluţia nativă a proiectorului.

Setat în modul Cinema, Epson EH-TW9300W acoperă standardul de culoare DCI-P3 folosit în majoritatea studiourilor de cinema digital, oferind astfel o experienţă de vizionare la calitate similară.

Pentru a pune în valoare nivelul crescut al detaliilor şi compensa pentru luminozitatea mai redusă a clipurilor video HDR, intensitatea sursei de lumină este crescută automat. Spre deosebire de modul standard non-HDR, nivelul de zgomot nu poate fi păstrat la un nivel pe deplin confortabil, uşor de atins setând proiectorul în modul ECO.

Cert este că EH-TW9300W reuşeşte să ofere o experienţă HDR convingătoare fără a da imaginii un aspect şters, cum deseori întâlnim la televizoare LCD mai puţin costisitoare lăudate ca având suport HDR. Pentru o experienţă optimă este însă necesară eliminarea tuturor surselor de lumină ambiantă din încăpere şi folosirea unei suprafeţe de proiecţie bună calitativ.

Zgomot şi alte aspecte

Având deja luminozitate suficientă pentru folosire normală, lampa de proiecţie poate fi comutată în modul ECO fără să resimţim o diminuare accentuată a calităţi imaginii. Carcasa voluminoasă permite dispersia eficientă a căldurii, asigurând funcţionarea în regim aproape complet silenţios. Din nefericire zgomotul produs de ventilator după comutarea în modul Standard sau folosirea modului HDR poate fi supărător, mai ales daca nu avem posibilitatea să mutăm videoproiectorul mai departe de canapea sau fotoliu iar temperatura ambiantă este deja ridicată.

Cam voluminos după standardele unui videoproiector pentru sufragerie, Epson EH-TW9300W atrage însă prin calitatea imaginii, puterea lămpii de proiecţie şi abilitatea de a oferi o experienţă HDR convingătoare. Toate acestea vin cu un cost pe măsură, de 12999 Lei, explicabil pentru un vârf de gamă echipat cu cele mai avansate tehnologii Epson.

Epson EH-TW9300W poate fi o alegere excelentă pentru amenajarea unei mini-săli de cinema în propriul living. Lipsa suportului nativ pentru rezoluţia 4K ar putea descuraja însă cumpărătorii care doresc un videoproiector special pentru vizionarea filmelor distribuite pe suport Blu-ray.

Calitate excelentă a imaginii (inclusiv HDR)
Suportă streaming wireless HD
Mod Eco silenţios