Automobile electrice: Ce se va întâmpla cu toate bateriile „moarte” scoase de pe acestea?

Autor: Adrian Popa 27.04.2021
Automobile electrice: Ce se va întâmpla cu toate bateriile „moarte” scoase de pe acestea?
Foto: captură de ecran - YouTube/Drehmoment

Bateriile de pe automobile electrice includ multe elemente poluante, iar creșterea în popularitate a acestor vehicule va da naștere unor noi provocări pentru industrie și societate. Acumulatorii uzați trebuie reciclați, iar materialele periculoase trebuie să fie colectate în siguranță sau neutralizate.

Uniunea Europeană crede că până în 2030 pe străzile sale vor fi 30 de milioane de automobile electrice. „În 10 până la 15 ani, când vor fi multe mașini (n.e. – electrice) care se apropie de sfârșitul vieții, va fi foarte important să avem o industrie de reciclare”, a declarat Paul Anderson, de la Birmingham University, pentru BBC News.

Dacă bateriile tradiționale cu acid și plumb sunt reciclate, nu același lucru se întâmplă cu cele Li-Ion folosite în mașinile vândute de Tesla sau Volkswagen. Acestea sunt mai mari și mai grele, fiind realizate din sute de celule mai mici care trebuie desfăcute. Bateriile includ materiale periculoase și au tendința să explodeze dacă nu sunt manevrate corect.

Citește și Aliatul găsit de companiile petroliere în încercarea de a încetini adopția mașinilor electrice

În acest moment, doar aproximativ 5% din bateriile uzate de pe mașinile electrice sunt reciclate, potrivit lui Anderson. Uniunea Europeană vrea să oblige constructorii auto să aibă grijă ce se întâmplă în final cu aceste componente, pentru ca acestea să nu ajungă pur și simplu la gunoi.

Constructorii de automobile electrice fac primii pași în domeniu

Unele companii dau deja dovadă de multă responsabilitate. Nissan folosește bateriile uzate de Leaf în roboții autonomi care livrează piese în fabricile sale auto.

Litiu extras din baterii uzate de automobile electrice (Sursa: captură de ecran – YouTube/Drehmoment)

În Europa, Volkswagen a deschis deja o stație de reciclare în Salzgitter, Germania. Capacitatea este de 3.600 de pachete de baterii pe an în prima fază, pilot. Acolo, compania recuperează elemente importante, precum nichel, cobalt și litiu. Cuprul și aluminiul sunt livrate către centrele de reciclare deja existente.

Citește și: Chiar sunt mașinile electrice mai bune pentru planetă?

Renault, liderul piețe de mașini electrice din Europa, reiclează toate bateriile uzate rezultate de pe modelele pe care le vinde. Compania face acest lucru în parteneriat cu companiile Veolia și Solvay. Consorțiul dorește să recicleze în viitor baterii provenite de la orice producător auto și să ajungă la o cotă de piață de 25% în domeniu, în pe bătrânul continent.

Companiile nu fac acest lucru doar din responsabilitate civică. Resursele de materiale folosite în baterii sunt limitate, iar recuperarea acestora este esențială pe termen mediu și lung.

Citește și: Mașina electrică care va putea proiecta jocuri video pe pereții din față