Creștere de 27.000%. Compania chineză, producătoare de mașini electrice, care visează la coroana Tesla

06.01.2021
Creștere de 27.000%. Compania chineză, producătoare de mașini electrice, care visează la coroana Tesla
Foto: Profimedia Images

Când vine vorba de mașini electrice, majoritatea oamenilor asociază domeniul cu compania americană Tesla, condusă de Elon Musk. Dar există mărci din domeniu care în acest moment înregistrează o creștere amețitoare și reduc rapid decalajul față de liderul pieței.

O companie care a înregistrat o creștere spectaculoasă în timpul pandemiei este Nio, din Shanghai, China. De la listarea pe Nasdaq, în octombrie 2018, prețul unei acțiuni a crescut de la 6 dolari la 53,20 dolari. Astăzi, Nio are o capitalizare bursieră mai mare decât a unor nume vechi de zeci de ani din industria auto, printre care amintim BMW, Ford sau Honda.

Sursa: Google Finance

Pe platforma online de trading eToro, NIO a fost cea mai populară acțiune în 2020, înregistrând o creștere de 27.190% a tranzacțiilor, comparativ cu 2019. Prin comparație, numărul tranzacțiilor cu acțiuni Tesla a crescut cu „doar” 2.956% în aceeași perioadă.

Statul chinez îi asigură spatele

Startup-ul chinez a fost fondat în 2017 și se numea NextCar. A devenit Nio la jumătatea anului 2017. La oferta publică inițială din octombrie 2019, firma a atras fonduri de 1 miliard de dolari. Ulterior, Nio a deschis birouri în Beijing, Hefei, Munchen, San Jose și Oxford.

Ca multe alte afaceri de succes din China, firma are ca acționari companii de stat chineze. Acestea au injectat fonduri în Nio atunci când startup-ul a avut dificultăți, la începutul lui 2020.

Citește și: Cuplul de miliardari care vrea să detroneze Tesla lui Elon Musk

Compania are în portofoliu doar trei modele de automobile – SUV-urile ES8, ES6 și EC6 – și plănuiește să lanseze un sedan. Mașinile Nio folosesc aceleași baterii, care pot fi înlocuite în stații dedicate în doar trei minute. Acestea pot fi încărcate și normal, la priză.

Nio ES8 (Foto: Shutterstock)

Nio a livrat anul trecut 43.728 de automobile, aparoape de două ori mai multe decât în 2019. Compania este încă departe de rivala Tesla, care a livrat, în 2020, aproape 500.000 de vehicule electrice.

Nio a găsit o modalitate pentru a vinde mașini electrice mai ieftine

O componentă importantă care ridică prețul cerut de producătorii de automobile electrice este bateria. Nio a anunțat recent că vrea să vândă mașinile fără ca bateriile să fie deținute de clienți. Oferta, numită „bateria ca serviciu”, le permite posesorilor de automobile electrice să plătească o taxă lunară pentru folosirea acumulatorilor.

Nio deține, în China, 143 de stații în care pot fi schimbate bateriile mașinilor pe care le oferă cu unele încărcate complet. Același sistem ar putea fi introdus și în Europa.

Cel mai ieftin model din portofoliul Nio, ES6, costă cu toate subvențiile oferite în China, fără acumulatori, echivalentul a 39.500 de dolari. Cu bateriile incluse, prețul este de aproape 50.000 de dolari.

Tesla Model Y (Foto: Shutterstock)

Anul acesta, compania chineză se va extinde agresiv în Europa, o piață pe care Tesla deja pierde teren rapid din cauza concurenței mari. Compania lui Elon Musk se pregătește, însă, să dea lovitura în China, țara de origine a Nio, unde cererea pentru SUV-ul Model Y, proaspăt intrat în producție, se anunță a fi uriașă.

Surse: CNBC, This is Money, Yahoo! Finance

Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro, Go4games.ro și Apropotv.ro. Are 15 ani de experienţă în presa centrală şi a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro ... citește mai mult