MSI GS65 Stealth Thin 8RF review: performanţă ridicată într-un corp compact şi uşor

13.06.2018
Experienţa de utilizare şi Software

MSI GS65 este unul dintre puţinele laptop-uri de pe piaţă care se poate lăuda şi hardware de top şi cu un corp foarte compact, uşor de cărat oriunde. Cu o greutate de 1,8 kg şi un încărcător „slim” de 180W, acesta poate fi cu uşurinţă cărat în orice ghiozdan, nu doar în cele care pot găzdui laptop-uri de gaming. Acest lucru îl face foarte util în special celor care călătoresc şi au nevoie de un computer portabil foarte performant.

Am amintit anterior faptul că tastatura este bine proporţionată şi oferă un feedback foarte plăcut în utilizare, însă trackpad-ul ar fi putut fi mai mare. Chiar dacă un laptop de gaming este cu siguranţă utilizat în majoritatea timpului alături de un mouse, trackpad-ul de dimneisuni mai mari ar fi putut îmbunătăţi productivitatea pe acest sistem.

De fapt la capitolul productivitate, acesta are un mare potenţial, fiind echipat cu un procesor Intel Core i7 din generaţia a 8-a şi cu un cip grafic high-end, însă este greu de recomandat pentru astfel de cazuri de utilizare din cauza lipsei unui slot pentru carduri SD. De asemenea, ecranul nu este tocmai calibrat pentru a satisface astfel de nevoi, MSI prezentându-l doar ca „IPS-level” nu ca un monitor IPS „autentic”. În ciuda acestui lucru, ecranul oferă unghiuri de vizualizare foarte bune şi o viteză de împrospătare a imaginii de 144 Hz, ceva foarte util în special în jocuri.

Ne-am obişnuit ca monitoarele foarte rapide de PC să asigure şi un timp de răspuns de 1 ms GtG, însă MSI promite o latenţă mai realistă de 7 ms pentru acest monitor, care ar putea părea că este de şapte ori mai lent decât un monitor „normal” de gaming. Probabil că un jucător profesionist de jocuri din gama eSports ar putea sesiza cele 6 milisecunde în plus, însă noi în utilizare n-am sesizat.

Ba mai mult ecranul pare să fie de o calitate înaltă, fiind lipsit de efectul de ghosting care apare de obicei pe ecranele cu refresh rate mare din gamele inferioare sau medii. Luminozitatea nu este foarte mare însă, deci laptop-ul va fi greu de folosit pentru gaming în aer liber sau pe o valoare sub 75% a ecranului în lumină artificială. De asemenea, iluminarea nu este tocmai uniformă, suferind de efectul de „backlight bleeding” pe la colţurile de jos, efect care este vizibil în momente în care conţinutul de pe ecran este întunecat.

Avem de a face cu un sistem de răcire decent, care reuşeşte să ţină procesorul şi cipul grafic la un nivel de performanţă ridicat pe perioade lungi de utilizare, însă există două mici neajunsuri la acest capitol, ambele legate de dimensiunile reduse ale laptop-ului. În primul rând, cele două cipuri se încing destul de tare, chiar dacă nu depăşesc limitele de aproximativ 90 de grade. Consecinţa este că o mare parte din aerul fierbinte este degajat pe deasupra tastaturii, într-o zonă pe care ai putea să o atingi accidental atunci când nu foloseşti activ laptop-ul. Ba chiar şi tastele din partea de sus din stânga devin destul de calde în utilizare, ceva ce nu este tocmai plăcut (aer la 90 de grade plus construcţie metalică rezultă în suprefeţe fierbinţi).

De asemenea, cele două coolere sunt destul de mici în dimensiuni, fiind nevoite să intre în carcasa subţire a lui GS65. Astfel, acestea rulează la o turaţie foarte ridicată şi produc zgomot destul de mare. Am văzut cu siguranţă laptop-uri mai zgomotoase, însă este important de ştiut că în gaming, laptop-ul nu este tocmai silenţios. În idle şi în activităţi care nu implică cipul grafic, laptop-ul aproape că nu porneşte deloc coolerele.

Sistemul audio Dynaudio este decent, oferind sunet clar chiar şi pe setarea maximă de volum, însă volumul în sine nu este foarte puternic. Este potrivit pentru a asculta muzică într-o cameră liniştită, însă nu pentru mult mai mult. Pentru gaming este absolut necesară o pereche de căşti.

Autonomia poate să fie chiar foarte bună atunci când laptop-ul este folosit pentru browsing sau productivitate de birou, putând atinge valori de până la 5-6 ore, mai ales dacă display-ul este setat la 60 Hz şi luminozitatea undeva pe la 50%. Pentru gaming este însă necesară conectarea la priză. Cei care au nevoie de editarea rapidă a unui clip video în deplasări au în jur de două ore la dispoziţie până când laptop-ul rămâne fără energie. De asemenea, pe baterie, procesorul şi cipul grafic rulează la frecvenţe mai mici, deci performanţa lor va fi limitată.

Software

MSI, la fel ca şi alte companii insistă să umple laptop-urile sale cu bloatware precum Norton Internet Security, deci dacă doriţi să cumpăraţi un laptop produs de această companie, aşteptaţi-vă la ceva efort pentru o „curăţare” înainte de utilizare.

Pentru configurare şi monitorizare avem aplicaţia Dragon Center, care prezintă starea computerului (temperaturi, resurse disponibile, etc.), dar oferă şi acces la nişte setări care pot fi făcute şi din Windows precum setarea valorii DPI pentru interfaţă, sau setarea culorilor monitorului pentru diverse cazuri de utilizare (gaming, filme, etc.).

Aplicaţia Dragon Center poate fi cotrolată şi prin intermediul unei aplicaţii de mobil, care oferă acces rapid la aceste funcţii şi integrează ceva numit VoiceBoost, care poate prelua semnalul vocal din aplicaţiile VOIP şi îl face mai uşor de auzit în timpul jocului. Aplicaţiile compatibile sunt TeamSpeak, Raidcall, Skype şi Discord. În practică, software-ul oferă posibilitatea de a seta un balans între volumul apelurilor vocale şi volumul jocului.

La capitolul luminiţe RGB, MSI a realizat un parteneriat cu producătorul de periferice SteelSeries. Astfel, luminţele sunt controlate exclusiv prin aplicaţia SteelSeries Engine 3 care porneşte apoi o aplicaţie MSI. Fiecare tastă în parte poate fi setată individual, pot fi realizate grupuri de taste, pot fi ataşate culori sau efecte fiecărui element de pe tasatatură şi există şi câteva efecte care pot fi ataşate acestora.

Aplicaţia nu este chiar cea mai intuitivă, însă nici foarte complicată, iar rezultatele finale sunt foarte plăcute, iluminarea fiind foarte bine realizată.

Design compact
Configuraţie puternică