ASUS ROG Strix XG32VQ review: un monitor de gaming atrăgător, cu puţin cam multe briz-briz-uri

16.09.2018
Experienţa de utilizare şi concluzii

La go4it nu avem posibilitatea să testăm monitoarele pentru timp de răspuns sau acurateţea culorilor, fiind deja alte publicaţii care se ocupă cu testarea asta mai pe îndelete. În general, atunci când scriem review-uri pentru produse, obişnuim să oferim o privire subiectivă asupra acestora, un proces mai puţin ştiinţific, însă mai mult bazat pe experienţa în utilizare de zi cu zi. Chiar dacă uitându-ne pe oferta de monitoare ASUS, ROG XG32VQ este undeva la mijloc, cu capabilităţi înalte, însă nu cele mai bune, am putea spune că majoritatea celor care îl vor folosi nu vor simţi diferenţe majore între acesta şi unul mai scump.

Motivul este în primul rând un panou VA de calitate echipat cu tehnologia Quantum Dot, care poate oferi o reproducere a culorilor foarte bună, chiar peste capabilităţile spectrului sRGB standard. Desigur, editarea de fotografii sau clipuri video la un nivel mai avansat nu este recomandată, însă nici tocmai imposibilă. Atât timp cât eşti conştient că pe un monitor profesional se poate mai bine şi că acesta este un monitor de gaming şi nu unul pentru productivitate sau „bun la toate”, experienţa de utilizare va fi una foarte bună.

Fără funcţia OverDrive activă, monitorul ar putea oferi o experienţă bună de utilizare doar în sistemul de operare, unde nu sunt foarte multe elemente rapide în mişcare. Imediat ce porneşti un joc însă, imaginea devine foarte blurată, iar setările de OverDrive vor reduce acest efect şi vor oferi (cel puţin în teorie) un timp de răspuns minim. ASUS listează acest model ca unul cu timp de răspuns de 4 milisecunde (gray-to-gray), deci de patru ori mai „lent” decât un model de gaming de top cu panou TN 1ms, însă în utilizare reală este aproape imposibil să faci diferenţa. În toate jocurile pe care le-am rulat, care au variat de la experienţe Single Player la jocuri multiplayer de acţiune (PUBG, de exemplu), timpul de răspuns nu a reprezentat o problemă.

Dezavantajul este faptul că funcţia OverDrive elimina blur-ul şi adaugă „urme” în spatele obiectelor în mişcare, un efect nedorit, dar un compromis necesar. Pentru eliminarea unui nivel de blur cât mai mare şi „urme” cât mai mici, recomandăm setarea de mijloc pentru OverDrive sau cel mult penultima (din 5). Setarea maximă oferă claritatea cea mai mare, dar şi cele mai pronunţate urme. În jocuri de multiplayer însă, setarea maximă este recomandată pentru performanţă maximă.

Fiind un monitor QHD cu refresh rate de 144 Hz, XG32VQ este unul dintre monitoarele care necesită şi ceva „cai putere” pentru a putea beneficia la maximum de pe urma lui. Astfel, recomandarea noastră ar fi cel puţin o placă grafică GTX 1070 de la NVIDIA, dacă nu chiar un GTX 1080 pentru a asigura performanţa necesară pentru a atinge 144 cadre pe secundă (sau o valoare apropiată) în majoritatea jocurilor de pe piaţă. Am simţit astfel lipsa funcţiei G-SYNC, care ar fi putut asigura o experienţă de joc mai calitativă în jocurile mai pretenţioase, însă integrarea hardware-ului NVIDIA pentru această funcţie ar fi crescut şi mai mult preţul la raft.

În general folosim monitoarele QHD de 24 sau 27” cu efectul de scalare activat din Windows, pentru a putea vedea mai bine pictogramele, textul şi site-urile web, însă în cazul lui XG32VQ nu a fost cazul. Diagonala de 32” poate părea cam mare pentru rezoluţia QHD, mai ales pentru cei care stau cu ochii foarte aproape de monitor, însă pentru utilizare în Windows, aceasta este perfectă pentru păstrarea unor dimensiuni „naturale” a elementelor grafice. De altfel, aşa poţi „câştiga” nişte spaţiu pe desktop şi poţi lucra mai uşor în „split screen”, cu două aplicaţii afişate simultan pe orizontală.

Dacă experienţa de joc este bună spre foarte bună, elementele care fac acest monitor mult mai scump decât ar trebui să fie nu pot fi lăudate la fel de mult. În primul rând, iluminarea Light-in-Motion este kitschoasă, şi ar trebui să fie primul lucru dezactivat de oricare utilizator. Aceasta nu oferă niciun avantaj în utilizare, ba chiar poate să distragă atenţia în timpul jocului, mai ales într-o cameră întunecată.

Cât despre iluminarea RGB, aceasta „este sublimă, dar lipseşte cu desăvârşire”. Nu numai că aplicaţia Aura Sync a refuzat să recunoască monitorul în lista de accesorii compatibile (necesită conectarea cablului USB Type-B obligatoriu pentru funcţionare), însă iluminarea în sine este greu de observat. Am putea spune că aceasta este poate puţin cam „prea subtilă”, întrucât nici noaptea, cu lumina stinsă, luminiţele RGB nu fac prea multă lumină în spatele monitorului.

Ne-am fi aşteptat la un efect de tip „bias light” sau „ambilight”, care să ilumineze peretele din spatele monitorului, ajutând astfel ochii să obosească mai greu graţie unei surse secundare de iluminare, însă rezultatul este foarte departe. Practic, banda argintie de pe spate se colorează în nuanţele configurate (în cazul nostru configurate din meniul monitorului), însă LED-urile nu au putere destul de mare pentru a ilumina prea mult şi în jur. Având în vedere că vorbim despre un sistem de iluminare de pe SPATELE monitorului care nici măcar nu iluminează prea mult, această funcţie putea lipsi fără probleme şi cu siguranţă ar putea scădea considerabil preţul acestui monitor, care de altfel nu este rău deloc, dar parcă poate părea puţin cam scump pentru buzunarele multor gameri.

Monitorul ROG Strix XG32VQ de la ASUS este un model foarte interesant, cu un panou bun şi Quantum Dot, pentru reproducerea unei palete extinse de culori. Acest model merită să fie folosit la frecvenţa sa maximă, de 144 Hz, însă rularea de jocuri nu este posibilă la acest nivel pe configuraţiile de medie pe care mulţi gameri le au. Dacă aveţi deja un sistem echipat cu o placă video puternică şi un procesor de top, XG32VQ este o alegere foarte bună, în special dacă doriţi un monitor mai mare decât modelele 24-27” cu frecvenţă înaltă pe care le găsim deja pe „toate drumurile”.

Este păcat că ASUS a ales să integreze briz-briz-uri în defavoarea unor adiţii cu adevărat utile, precum G-SYNC.

Panou de calitate
Design atrăgător