Logitech G433 review: căşti de gaming pentru toate dispozitivele

25.04.2018
Experienţa de utilizare şi concluzii

Toate discuţiile despre construcţie şi software ar fi complet inutile dacă aceste căşti nu ar oferi un sunet de calitate atunci când sunt folosite în jocuri video. Din fericire, la acest capitol nu avem prea multe motive de îngrijorare. Calitatea sunetului este foarte bună în majoritatea condiţiilor, profilele de egalizare fiind neaşteptat de bine realizate fix pentru cazurile de utilizare prezentate.

În ultima vreme PUBG a fost jocul în care am petrecut cel mai mult timp, aşa că profilul FPS implicit a fost cel principal pe care l-am folosit pe parcursul testării, acesta fiind şi profilul pe care l-am înregistrat în memoria căştilor. Cei care au jucat shootere competitive, şi care au jucat în special PUBG, ştiu cât de important este sunetul într-un astfel de joc.

Chiar dacă nu aş putea spune că G433 a reuşit să ducă la îmbunătăţirea performanţei în acest joc imediat, reproducerea sunetului a fost ireproşabilă din punct de vedere al poziţionării 3D, chiar şi fără efectele surround activate (vorbim puţin mai târziu despre acestea). Desigur, şi modul în care jocul procesează sunetul este foarte important, însă reproducerea acestuia pe o pereche de căşti de calitate poate în timp să ducă la o performanţă mai bună.

Profilul FPS scade frecvenţele joase, le ridică pe cele medii şi lasă înaltele la un nivel normal. Astfel, ai o separare destul de clară între diversele sunete din joc, iar zgomotele puternice, precum exploziile şi împuşcăturile, nu vor acoperi complet celelalte efecte. Este important să poţi distinge în continuare efectele paşilor într-o luptă armată, pentru a putea ţine cont tot timpul de poziţia altor inamici, pe care probabil nu i-ai identificat deja, sau pentru a preveni o flancare a altor membri ai echipei adverse. Aceste lucruri nu sunt valabile doar în PUBG, ci în majoritatea shooterelor de multiplayer.

Întrucât nu prea mai joc MOBA-uri, n-am găsit un caz de utilizare foarte bun pentru acest profil pe PC, însă am testat căştile pe mobil în Arena of Valor, un soi de clonă de League of Legends, produsă tot de Tencent, compania care deţine studioul Riot. Din păcate, profilele rămân doar pe dispozitivul USB din PC, deci nu am beneficiat de acest profil în testare. Chiar şi pe modul implicit „flat” însă, sunetul a fost plăcut, fără distorsiuni, iar diversele efecte sonore puteau fi distinse cu uşurinţă. Folosind căştile alături de un iPhone X, conectarea a fost făcută prin adaptorul Lightning-to-Jack inclus în pachetul telefonului.

În alte cazuri de utilizare, precum ascultare de muzică sau pentru vizionarea de filme, experienţa este doar „OK”, nu impresionantă. Căştile de gaming în general nu sunt realizate pentru a oferi un sunet atât de clar pentru a-i impresiona pe audiofili, însă pentru ascultare de muzică pe un dispozitiv normal, fără HiRes Audio şi alte tehnologii de top, ar trebui să fie de ajuns.

Majoritatea companiilor care produc accesorii de gaming oferă soluţii software de virtualizare a spaţierii sunetului în trei dimensiuni, însă până acum niciuna nu a reuşit să mă convingă. Nici în cazul de faţă, tehnologia DTS Headphone X nu a reuşit să facă sunetul să pară mai imersiv. Ba chiar performanţa în jocuri mi s-a părut inferioară folosind căştile cu efectul surround pornit. Pur şi simplu, jocurile competitive, cel puţin, nu iau în calcul astfel de tehnologii, presupunând că gamerii joacă folosind căşti sau boxe stereo.

În timp ce modul DTS Headphone X vine cu un bass amplificat, celelalte două moduri, FPS şi Logitech Signature mi s-au părut identice din punct de vedere al redării sunetului. În cazul în care nu doriţi să aveţi probleme cu membrii echipei într-un joc online, pentru că aţi ratat un inamic pe care credeaţi că îl auziţi în faţă şi nu deasupra, funcţia Surround ar trebui să rămână dezactivată. Probabil că pentru filme ar trebui să fie mai OK, însă acest caz de utilizare este destul de ieşit din comun. Căştile pentru gaming sunt folosite în majoritatea cazurilor doar pentru jocuri video şi cel mult muzică.

Căştile pot fi folosite inclusiv pentru conectarea la consolele PlayStation 4, Switch sau Xbox One, fiecare dintre acestea oferind un jack audio, fie pe controller, fie direct pe corpul consolei (în cazul Nintendo). Ca şi în cazul utilizării alături de un smartphone, conectarea prin jack nu oferă acces la profilele de sunet personalizate. Pentru a păstra această funcţionalitate, trebuie folosit adaptorul USB, care poate fi conectat la consolă, însă nicunul dintre cabluri nu pare să fie destul de lung pentru a asigura o experienţă confortabilă de la distanţa normală de privit la televizor.

În încheiere trebuie să menţionăm şi microfonul, care nu este deloc de ignorat. Acesta produce un sunet neaşeptat de clar, putând fi folosit fără probleme pentru comunicare in-game sau pe Discord, pentru conversaţii pe Skype sau chiar preluarea de apeluri pe mobil, dacă folosiţi căştile în acest mod. Ba chiar şi pentru streaming la nivel amator, microfonul de pe G433 ar trebui să fie de ajuns. Când vorbim despre înregistrat voci pentru materiale video, un microfon dedicat cu condensatori este cu siguranţă o alegere mai bună.

G433 este o pereche de căşti foarte bună pe care nu mi-ar fi frică să o recomand, în special celor care au nevoie de căşti pe care să se poată baza în orice situaţie. Problema este însă construcţia exterioară, plasticul de pe suportul pentru cap fiind destul de uşor, ceea ce poate însemna că în timp s-ar putea deteriora în urma folosirii constante.

De asemenea, materialul textil care îmbracă cupele este uşor de murdărit, iar curăţarea lui este complicată sau chiar imposibilă în anumite situaţii. Avantajele G433 sunt însă performanţa foarte bună în gaming şi decentă în rest, dar şi faptul că aceste căşti sunt uşoare în utilizare, lucru care face ca experienţă de utilizare să fie mult confortabilă.

Dacă puteţi să treceţi peste micile neajunsuri ale modelului G433 şi puteţi avea grijă de el astfel încât să îl protejaţi de praf sau să nu îl „brutalizaţi” prea tare pentru a nu deteriora plasticul, proabil că G433 ar putea fi căştile de gaming pe care să le folosiţi mult timp de acum înainte.

Calitate audio foarte bună
Multe accesorii în pachet
Compatibile cu o plajă largă de dispozitive