Far Cry 2 – mercenar în Africa

În martie 2004, Ubisoft lansa jocul Far Cry, un FPS dezvoltat de studiourile Crytek. Acţiunea se desfăşura într-un paradis tropical, randat superb cu ajutorul motorului grafic CryENGINE. Povestea avea un mic iz SF şi vorbea despre nişte oameni de ştiinţă ce s-au apucat să se joace cu mutaţii genetice în căutarea soldatului universal. Astfel, jucătorul urma să se confrunte atât cu soldaţii care păzeau proiectul de pe insula tropicală, cât şi cu monştrii mai mici sau mai mari rezultaţi în urma experimentelor nereuşite.

Deşi se numeşte Far Cry 2, jocul pe care-l vom prezenta în continuare nu are aproape nicio legătură cu primul din serie. Ubisoft nu a mai colaborat cu Crytek pentru acest titlu, ci a apelat la studioul propriu din Montreal pentru a crea o aventură bazată pe o realitate din zilele noastre: conflictele civile din Africa. Realismul a fost o prioritate pentru producător, de aceea printre clipurile de promovare a jocului de pe Internet au fost şi cele în care o echipă a studioului a ajuns în Africa pentru a se documenta în legătură cu realităţile de-acolo.

Far Cry 2 - prin Africa

Aşa cum a şi fost prezentat, Far Cry 2 îl va pune pe jucător în rolul unui mercenar trimis să elimine traficantul de arme responsabil pentru conflictul dintre două grupări rivale. Nu vrem să divulgăm prea multe lucruri despre povestea jocului, dar putem spune că jucătorul va putea alege între mai multe personaje. După alegerea unuia, celelalte vor apărea în joc sub forma unor „amici” care vă vor ajuta în mai multe situaţii.

Prin Far Cry 2, Ubisoft a vrut să ne ofere o perspectivă cât mai realistă a continentului negru şi în mare măsură a reuşit. Aproape la fel ca în Far Cry, jucătorul este liber să meargă în orice direcţie doreşte. Producătorul s-a lăudat cu o hartă de 50 de kilometri pătraţi şi tind să cred că s-a ţinut de promisiune. Însă această suprafaţă nu va fi disponibilă de la început, ci este împărţită în două zone de aproximativ 5x5 km.

Far Cry 2 - o parte din harta imensa

Misiunea principală e simplă: facţiunile rivale APR şi UFLL sunt aprovizionate cu arme de către traficantul Jackal; totul se termină când el este mort. Nu vă aşteptaţi să descoperiţi în el un personaj enigmatic şi pe care trebuie să-l căutaţi peste tot. Veţi face cunoştinţă încă din primele secvenţe ale jocului şi îl veţi mai vedea în câteva situaţii însă nu în cătarea armei. Nu vă rămâne decât să căutaţi să vă apropiaţi de el prin intermediul celor două facţiuni rivale, făcându-vă meseria, aceea de mercenar.

Africa, însă doar parţial

Spuneam că jocul vă trimite în Africa. Aşa este şi producătorii au reuşit să creeze o atmosferă destul realistă, însă cu unele limitări. Peisajele sunt în multe cazuri superbe şi varietatea reliefului a fost bine capturată, însă după câte ştim în Africa este destul de cald şi această particularitate nu a fost evidenţiată în vreun fel. Prin savană veţi vedea ţopăind antilope, zebre şi alte câteva animale. Ele nu sunt chiar aşa de bine create, fiind clar faptul că programatorii au avut alte priorităţi. Lipsesc însă animalele de pradă. Probabil că introducerea lor ar fi complicat lucrurile.

Far Cry 2 - la intrecere cu o zebra

O altă realitate a Africii implementată în joc este malaria. Personajul principal va fi lovit de această maladie, fiind nevoit să devină dependent de pastilele împotriva ei. Pentru a le obţine trebuiesc făcute misiuni secundare, lipsa lor ducând la momente în care nu mai poţi controla mişcările şi vizibilitatea scade. Pişcăturile de ţânţari de pe mână sporesc realismul problemei cu care se confruntă personajul din joc.

Far Cry 2 - pastile pentru malarie

Motorul grafic care animează Far Cry 2 se numeşte Dunia şi a fost creat special pentru joc. Printre specificaţiile sale se numără un ciclu zi-noapte destul de bine implementat. Am terminat jocul în aproximativ 12 zile africane şi am respectat timpul de somn de minim 7 ore. Doar într-o singură noapte am fost nevoit să stau treaz pentru a termina o misiune. Întunericul nu ni s-a părut prea adânc, deşi nu am modificat luminozitatea din meniu. Am reuşit să identificăm fără probleme inamicii chiar şi pe timpul nopţii, o posibilă explicaţie fiind lumina destul de puternică a lunii.

Far Cry 2 – mercenar în Africa Far Cry 2 – mercenar în Africa
Far Cry 2 – mercenar în Africa Far Cry 2 – mercenar în Africa

Deşi detaliul oferit de motorul grafic este destul de bun comparativ cu alte titluri lansate de curând, totuşi Far Cry 2 se situează puţin sub nivelul de realism vizual oferit de seria Crysis. De aproape, iarba, copacii şi tufişurile sunt destul de „aspre” la înfăţişare, însă perspectivele de ansamblu pot fi superbe: soarele luminând printre crengile copacilor, apa cu transparenţă şi cu reflexii naturale, umbrele dinamice şi ceaţa care însoţeşte poaia.

Armele şi diamantele Africii

În joc vei putea purta doar patru arme. Prima este o macetă, bună pentru distrugerea unor obstacole şi pentru reducerea la tăcere a inamicilor fără a consuma gloanţe. A doua poate fi un pistol sau un pistol automat mic. Opţional, se poate alege şi un dispozitiv explozibil improvizat, detonabil de la distanţă, pentru acele misiuni în care nu ai linie directă de ochire cu un RPG sau lansator de rachete. A treia armă este cea principală şi aici veţi avea la dispoziţie o gamă destul de largă de opţiuni. Puteţi alege între automate de asalt, printre care cel mai cunoscut este AK-47, puşti cu lunetă şi shotgun-uri. Cea de-a patra poziţie în arsenal poate fi luată de un RPG, o puşcă automată de calibru mare sau un mortier.

Far Cry 2 - arme principale

Datorită hărţii ample, misiunile pot fi abordate în multe feluri. Cei care doresc să se furişeze, jocul oferă un pistol Makarov cu amortizor şi celebrul automat H&K MP5, la rândul lui cu amortizor. Din nefericire, în practică aceste două arme se dovedesc destul de ineficiente. Personal, am ales o modalitate diferită de echipare. Pentru asalt am folosit un Dragunov, puşca cu lunetă a sovieticilor, iar pistolul l-am înlocuit cu un MAC-10, un spray cu gloanţe pentru inamicii mai apropiaţi.

Far Cry 2 – mercenar în Africa Far Cry 2 – mercenar în Africa

Pe fiecare din cele două hărţi ale jocului se găsesc mai multe supermarket-uri pentru arme. Moneda de schimb nu poate fi alta decât diamantele neprelucrate. Ele se găsesc fie cu ajutorul GPS-ului, fie sunt oferite în schimbul îndeplinirii unor anumite misiuni. Conform producătorului, în joc ar fi ascunse 221 de serviete cu 1-3 diamante în ele. Modulul GPS cu care este dotat jucătorul are un LED verde ce indică prezenţa lor în vecinătate. Personal am reuşit să descopăr mai bine de jumătate din ele, însă numărul diamantelelor obţinute astfel nu se compară cu cele obţinute din misiuni.

Far Cry 2 - supermarket african

Însă de ce trebuie să cumpărăm arme dacă inamicii le lasă pe jos pe-ale lor atunci când sunt eliminaţi? Deoarece armele se deteriorează ca în realitate. După o utilizare mai îndelungată, arma începe să se blocheze din ce în ce mai des, în mod special în acele momente sensibile când te-au înconjurat mai mulţi negri cu AK-uri. Într-un final, ea îţi explodează în mână şi va trebui să găseşti alta. Deteriorarea armei este indicată de urmele de rugină de pe ea. Toţi inamicii folosesc, fără excepţie, arme ruginite. Doar dealer-ii de arme îţi pot oferi modele noi şi de aceea este bine să treci pe la ei din când în când, nu doar atunci când procuri armament nou.

Dormitul, deplasarea şi alte activităţi casnice în Far Cry 2

Deplasarea per pedes nu este o opţiune în Far Cry 2, mai ales când eşti trimis în capătul celălalt al hărţii pentru a îndeplini o misiune. Ai ajunge „mâine”, la propriu. Din fericire, vehiculele nu lipsesc din joc şi trebuie doar să te învârţi puţin prin zonă pentru a găsi unul. Cele mai frecvente sunt şi cele mai cunoscute de publicul larg: camionetele dotate mitralieră. Cu cât ne-am apropiat de finalul jocului, mitraliera s-a transformat în automat de calibru mare sau lansatoar de grenade. Alături de aceste camionete, jucătorul se va putea plimba pe drumurile africane cu Jeep-uri, o maşină mică, un buggy şi un camion.

Far Cry 2 – mercenar în Africa Far Cry 2 – mercenar în Africa
Far Cry 2 – mercenar în Africa Far Cry 2 – mercenar în Africa

Drumurile nu sunt însă nici pe departe cele mai rapide modalităţi de-a te plimba dintr-o parte în alta a hărţii deoarece sunt împânzite de avanposturi ale celor două grupări rivale, APR şi UFLL. Deşi viteza de deplasare este destul de mare, faptul că trebuie să te opreşti din drum ca să „cureţi” un astfel de post de pază este foarte costisitor din punct de vedere al timpului. Soluţia este plimbarea cu şalupa. Viteza nu este la fel de mare, însă poţi să treci pe lângă inamici fără ca ei să poată riposta prea eficient. Ambele hărţi sunt împânzite de canale de navigaţie şi sunt disponibile două tipuri de bărci. Cea mică şi rapidă este propulsată de o elice aeriană, iar arma montată în faţă are un unghi relativ mic de acţiune. Cea mare este mai lentă şi apare în a doua parte a jocului.

Far Cry 2 - ce sa faci ca sa ai un loc de dormit

Jocul l-am terminat în aproximativ 12 zile africane, însă timpul efectiv de joc a fost de mai puţin de 35 de ore. Cele 11 nopţi le-am petrecut în safe house-uri, colibe africane răspândite pe hartă, care trebuiesc „deblocate” prin eliminarea celor care le păzesc. Pe lângă pat, ele oferă posibilitatea schimbării arsenalului şi aprovizionării cu muniţie. Arme cumpărate de la traficanţi pot fi păstrate în cutii ce sunt accesibile la fiecare safe house.

Noapte in Far Cry 2

Este interesant modul în care producătorul jocului a implementat sistemul de vindecare. Dacă personajul principal încasează câteva gloanţe de calibru mai mic, îi vor scădea unul până la trei segmente de energie din cele cinci. Ele pot fi restaurate cu ajutorul unei siringi cu conţinut necunoscut. În cazul în care vătămările sunt mai grave, este necesară o soluţie mai drastică, precum extragerea unui glonte din rană sau cauterizarea ei cu ajutorul mai multor beţe de chibrit aprinse.

Chirurgie in Far Cry 2

Grafică, cerinţe de sistem şi alte bug-uri

Ubisoft a anunţat cerinţe minine de sistem destul de decente pentru Far Cry 2. Jucătorii trebuie să dispună doar de un procesor Intel Pentium 4 la 3,2 GHz sau Pentium D la 2,66 GHz şi de 1 GB de memorie RAM. Plăcile video cele mai slabe care pot rula jocul sunt Nvidia GeForce 6800 sau ATI Radeon X1650 cu minim 256 MB de memorie şi suport Shader Model 3.0. Recomandările includ procesoarele din familia Core 2 Duo de la Intel şi cele mai performante decât modelul Athlon 64 X2 5200+ de la AMD. Pentru un framerate bun sunt recomandate plăcile video Nvidia GeForce 8600 GTS şi ATI Radeon X1900.

Far Cry 2 -

Sistemul pe care am rulat jocul a fost motorizat de un procesor Intel Core 2 Duo E6320 supratactat la 2,45 GHz. Din cei 4 GB de memorie RAM, sistemul de operare pe 32 de biţi a recunoscut doar 3 GB. Placa video din dotare a avut un chipset ATI Radeon HD 3850 şi 512 MB de memorie GDDR3. În aceste condiţii, jocul a rulat la un framerate bun cu aproape toate setările video pe modul Very High, fără Antialiasing, la rezoluţia 1280x1024 sub Windows XP. Am repetat testul şi sub Windows Vista pentru a vedea aportul de calitate adus de DirectX 10. Păstrând aceeaşi rezoluţie şi aceleaşi setări video, framerate-ul a scăzut în noile condiţii de test, însă am putut observa câteva diferenţe în randarea peisajului.

Far Cry 2 - vegetatia

Nu pot să spune că bug-urile lipsesc din Far Cry 2, însă au fost atât de rare încât le-am trecut uşor cu vederea. Într-un singur caz a trebuit să detectez un inamic după zgomotul armei deoarece era invizibil. În alte două cazuri, corpul mercenarilor care au fost reduşi la tăcere în timp ce conduceau un vehicul, a rămas prins în uşa lui, zbătându-se haotic. Tot de puţine ori mi s-a întâmplat să dau peste oponenţi dezorientaţi care au trecut pe lângă mine fără a mă băga în seamă sau stăteau şi admirau peisajul în timp eu făceam piruete la doi paşi în faţa lor.

Far Cry 2 - fuga e rusinoasa, dar are motion blur

În rest, va trebui să vă feriţi de inamicii din Far Cry 2. AI-ul implementat de producător este unul foarte avansat. Băieţii vă vor saluta cu o rafală când intraţi în raza vizuală şi vor încerca apoi să vă flancheze. Cea mai bună soluţie este să-i eliminaţi de la distanţă. Când se vede rămas singur, ultimul inamic va încerca să dea bir cu fugiţii spre alt post de pază. Când sunt în maşină, mercenarii nu se vor jena să vă acroşeze, indiferent de terenul accidentat pe care vă aflaţi. Spre finalul jocului, soldaţii inamici vor necesita mai multe lovituri directe. Dacă în primele ore de joc un glonţ de puşcă cu lunetă era de-ajuns pentru oricine, spre final, acel glonte îi va doborâ la pământ, răniţi şi vă vor întâmpina cu pistolul când veţi trece prin apropierea lor.

Concluzie

Far Cry 2 - de ce este in stare motorul grafic Dunia

Într-una din ştirile dedicate lui Far Cry 2 am menţionat că producătorul promitea 50 de ore de joc. Eu l-am terminat în aproape 35 de ore, însă fără a trece prin aproximativ 30 de misiuni secundare. Ele probabil că nu ar fi influenţat finalul, ci m-ar fi ajutat să pot procura toate armele din dotarea supermarke-urilor locale. Şi pentru că tot am menţionat finalul, să spunem doar că el este puţin ciudat. După ce tot jocul am încercat în fel şi chip s-ajung la Jackal, când stau faţă-n faţă cu el, nu pot să-l decorez cu gloanţe sau să-l sculptez cu maceta. Nu dau mai multe detalii deoarece Far Cry 2 este un FPS ce merită jucat.

Ghici pentru cine am ajuns sa lucrez?

Atmosfera creată de producători nu a impresionat extrem de mult. Ea reuşit să transmită o parte din realităţile unui continent superb, însă întunecat de conflicte armate. Grafica se apropie de nivelul lui Crysis, FPS-ul de referinţă la ora actuală, însă este ceva mai înţelegătoare cu sistemele modeste. Povestea este de-ajuns pentru a vă motiva să terminaţi jocul, însă potenţialul oferit de platforma grafică era mai mare. Se poate afirma cu uşurinţă că Far Cry 2 este unul din cele mai realiste FPS-uri din ultimii ani care nu abordează eterna temă a celui de-al doilea război mondial.

publicitate
închide
Pasionat de gadgeturi? Şi noi!
Vrei să primeşti primul cele mai noi ştiri despre gadgeturile care îţi îmbunătăţesc viaţa zilnic?
Abonează-te la newsletter-ul Go4it şi fii sigur că eşti la curent cu tot ce e nou în IT&C.
Nu uita să-ţi verifici adresa de e-mail şi să confirmi abonarea printr-un click pe link-ul din mail-ul primit .
Sunt deja abonat